בשיתוף אתר "המקצוענים"
לא משנה אם אתם מתגוררים בבית קרקע עם חצר, בדירה עם מרפסת ירוקה או בדירת גג. אם יש לכם צמחים בעציצים, עונת החורף בהחלט תאתגר אותם. מה חשוב לעשות בדיוק בימים אלה? לפניכם המדריך.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לוודא שכל האדניות מעוגנות היטב לפני שהרוחות מתחזקות

הדבר נכון לגבי כל עציץ ועציץ במרפסת, ובייחוד אם מדובר במרפסת הממוקמת בקומה גבוהה, במרפסת על גג פתוח ולמרפסות בקרבת חוף הים שפונות מערבה.
את העציצים מומלץ לעגן בעזרת חבלים או אזיקונים, אל קיר הסמוך אליהם או אל מעקה המרפסת או הגג.
אם האדניות על הרצפה, והצמח שבתוכן בעל נוף גדול יחסית, חשוב שהן תהיינה עשויות מחומר כבד יחסית (בטון, למשל), שהרוחות לא יוכלו להפיל אותו. שימו לב, שאדניות על גלגלים, נחשבות לפחות יציבות בזמן רוחות חזקות, וגם במקרה זה חשוב לעגן אותן לאלמנט יציב כלשהו.
אם על-פי תחזית מזג-האוויר ידוע על כמה ימים גשומים וסוערים במיוחד, מוטב להכניס זמנית את העציצים הבייתה, עד חלוף הסערה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לייצב את הצמחים בתוך האדניות

לא רק האדניות יכולות ליפול או להתעופף בזמן רוחות, אלא גם הצמחים שבתוכם. זאת, בייחוד אם מדובר בעצים ננסיים. אלו, בקלות יכולים ליפול או להיתלש. לכן, כדאי לעגן אותם עם מקלות במבוק (או מקל מטאטא אם זהו עץ בעל גזע עבה וגבוה יותר). הקפידו לעגן אותם עם חוט גמיש ועבה יחסית (בטח לא חוט ברזל), שכן במהלך הרוחות החתכים שייווצרו על הגזע יכולים לגרום לנזק בלתי הפיך בו (תופעה המכונה 'חיגור'). מדי פעם, כדאי לבדוק שהקשירה מתאימה ואינה לוחצת מדי על גזע העץ ועל ענפיו. צמחים בגודל בינוני ניתן לעגן באמצעות חוטי רפיה טבעיים. היזהרו משימוש בחוטי דייג או בחוטי יוטה, שלא מיועדים למטרה זו ויגרמו ליותר נזק מתועלת.
שימו לב, שככל שהקומה גבוהה יותר, כך יש בה רוחות חזקות לאורך כל השנה. במצב זה, מומלץ לקבע את העצים עם ברגי ג'מבו ישירות אל הקיר. בכך, נמנע מהעץ להתנדנד, והוא יגדל בצורה טובה יותר ויהיה יציב יותר לאורך זמן.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הקדישו מחשבה בשלב בחירת הצמחים המיועדים לגדול במרפסת

לסוג הצמחים, לגובה המקסימלי אליו הם צפויים להגיע ולמיקום שלהם במרפסת יש השפעה רבה על התפתחותם ועל הישרדותם בעונת החורף.
ראשית, בבחירת הצמחים כדאי לבחור צמחים שהגובה המקסימלי שלהם לא יהיה גבוה יותר מגובה המעקה. בכך, תבטיחו שהם לא 'יישברו' במהלך רוחות חזקות. מוטב לשתול צמחים 'נשפכים' שיהפכו את המעקה שלכם למעין קיר ירוק, על פני צמחים הצומחים כלפי מעלה, ויחייבו תחזוקה קפדנית יותר וגיזום לעתים קרובות.
שנית, את כל הצמחים שכיוון הצמיחה פונה לחזית הרחוב, יש לסובב ולהפנות אל פנים המרפסת.
אם אתם רוצים להיות בטוחים שבשבועות הקרים והסוערים במיוחד עציצי המרפסת הרגישים שלכם לא ייפגעו, השקיעו בהגנה עליהם בעזרת ניילון גדול. זה, יהווה אפקט 'חממה' ואף ישאיר את הלחות והטמפרטורה גבוהות יותר בימי שמש חורפיים. אל תמהרו להיפטר מצמחים שנפגעו מעט בחורף, שכן רבים מהם ישתקמו כשעונת האביב תגיע, לכשתחזרו לגזום ולדשן אותם.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לבדוק את מצב העציצים ולמלא אותם במצע גידול בקביעות

השקיה באמצעות צינור, גשמים חזקים ורוחות – כל אלה גורמים למצע השתילה שבתוך האדניות להידלדל. במצב זה, מערכת השורשים של הצמח נותרת חשופה, מה שיגרום להם להתייבש במהירות רבה יותר.
לכן, בכדי ששורשי הצמח יישמרו בטמפרטורה הנכונה וייהנו מהזנת מצע הגידול, עליכם לוודא שהוא אכן מכסה את הצמח. מעבר לירידה הטבעית של מצע האדמה, כתוצאה מהשקיה והידוקה של האדמה, בחורף ירידה זו מתרחשת במהירות גבוהה יותר. לכן, הפכו זאת לעניין של שגרה לבדוק את מצב מצע השתילה. תוכלו גם לפזר על שטח הפנים טוף או חלוקי נחל, שימנעו אידוי מהיר של מי ההשקיה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

פחות זה יותר: הימנעו מגיזום במהלך החורף

גם בגינות קרקע וגם במרפסות, יש להימנע מגיזום יתר של הצמחים בעונת החורף. את כל ההכנות יש לעשות בחודש הקרוב, כשימים חמים עוד לפנינו. זאת, משום שבמהלך החורף צמחים רבים נכנסים למצב תרדמת. גיזום שלהם, מקשה על הישרדותם, והופך אותם ל'חשופים' יותר לתנאי האקלים המאתגרים של עונה זו. הסתפקו בגיזום עדין ונקודתי, בכדי לאפשר לצמחים לשמר את האנרגיה שלהם.
ומה לגבי דישון? היזהרו מדישון יתר לקראת העונה הקרה. מעבר לכך שגם בשאר העונות דישון יתר יכול לגרום ל"צריבת" הצמחים, באופן בלתי הפיך, הרי שהדבר משמעותי יותר בעונת החורף, בה הצמחים נכנסים לתרדמת. העדיפו דישון נוזלי נקודתי, והימנעו מדישון ארוך טווח בתקופה זו של השנה.