חשש ברשתות השיווק ממחסור בעגבניות וירקות נוספים, עליית מחירים ומעבר לייבוא מסיבי מטורקיה, ירדן והרשות הפלסטינית: אייל רביד, מנכ"ל ובעלים של רשת ויקטורי, שלח מכתב לשר הכלכלה ניר ברקת, בו הוא מפציר לצאת למבצע זריעה ארצי כדי שנוכל לאכול ירקות תוצרת הארץ, גם, ובפרט בתקופה הקשה הזאת.
"הנדון: גסיסת החקלאות הישראלית - החקלאים זועקים והייבוא בלתי נמנע", כך פתח את מכתבו. "מלחמת חרבות ברזל שנכפתה על מדינת ישראל, הביאה לכך ש-80%-90% מהעובדים הזרים בחקלאות ביישובי העוטף עזבו את הארץ. בעקבות עזיבתם, הירקות שנזרעו בחודש אוגוסט וספטמבר לא טופלו כראוי. בנוסף לכך, באוקטובר ונובמבר כמעט ולא נשתלו זרעים חדשים בשדות העוטף.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
עגבניות בסופר
עגבניות בסופר
עגבניות בסופר
"חקלאים איתם שוחחתי לאחרונה מדברים על אבסורד של ממש, אנחנו זועקים לסחורה, להם אין הזרעה ובקרוב הם יאלצו לייבא והחקלאות המקומית שלנו תהיה כולה תוצרת חוץ! אם לא נצא עכשיו למבצע זריעה ארצי - לא תהיה תוצרת ישראלית בחודשים הבאים. חד וחלק. החקלאים הם שומרי הגבולות שלנו, החובה לעבד את אדמות המדינה היא ערך עליון".

"מחסור תקדימי - יש לגייס חרדים וסטודנטים"

לטענתו, "זה עניין של ימים ספורים עד שנרגיש את המחסור הגדול בירקות (ובעיקר עגבניות), כאשר בתוך שבועות ספורים מרבית התוצרת על המדפים תהיה מיובאת - מחוסר ברירה! אנו ניצבים בפני אתגר לאומי חשוב ביותר - חוסנה הכלכלי של המדינה, הצלת החקלאים שומרי הגבולות שלנו בעוטף ומחסור חסר תקדים בירקות.
"אני מזמין אותך לסיור איתי ופגישה עם חקלאים בשדות העוטף, ופונה אליך להתגייס למשימה הבהולה ולהוביל את מציאת העובדים שיעזרו לחקלאים ברחבי המדינה. הפתרונות פשוטים - המכללות שובתות וניתן להיעזר בסטודנטים, ראינו כיצד המגזר החרדי נכנס מתחת לאלונקה, תנועות הנוער מגויסות גם הן למאמצים הלאומיים וישנם פתרונות רבים נוספים. חקלאים איתם שוחחתי אמרו כי כ-500 ידיים עובדות ברצף למשך לפחות 30 יום בשלב הראשון נדרשות באופן מידי ובהול. "אם אנחנו רוצים שבחורף הקרוב נגיש עגבניות, חצילים, מלפפונים, פלפלים וקישואים תוצרת הארץ - אין לנו זמן מיותר לבזבז. האסון התזונתי כחול- לבן כבר כאן".
מחירי העגבניות כרגע סבירים עד נמוכים ברשתות השיווק, ונעים בין 5 ל-10 שקלים לק"ג. ברשתות הדיסקאונט המחיר נע בין 5 ל-7 שקלים לק"ג. יחד עם זאת, כבר ניכרת התייקרות, בעיקר בירקניות, שם ק"ג נמכר גם ב-12 שקל. בשופרסל שלי שמרו על מחיר אחיד לעגבניות ומלפפונים במהלך המלחמה: 7.90 שקלים לק"ג. לפני כשבועיים עלה המחיר ל-8.90 שקלים לק"ג. אלה ניצנים ראשונים. החקלאים מסכימים עם אייל רביד שיש לקדם פתרון מהיר.
2 צפייה בגלריה
אייל רביד. שלח מכתב נוקב לשר הכלכלה
אייל רביד. שלח מכתב נוקב לשר הכלכלה
אייל רביד. שלח מכתב נוקב לשר הכלכלה
(צילום: יח"צ)

חקלאים: "ייבוא עגבניות יגיע ל-40%, המדינה צריכה לתמוך במוצר בסיסי"

גורם בענף הירקות אישר ל-ynet את הדברים: "תהיה ירידה בכמויות בכל הירקות, אבל המצב הקשה הוא בעגבניות. בפלפלים ובחצילים כרגע יש ירידה קלה, אבל לא חסר כי הם מגיעים מהערבה. גם אין דרמה בתפוחי אדמה וגזר. יש בעיה גם במלפפונים, אבל זה גידול עם תוקף קצר אז יש התאוששות. הבעיה העיקרית היא בעגבניות. אין בכלל ספק שנצטרך לייבא. השאלה היא רק אם נייבא 30% או 40%.
"הבעיה המרכזית היא שתילות אוקטובר: שתלנו בענף בין 30% ל-50% פחות. זה בא לידי ביטוי 3 חודשים הלאה, כלומר עוד חודש חודש וחצי יהיו בארץ 50% פחות עגבניות. את שתילות ספטמבר קטפו, אבל לא הצליחו לבצע עבודות כמו ליפופים וקיטומים, וכרגע עושים זאת מתנדבים. בימים אלה כבר מתחילים להרגיש מחסור בגלל מצוקת כוח אדם. צריך להזמין שתילים והמדינה נתנה מענק לשם כך, אבל חקלאי אמר לי 'אם אשתול מי יקטוף?' מאוד חשוב שהמדינה תיתן מענקים וסיוע בכוח אדם לשתילות, בייחוד למוצר כמו עגבנייה שלא צריך שיהיה בו חסר על המדף. מוצר בסיסי".
כמה עובדים חסרים? "קודם כל, אלפים הגיעו להתנדב לקטיף פירות וירקות. זה מחמם את הלב ולא האמנתי. לא יכולתי להאמין שיקרה דבר כזה. מנסים לעודד עובדים ישראלים אבל עבודה בחקלאות זאת עבודה מקצועית, בניגוד למה שחושבים. אלה לא עובדים לא מקצועיים. בדקנו וחישבנו את קצב העבודה - כל 10 ישראלים שווים לעובד פלסטיני או תאילנדי אחד.
"כרגע, חסרים בין 30 ל-40 אלף עובדים. אם המדינה לא תתחיל לשחרר מכסות של עובדים זרים ולפתוח הבאה של עובדים ממדינות אחרות - תהיה בעיה אדירה. היו פה 30 אלף פלסטינים שעבדו בחקלאות, כולל עזתים. נרשמו 23 אלף ישראלים לעבודה בחקלאות בתמיכת המדינה. אבל, כאמור, התאילנדים והפלסטינים אלה עובדים שהוכשרו לעבודה. צריך להכשיר את העובדים האלה, ואני עוד לא מדבר על היכולת המנטלית והפיזית לעבודה בחקלאות, ואת העובדה, שכאמור, 10 ישראלים שווים הספק של פלסטיני או תאילנדי אחד. המשמעות היא שחסר מספר אדיר של עובדים. אין מה לעשות, הפלסטינים הם כוח האדם העיקרי בתחום, בעיקר בקטיף פירות, אגב. אנשים לא מוכנים לשמוע מזה בציבור, אבל צריך להחזיר את הפלסטינים. השמועה אומרת שעדיין נכנסים לפה כמה אלפי פלסטינים עד 20 אלף. הם עובדים במגזרים אחרים כמו בנייה, מלונות, תעשייה, מפעלי מזון. אז למה לא בחקלאות".
סיטונאי אמר ל-ynet: "אני יודע שיש מגדלים באזור הערבה והבקעה שהגדילו שתילות. יש גם כוונות לשתילה באיזורים פתוחים, לראשונה מזה שנים, כי בדרך כלל עגבניות מגדלים בחממות. למרות כל המאמצים, כרגע חייבים עזרה של המדינה, אחרת עיקר העגבניות שהישראלים יאכלו ב-2024 יהיו מטורקיה, וירקות אחרים יגיעו מירדן והרשות הפלסטינית".