"כוונתך להפחית את המס על הסיגריות האלקטרוניות תביא למגפת עישון חסרת תקדים בישראל במיוחד בקרב בני נוער". כך טוענים שורה של ארגוני בריאות בפנייה דחופה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', בה הם קוראים לו לחזור בו מכוונתו להפחית מחדש את המס על הסיגריות האלקטרוניות, מתוך מחשבה מוטעית "שהן פחות מסוכנות", כטענת כותבי המכתב. כוונת שר האוצר לדון בהפחתת המס על הסיגריות האלקטרוניות פורסמה לראשונה בשבוע שעבר ב-ynet.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
המס על הסיגריות האלקטרוניות הועלה לפני 14 חודשים, בתקופת השר הקודם אביגדור ליברמן, ל-270%, לאחר שתחילה התכוון משרד האוצר להעלות את המס אף ב-370%. המטרה הייתה בראש ובראשונה להקשות על בני נוער לרכוש סיגריות אלקטרוניות, משום שכך נכנסים צעירים לעולם העישון ואחר כך אף עוברים לסיגריות רגילות ומתמכרים לעישון.
1 צפייה בגלריה
נערה מעשנת
נערה מעשנת
סיגריה אלקטרונית
(צילום: Shutterstock)
כותבי הפנייה, בהם רופאים, חוקרים ומדענים, טוענים כי כוונת שר האוצר, כפי שהובעה בשבוע האחרון בדיונים פנימיים במשרד האוצר ופורסמה בתקשורת, עומדת בניגוד מוחלט לעמדתו המקצועית של משרד הבריאות ולידע המדעי שהצטבר בשנים האחרונות על נזקי הסיגריות האלקטרוניות.
הארגונים החתומים הם, בין השאר, איגוד רופאי בריאות הציבור, המיזם למיגור העישון, האגודה למלחמה בסרטן, החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון, המועצה הישראלית למניעת עישון, רשת ערים בריאות, עמותת מדעת והאיגוד הישראלי למקדמי ומחנכי בריאות, נציגי אוניברסיטאות, מכללות, עיריות ורשויות מקומיות.
לדבריהם, "נזק מופחת" היא טקטיקה שיווקית מוכרת של תעשיית הטבק והניקוטין והארגונים טענו, כי חברות הטבק מכוונות את מאמצי השיווק שלהן לבני הנוער שכן נקודות מכירה רבות של סיגריות אלקטרוניות, נמצאות במרחק של פחות מקילומטר מבתי ספר רבים בישראל.

"שער כניסה מרכזי לעולם העישון"

בשבוע הבא אמורה ועדת הכספים של הכנסת להתכנס במטרה להצביע על צו המיסוי על סיגריות אלקטרוניות, שיפקע ב-15 בפברואר. בשבוע האחרון פורסם, כאמור, כי בדיונים פנימיים שקיים סמוטריץ' עם אנשי משרד האוצר, הביע שר האוצר רצון שלא להמליץ ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, להצביע בעד אישור צו המיסוי על הסיגריות האלקטרוניות. שאת על רקע טענות של מפיצי סיגריות בישראל כי סיגריות אלקטרוניות ובוודאי "סיגריות מאדות" הן בעלות סכנה פחותה בהרבה בסיכון הבריאות מאשר סיגריות רגילות וכי רצוי שמי שמעשנים יעברו לסיגריות מסוכנות פחות ובוודאי שהסכנה מהן פחותה גם למי ששוהים בחברת מעשנים, שאינם פולטים עשן בעת העישון.
בפנייתם, טוענים הארגונים שכבר כיום עישון סיגריות אלקטרוניות הפך למגיפה בישראל, בעיקר בקרב בני נוער וצעירים. לטענתם, המוצר מהווה שער כניסה מרכזי לעולם העישון והנתיב המהיר לעישון סיגריות רגילות, ואף חמור מכך, לשימוש בסמים. מגיפה זו, הם טוענים, רק תתעצם אם תתממש החלטת שר האוצר שלא לקדם חתימה על צו למיסוי הסיגריות האלקטרוניות.
לפי נתונים שהציגו הארגונים, בין השנים 2021 ל-2022 התרחבה דרמטית תופעת התחלת העישון של בני נוער בשיעור של 13.7% בקרב בני 12-14 בשנת 2022, אל מול 3.4% בשנת 2021. בנוסף, שיעור העישון היומי בקרב בני 15-17 יותר מהכפיל את עצמו בארבע השנים האחרונות, מ-4.7% בשנת 2019 ל-9.8% מעשנים יומיים ב-2022.
בנוסף, מצביעים ארגוני המאבק בעישון על הנזקים הבריאותיים הקשים שסיגריות אלקטרוניות גורמות. "מחקרים וידע שהצטברו בשנים האחרונות מגלים שמרבית הסיגריות האלקטרוניות מכילות ניקוטין, אשר מעבר להיותו ממכר, עלול להזיק להתפתחות המוח, במיוחד בקרב בני נוער וצעירים", הדגישו הארגונים.
הארגונים דורשים משר האוצר לאשר בדחיפות את צו המיסוי על הסיגריות האלקטרוניות ולהימנע מהצפת השוק במוצרי עישון זולים ונגישים לילדים, בהתאם למדיניות מדינת ישראל והצהרותיה בפני בית המשפט העליון. "אין כל בסיס להמשיך ולהימנע מהטלת מס דומה גם על סיגריות אלקטרוניות בכלל וסיגריות אלקטרוניות חד פעמיות בפרט, במיוחד לאור התעצמות השימוש במוצרים אלה בתקופה האחרונה".