טיוטת תקנות שפרסם שר המשפטים יריב לוין להערות הציבור מציעה להגדיר את התנאים לביטול הסכמי התחדשות עירונית ואת סכומי התשלום שעל בעלי הדירות לשלם ליזם במקרים של ביטול הסכם.
במסגרת חוק ההסדרים אושרה חקיקה המאפשרת לבעלי דירות להחליט ברוב קולות על ביטול עסקה במקרה שבו היזם מתעכב בקידומה. זאת, מבלי שיראו אותם כמי שהפרו את ההסכם. ההסדר נועד למנוע כבילתם של בעלי דירות לעסקה עם יזם שלא מצליח לקדמה בזמן סביר, ולאפשר להם להשתחרר מהעסקה כדי שיוכלו לקדם את ההתחדשות העירונית עם יזם אחר. לצד זאת, מאחר שהיזם הסתמך על העסקאות שנחתמו ופעל לקידומן, קבע המחוקק כי ישולם לו תשלום עבור ההוצאות שהוציא בקשר לכך.
אלא שלמרות זאת, עד כה בעלי דירות נמנעו מהאפשרות לביטול עסקה. אחת מהסיבות לכך היא חוסר הוודאות לגבי גובה הסכום שיאלצו לשלם ליזם בגין הביטול, והיותם נתונים ללחצים מצד יזם שטוען כי ביטול העסקה יגרור הוצאות גבוהות מצדם.
מטרתן של התקנות החדשות היא להגביר את הוודאות בקרב בעלי הדירות ולהפחית את חששותיהם לבטל עסקה שאינה מתקדמת כראוי, באמצעות קביעת תשלום אחיד וסביר ליזם שעסקה עמו בוטלה. באופן הזה, יוכלו בעלי הדירות לקבל החלטה מושכלת ביחס לביטול עסקה עם יזם שלא עומד בלוחות הזמנים.
הסכומים בתקנות נקבעו תוך התחשבות בשלב שבו נמצאת העסקה, ובהבחנה בין עסקה במתחם פינוי ובינוי או הריסה ובניה (תמ"א 38/2) לבין עסקה לפי תכנית חיזוק (תמ"א 38/1). זהו פירוט הסכומים מתוך טיוטת התקנות:
המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט אזרחי), כרמית יוליס, ציינה כי "התקנות המוצעות הן רכיב נוסף בהגברת הוודאות ויחסי האמון בהליכי התחדשות עירונית ובהגנה על בעלי הדירות. התקנות מחזירות את הכוח לדיירים, שיוכלו להחליט האם להתקדם עם העסקה או לחדול אותה, במצבים שהפרויקט לא מתקדם".
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
• עו"ד חן רואימי עוסק בתמ"א 38
• בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין
• ynet הוא שותף באתר פסקדין