הלהיט החדש בקרב משקיעים: חברת טורבוג'ן, שמפתחת מיקרו טורבינת גז לייצור עצמי של חשמל בבניינים ומבנים ושהונפקה ב-24 בנובמבר, השלימה זינוק של 100% תוך 10 ימי מסחר, ובשבוע האחרון בלבד עלתה בכ-20%. החברה גייסה 18 מיליון שקל לפי שווי של 143 מיליון שקל וזינקה לשווי של 288 מיליון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הטכנולוגיה בה משתמשת החברה עבור השוק האזרחי פותחה על ידי רפאל למטרות צבאיות, ומלמדת שהחברות הביטחוניות הפכו לחממה טכנולוגית גם לשימושים אזרחים. טובוג'ין משתמשת בטכנולוגיה במטרה להפוך כל בניין לתחנת כוח שמספקת עבור עצמה את החשמל - במקום להתחבר לרשת החשמל, וזאת - כבר בעתיד הקרוב.
2 צפייה בגלריה
ייצור חשמל מפסולת
ייצור חשמל מפסולת
רשת החשמל לא תעמוד בביקוש הרב לאנרגיה, שהולך וגדל
(צילום: shutterstock)
החברה מכוונת לשווקים בחו"ל שבהם הפתרון של אנרגיה סולרית על גג הבניין אפקטיבי פחות בגלל החורף הארוך והמחסור בימי שמש, בניגוד למצב בישראל. לטענת החברה היא תוכל לחסוך 15% מהוצאות החשמל, ובתוך כך גם תתרום להקטנת פליטות גזי החממה ממבנים.
חברות דוגמת טורבוג'ן פועלות במרץ במטרה למצוא תחליף לאנרגיה המסורתית, כאשר ברור לכולם כי רשת החשמל בכל מקום ברחבי העולם לא תוכל לעמוד בביקוש הרב שהולך וגדל. כך למשל, מרבית טעינת הרכבים החשמליים בעולם תתבסס על הרשת, שספק רב אם תעמוד בזה, ובנוסף, תשתיות החשמל סובלות מהתיישנות.
לטענת החברה, היתרונות העיקריים שלה מתבססים על הפחתת עלויות החשמל, הקטנת עלויות החימום, עמידות מהפסקות חשמל, עלויות התקנה נמוכות של המערכת, יכולת עבודה במקביל עם כמה סוגי דלקים ונצילות אנרגטית גבוהה.
החברה מתמקדת בבניינים ומבנים כמו בתי אבות, בתי מלון, בנייני דירות, מבנים תעשייתיים וכו', אשר מהווים שוק של כ-20 מיליארד דולר בשנה בארצות הברית בלבד.
מנכ"ל החברה הוא ירון גלבוע ויו"ר דירקטוריון החברה צחי אבן ארי. בעל מניות בולט הוא אהוד בן ש"ך, לשעבר מבעלי חברת פז וכיום בעלי גלובל פאור שמתכוונת לבנות תחנות כוח מופעלות בגז ברחבי הארץ. בן ש"ך נכנס כמשקיע בחברה בשנת 2018 לפי שווי חברה של 7.2 מיליון שקל בלבד.
כיום, טורבוג'ן מונה 27 עובדים ובעלת שישה פטנטים בתהליכי אישור שונים. עד היום גייסה החברה כ-55 מיליון שקל, והיא חתומה על הסכם עם חברה אמריקנית בשם ENPG, שהינה חברת הנדסה ושירותי אנרגיה מובילה במדינת ניו יורק.
ההסכם כולל פיתוח פרויקט הדגמה ראשון בניו יורק. לאחר ההתקנה באתר ההדגמה, ובכפוף לקבלת כל האישורים הרגולטוריים הנדרשים, החברה תתמקד בחדירה למדינות יעד ראשונות בארצות הברית שהן ניו יורק וקליפורניה וגרמניה באירופה.
בישראל, התקשרה החברה עם סופרגז במזכר הבנות לשיתוף פעולה בלעדי להפצה של המיקרו-טורבינות. החברה מתכווננת לייצור מקומי של חשמל וחום במבנים, בקטגוריית צריכה של 50 קילו-וואט עד 1 מגה-וואט.
בנוסף חתמה החברה על מזכר הבנות עם חברת עם סופר סטורס, להטמעת המיקרו-טורבינות מול חברת Caterpillar. במסגרת ההסכם, סופר סטורס תפעל לקדם השקעה של Caterpillar בחברה או בפרויקטים של החברה.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עשויה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.