1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בנצרת שינה לאחרונה תוכנית פירעון שנקבעה לבני זוג פושטי רגל והביא להפחתה משמעותית בתשלומים שהוטלו עליהם בדרך להפטר מהחובות. לפני כשנה נולדה לבני הזוג שלישייה והשופט אסף זגורי קבע שמדובר בתוספת הוצאות משמעותית לתא המשפחתי המצדיקה התערבות.
בנובמבר 2018 הוכרזו בני הזוג כפושטי רגל ונקבעה תוכנית פירעון בעניינם. צו התשלומים שנקבע לבעל הועמד על 2,500 שקל לחודש למשך 30 חודשים, ולאחר מכן 3,000 שקל ל-30 חודשים נוספים. לאישה נקבע צו תשלומים של 1,000 שקל לחודש במשך 60 חודשים.
לאחר הולדת השלישייה ביקשו בני הזוג הפטר מיידי וחלוט בטענה שהנסיבות השתנו והוצאותיהם גדלו משמעותית. באפריל השנה הוגשה תגובת הנאמן שלפיה אין מקום לתת להם הפטר או לשנות את תוכנית הפירעון. מהתגובה עלה שהחייבים הגישו רק דוח אחד עבור החודשים דצמבר 2021-ינואר2022 . עוד צוין כי הבעל פעל להגשת תלושי שכר שמהם עולה כי הכנסתו הממוצעת נכון לינואר 2022 עומדת על 20 אלף שקל נטו והכנסת אשתו עומדת על 4,600 שקל נטו.
כונס הנכסים הרשמי התנגד גם הוא לשינוי. הוא טען כי שינוי תוכנית פירעון ייעשה רק כאשר יש שינוי נסיבות מהותי או שמתגלה מידע חדש שלא היה ידוע במועד אישור התוכנית, מה שלא התקיים במקרה זה לשיטתו. לדבריו, מהנתונים והאסמכתאות שצירפו החייבים עולה כי לאחר ניכוי סכום כלל ההוצאות מהכנסות המדווחות, נותרת לחייבים הכנסה פנויה אשר נעה בין הסכום של 6,719 לסך של 11,665 שקל בחודש.
אבל השופט אסף זגורי דחה את עמדת בעלי התפקיד וקבע שיש מקום להורות על שינוי תוכנית הפירעון. במקביל, הוא דחה את טענת בני הזוג שלפיה יש לתת להם הפטר מלא לאלתר. הוא ציין שתוכנית הפירעון שנקבעה לחייבים התבססה על תא משפחתי המונה זוג+קטינה, על הכנסות התא המשפחתי אשר עמדו על 21 אלף שקל וכן על פוטנציאל השתכרות.
מאז קביעת התוכנית ועד היום חלו כמה שינויים: מצד אחד הבעל הגדיל הכנסותיו ומצד שני לבני הזוג נולדו שלישיית ילדים. בהחלטה צוין כי ברור שהדבר מקרין על הוצאות התא המשפחתי ומהווה נטל משמעותי.
"עלות טיטולים, חיתולים, מזון תינוקות, ביגוד וכיו"ב רכיבים ומוצרי צריכה החיוניים לגידול ל-3 תינוקות בני אותו הגיל הינה גורם שעלול להצביע על עליה חדה בהוצאות", כתב השופט וציין כי רק הוצאות הגנים עומדות על 7,770 שקל בחודש ולכך מתווספות הוצאות נוספות כמו מטפלת או שמרטפית.
כמו כן נקבע כי יש לקחת בחשבון את העובדה שהמשפחה מגויסת לטיפול בילדים והחייבת אינה יכולה להגדיל הכנסותיה או למצות פוטנציאל השתכרותה באופן מיטיבי.
בסופו של דבר קבע השופט כי צו התשלומים של הבעל שהועמד על 3,000 שקל בחודש, יופחת ל-2,200 שקל החל מיוני ועד לסיום תוכנית הפירעון המקורית (הפחתה כוללת של 42 אלף שקל). צו התשלומים של האישה יופחת לסך של 750 שקל החל מאותו מועד.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה • עו"ד מסלה אייצ'לותם עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין