1 צפייה בגלריה
פשיטת רגל חובות חייב חוב חשבונות
פשיטת רגל חובות חייב חוב חשבונות
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט למשפחה בפתח תקווה הורה לאחרונה לסגור תיק הוצאה לפועל שפתח ביטוח לאומי לפני 35 שנה נגד ישראלי חייב מזונות המתגורר כיום בארה"ב. השופטת עידית בן-דב ג'וליאן קיבלה את גרסת החייב שלפיה לא ידע על קיום התיק.
טענתו המרכזית של החייב בבקשה לסגירת התיק הייתה שפסק הדין למזונות מעולם לא הומצא לידיו ולא הובא לידיעתו, וביטוח לאומי לא ביצע מסירת אזהרה בתיק. ב-2022 החליטה רשמת הוצל"פ בירושלים לדחות את הבקשה: היא קבעה שהוא היה מודע לכך שמזונות בתו משולמים על ידי ביטוח לאומי, ושבעבר התקיימה בדיקת אבהות בה התברר כי הוא האב.
זאת ועוד, קיים תיעוד על ביצוע אזהרה לחייב סמוך למועד פתיחת התיק, אם כי לא צוינה הכתובת שבה בוצעה המסירה. בהקשר לכך כתבה הרשמת כי קיימת חזקת תקינות רשומות מוסדיות ואין לסגור את התיק.
בערעור שהגיש החייב לבית המשפט הוא טען שפסק הדין למזונות, כמו גם כתב התביעה, מעולם לא הומצאו לו ולא הובאו לידיעתו, לא על ידי אם בתו ולא על ידי ביטוח לאומי. הוא הוסיף שביטוח לאומי מעולם לא פעל לאיתורו ולא המציא לידיו אזהרה בתיק. הוא הדגיש שכל הפעולות שננקטו בתיק ממועד פתיחתו ללא ביצוע המצאת אזהרה נעשו שלא כדין.
עו"ד מאיר לנקריעו"ד מאיר לנקרי
לדבריו, הרשמת טעתה בקביעותיה שכן הוא לא היה נוכח בדיון בבית המשפט למשפחה ופסק הדין ניתן בהיעדרו. אם הילדה אף אישרה בדיון כי לא הצליחה לאתר אותו. בנוסף, ביטוח לאומי שילם לו גמלה משנת 1995 מבלי לעדכן אותו שנפתח נגדו תיק הוצאה לפועל, מבלי שדרש ממנו תשלום חוב ומבלי שביקש לקזז סכומים מהגמלה.
הוא הדגיש שנודע לו לראשונה על הליך ההוצאה לפועל לקראת סוף 2018, כשלא התאפשר לו לחדש דרכון בקונסוליה הישראלית בארה"ב (שם הוא מתגורר משנות ה-90) נוכח מגבלות שהוטלו בתיק. ביטוח לאומי בחר שלא להשיב לנטען בערעור.
ואכן, השופטת עידית בן-דב ג'וליאן קיבלה את הערעור. היא ציינה שמהחלטת הרשמת עולה כי תיק ההוצאה לפועל נפתח ב-1988 ומסמכי פתיחת התיק אינם סרוקים כך שלא ניתן לדעת על סמך מה נפתח לביצוע. לדבריה, מתמצית רישום שצירף המערער, עולה כי רק במאי 1995 הוא נכנס לגור בכתובת שנטען שבה בוצעה מסירת האזהרה, בעוד שהמסירה בוצעה לכאורה בשנת 1990.
עוד קבעה שלא ניתן לקבל את נימוקי הרשמת לגבי ידיעת המערער על פסק הדין. היא ציינה שמפסק הדין שהוגש לביצוע ומפרוטוקול הדיון שצורפו לערעור עולה כי הוא ניתן במעמד צד אחד. המערער לא נכח בדיון ואם הבת הצהירה כי לא עלה בידה לאתרו. השופטת הורתה על סגירת תיק ההוצאה לפועל נגד המערער והשבת הכספים שנגבו במסגרתו על ידי ביטוח לאומי בתוך 30 יום.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערער: עו"ד דפנה זיס • ב"כ ביטוח לאומי: לא צוין • עו"ד מאיר לנקרי עוסק בהוצאה לפועל • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין