1 צפייה בגלריה
משפט כסף אילוס אילוסטרציה
משפט כסף אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית הדין לעבודה בתל אביב קיבל לאחרונה תביעה של רב שכונת הדר גנים בפתח תקווה, שלמה רבינוביץ, וקבע שהוא יתחיל לקבל שכר מאחר שבינו לבין המועצה הדתית ומשרד הדתות מתקיימים יחסי עובד-מעסיק מזה יותר מ-20 שנה. השופט תומר סילורה פסק לו כחצי מיליון שקל פיצויים עבור שכר וזכויות סוציאליות בשבע השנים האחרונות בלבד, מאחר שעל יתר התקופה חלה התיישנות.
רבינוביץ הוא תושב השכונה ומשמש כרב שלה מאז שנת 2000. הוא נקלט לתפקיד במכרז שבו נקבע בין היתר כי התפקיד הוא בהתנדבות וללא שכר. בתביעה שהגיש ב-2017 נגד המועצה הדתית פתח תקווה והמשרד לענייני דתות הוא טען כי למרות המכרז, לפני כניסתו לתפקיד ובמהלך שנות כהונתו הובטח לו פעמים רבות על ידי גורמים רבים אצל הנתבעים שהוא יכהן כרב בשכר ונושא השכר יוסדר.
לטענתו, הוא נדרש לחתום על הצהרה שבה הוא מתחייב להמשיך להתגורר בשכונה כל עוד הוא מכהן כרב שלה – הצהרה שחלה אך ורק על רבנים שמכהנים בשכר. לדבריו, במסגרת תפקידו הוא נדרש להשקיע שעות רבות ומאמצים גדולים. הוא ביקש מבית הדין להכיר בו כעובד של הנתבעים ולהורות להם לשלם לו שכר מינימום וזכויות סוציאליות באופן רטרואקטיבי.
המועצה הדתית התנגדה וטענה שרבינוביץ החל לפעול כרב השכונה בהתנדבות עוד הרבה לפני המכרז. לטענתה, המכרז הקנה לו רק תואר לשם כבוד, ללא שכר. בנוסף, מעולם לא ניתן לו כתב מינוי כנדרש לעובדי רשויות מקומיות, אין הסכם העסקה, הוא לא נדרש לדוח נוכחות, לא סופקו לו כלי עבודה והוא לא ביקש לקבל ימי מחלה או חופשה. כל אלה, נטען, מעידים שאין בין הצדדים יחסי עבודה.
מטעם משרד הדתות נטען שהמינוי מכוח המכרז נעשה באופן עצמאי על ידי המועצה הדתית וללא תיאום עם המשרד, ובכל מקרה התובע היה מודע לתנאי המכרז והוא לא זכאי לשכר.
עו"ד רלי ארביבעו"ד רלי ארביבצילום: מיה כרמי דרור
השופט סילורה ציין כי אין חולק שלפי המכרז התפקיד פורסם כהתנדבותי ללא שכר, בהיעדר אישור תקציבי ממשרד הדתות. הוא אף התרשם מהעדויות והראיות שהמועצה הדתית פעלה שלא כדין כשקלטה את הרב רבינוביץ לתפקיד ללא ידיעת משרד הדתות וללא אישורו.
עם זאת, הוא קבע שהמועצה הדתית לא הביאה ראיה לקליטת התובע כמתנדב על פי תקנון שירות המדינה. כך למשל, היא לא הציגה "טופס מתנדב" ולא ביטחה אותו בחברת "ענבל" כמתחייב בתקנון.
עוד נקבע שהמועצה הדתית לא סיפקה הסבר משכנע לכך שלא החתימה את התובע על הסכם עבודה כפי שהבטיחה לו. בנוסף, השופט לא מצא שום הבדל בין עבודת התובע לעבודתו של רב שכונתי המועסק בשכר.
לאור מבחני הפסיקה והתשתית העובדתית הוא קבע שהרב רבינוביץ מבצע לאורך השנים עבודה שמזכה אותו בשכר, ושבין הצדדים מתקיימים יחסי עובד-מעסיק. עבור שבע השנים האחרונות חויבו הנתבעים לשלם לרב 492 אלף שקל בגין שכר, הפרשות לפנסיה ופיצויי פיטורים, דמי הבראה, חופשה ונסיעות, בתוספת 25 אלף שקל הוצאות ושכר טרחת עו"ד.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד אבי וינרוט, עו"ד רעות אלנקרי ועו"ד אריק מגידיש • ב"כ המועצה הדתית: עו"ד בן-ציון שפר • ב"כ משרד הדתות: עו"ד יוסף מנצור • עו"ד רלי ארביב עוסקת בדיני עבודה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין