כאלף עובדי מפעלי טכנולוגיית להבים בנהריה ובתפן התבשרו כי המועד לתחילת הפיטורים לקראת סגירתו של המפעל יידחה בשנה, ל-2025, ולא יתחיל, כפי שהודיעו נציגי בעלי המפעל מחברת פראט אנד וויטני, כבר בשנת 2024.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
בהודעת החברה בדצמבר 2022, זו שהפתיעה את העובדים עם הבשורה על איבוד מטה לחמם, קבעה פראט אנד וויטני כי "במהלך 2023 פעילות ייצור להבי הקומפרסור תימשך כרגיל. תהליך הסגירה יחל ב-2024 ויושלם ב-2025". הבשורה לעובדים על הארכת העסקתם בשנה נוספת מהווה שביב של אופטימיות.
1 צפייה בגלריה
עובדי מפעל להבים
עובדי מפעל להבים
עובדי מפעל להבים
(צילום: יאיר קראוס)
לדברי פריד סעיד, יו"ר ועד העובדים, "יש לנו מלא עבודה, ומבקשים מאיתנו גם לעבוד במשמרות של 12 שעות עבודה ובסופי שבוע. היה ברור לנו שאי-אפשר כל כך בקלות לוותר על העבודה המסורה של עובדי להבים, איכות הייצור שאין שווה לה, ואת העבודה שלנו אף אחד לא יכול להחליף".
בהודעת החברה על סגירתו נאמר כי הצעד נובע משיקולים עסקיים, בעקבות הפסדים הולכים וגדלים של המפעל. זאת, לטענת החברה, בשל ירידה מתמשכת ומתעצמת בביקוש ללהבי קומפרסור, שהם רכיב במנועי הסילון של מטוסים. סעיד חושש כי בהנהלת החברה העולמית יבקשו להמשיך ולהעסיק את 900 עובדי המפעל עד שיכשירו עובדים במפעל אחר של החברה בארה"ב ואז יבקשו "להיפטר" מהם.
במקביל לעלייה בהיקף ההזמנות, בפראט אנד וויטני ממשיכים לטענתם במשא ומתן למכירת המפעל כ'עסק חי'. בשבוע שעבר ביקרו במחלקות הייצור נציגים מחברת AIAC האמריקנית שנמצאת בשלבים מוקדמים אך משמעותיים להצעת רכישתו. בוועד העובדים המגובה ביו"ר מרחב גליל מערבי אשר שמואלי, ויו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד מצפים כי הנהלת החברה תשתף אותם בתמונת המצב ובמגעים להצלת מטה לחמם.
סעיד: "אנחנו לא נהיה שכירי חרב ונבצע את העבודה והם ימשיכו לשחק איתנו. ממדרים אותנו ואת ההסתדרות. אם לא יעדכנו אותנו וישתפו פעולה אנחנו לא נהסס לנקוט בצעדים. לא יכול להיות שיש קונים ולא משתפים אותנו בתמונת המצב".
בתחילת השבוע שעבר נפגשו נציגי העובדים וההסתדרות עם שר הביטחון יואב גלנט בלשכתו בתל אביב פעם נוספת ודנו במאמצי המדינה להבטחת עתיד המפעל. ביחד עם כמה ראשי מועצות דרוזיות שהשתתפו בפגישה דרשו מגלנט ומראש מינהל הרכש זאב לנדאו את השפעתם על פראט אנד וויטני כדי להבטיח את עתידו של המפעל על רקע עסקאות עתיד שמתכוונת לבצע המדינה עם החברה האמריקנית.
בוועד העובדים של טכנולוגיית להבים מספרים כי השבוע היו אמורים להגיע למפעל בכירים מההנהלה בארה"ב לביקור שהיה אמור לעסוק בין השאר בעתידו אך נודע להם במפתיע כי הוא בוטל. "אנחנו כמובן לא יודעים את הסיבה", אומר סעיד ומתריע כי "אנחנו עושים את העבודה כמו שצריך וחוסר הודאות הזה גורם לעובדים לצאת מהכלים. יש עובד צעיר שנפטר מהתקף לב ועוד שני עובדים שחטפו התקף לב ומאושפזים בבית חולים. המצב הזה לא יכול להימשך. הם צריכים לדעת לכבד את העובדים ואת חוקי המדינה".
מפראט אנד ויטני נמסר: "תהליך סגירת פעילות ייצור להבי הקומפרסור לא יחל לפני שנת 2025. המשא ומתן למכירת הפעילות הוא תהליך ארוך, דיסקרטי ורגיש. החברה דואגת לעדכן את כל הגורמים הרלבנטיים תחת מגבלות הסודיות שמוטלות על התהליך".