בית המשפט למשפחה באשדוד דחה לאחרונה בקשה של אב לטוס לאומן שבאוקראינה עם בנו בן השש לכבוד ראש השנה. בכך קיבלה השופטת ענת אלפסי את התנגדות האם, שטענה כי הדבר אינו לטובת הקטין.
האב וילדיהם של בני הזוג מתגוררים אצל אימו מכוח צו פיקוח והשגחה של הרווחה, ואילו האם גרה בנפרד. הילדים הוכרזו כנזקקים לפי חוק הנוער, בשל קושי בתפקוד ההורים.
1 צפייה בגלריה
רבבות בתפילה בציון רבי נחמן בעיר אומן שבאוקראינה
רבבות בתפילה בציון רבי נחמן בעיר אומן שבאוקראינה
ארכיון. אומן בראש השנה
(צילום: סוכנות הידיעות "חדשות 24")
בפנייה לבית המשפט ביקש האב לאפשר לו לטוס עם הבן הבכור לאומן למשך שבוע כדי להיות עימו שם בראש השנה. לדבריו, מזה 15 שנים שהוא מקפיד לטוס לשם והפעם הוא מעוניין לצרף את בנו. נוכח המגבלות החלות על טיסות אלה, הודיע האב כי בכוונתו לטוס דרך מולדובה באמצעות סוכנות נסיעות המבטיחה טיסה בטוחה.
אלא שהאם התנגדה בתוקף לבקשה, בשל המלחמה המתחוללת באוקראינה שעלולה לחשוף את הקטין לסיכונים מיותרים. לטענתה, המסע גם כרוך בקשיים פיזיים משמעותיים, טיסות ארוכות ושעות של המתנה. היא הוסיפה שהסביבה באומן בתקופה זו מאופיינת בצפיפות, המולה ורעש שאינם מתאימים לילד קטן. לשיטתה, מדובר בחוויות שעלולות לגרום לילד עומס נפשי.
אפוטרופוסית שמונתה לקטין לצורך הדיון שוחחה איתו והגיעה למסקנה שהוא קשור מאוד לסבתו ומעוניין להיות איתה בחג, אבל חושש לאכזב את אביו. בנסיבות אלה ולנוכח המתיחות הביטחונית באוקראינה ובישראל, היא הודיעה כי לעמדתה טובת הילד להישאר בארץ.
השופטת אלפסי ציינה כי אכן, חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע שעקרון טובת הילד הוא המרכזי בכל הנוגע לקבלת החלטות בעניינם של קטינים. בין היתר קובע החוק כי על ההורים כאפוטרופוסים טבעיים מוטלת החובה והזכות לדאוג לצרכיהם. במקרה שבו נפרדה דרכם של ההורים, החוק קובע כי עליהם להידבר ביניהם, ובהיעדר הסכמה יכריע בית המשפט בעניין על פי טובת הילד.
עו"ד מוטי ישרעו"ד מוטי ישרדורין פירסס
בפסק הדין צוין כי קיימת אזהרת מסע בנוגע לטיסות לאומן. משרד החוץ הישראלי קורא לאזרחים להימנע באופן גורף מלהגיע לשטחי המדינה, כולל לעיר אומן וסביבותיה, וממליץ לישראלים הנמצאים באוקראינה לעזוב מיידית. כמו כן, משרד החוץ באוקראינה הזהיר במיוחד מפני עלייה לרגל לאומן בראש השנה, והודיע כי לא ניתן להבטיח את שלום המבקרים.
בנסיבות אלה, קבעה השופטת, הודעת האב שבכוונתו להגיע לאוקראינה באופן בטוח אינה מניחה את הדעת. מדובר בניסיון לעקוף את האיסור המפורש, דבר שעשוי לחשוף את הקטין לסיכון מיותר לחלוטין, הן בדרך המטלטלת מישראל למולדובה וממנה לאומן, והן באומן עצמה.
עוד צוין כי על רקע פתיחת המערכה בצפון הארץ, חברות תעופה רבות החלו לבטל טיסות לישראל, כך שגם החזרה ארצה עלולה להיתקל בקשיים. "נמצא, אפוא, כי טובת הקטין בכך שיישאר בישראל, בבית סבתו אצלה חש בטוח, יחד עם אחיו הקטנים", נכתב.
השופטת ציינה שהאב כמובן חופשי לפעול כראות עיניו ולטוס לבדו, אך במצב הנוכחי ראוי כי ישקול טיסתו למקום כה מסוכן, כאשר הוא משאיר את ילדיו הקטינים באחריות הסבתא. "טוב יעשה האב אם ישקול גם הוא, השנה", חתמה את ההחלטה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד מוטי ישר עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין