"על אף ששרדו את מתקפת הטרור קבלני השיפוצים מוצאים עצמם במלחמה כלכלית, מלחמה הישרדותית על פרנסתם ופת לחמם. אנו נמצאים כבר שמונה חודשים ללא ידיים עובדות, ללא אפשרות לסיים התחייבויות קודמות וללא אפשרות להתחייב לעבודות חדשות". כך נכתב במכתב רשמי ששלח יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב, לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו.
סיב מתאר במכתבו מצב עגום של ענף השיפוצים וקושי לפעול לאור המחסור החמור בעובדים. נזכיר שענף השיפוצים הסתמך בעיקר על עובדים פלסטינים שאינם יכולים להיכנס לישראל מאז פרצה המלחמה. בהתאחדות דורשים כבר תקופה ארוכה לאפשר לפלסטינאים לשוב ולעבוד או במקביל לאפשר העסקה של עובדים זרים ולהביא עובדים זרים במיוחד לענף השיפוצים.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: יובל חן)
"מאז פרוץ המלחמה ועד היום פנינו פעמים אינספור לכלל הגורמים הרלוונטיים במשרדי הממשלה לצורך מציאת פתרון עבור ענף השיפוצים שנותר יתום, ללא מענה וללא אופק. כל פתרון שהצענו לא יושם וכל תחינותינו לא נענו", ממשיך סיב במכתב, "ענף השיפוצים מצוי בסכנת קריסה מיידית – וקריסתו תוביל לקריסת ענפים נוספים במשק הישראלי ולהתייקרות מחירים עבור צרכני הקצה".
בהתאחדות אף מציבים אולטימטום: "אנו קוראים למצוא פתרון מיידי בשבועיים הקרובים למצוקת העובדים בענף השיפוצים – אם לא יימצא פתרון הולם נכריז על שביתה ענפית". במקביל יצאו השיוצניקים גם בקמפיין ציבורי רחב להעלאת המודעות למצוקתם.

"לא מקבלים שום סבסוד תמיכה או עזרה מהמדינה"

צילום: יגאל עמר
בשיחה עם סיב הוא הוסיף: "חברי הכנסת צבועים, מצד אחד הם אומרים שלא מכניסים פלסטינים לעבודה בישראל אבל מצד שני נכנסים אלפי עובדים פלסטינים עם רישיון ואלפים בלי רישיון. זה קורה בענפים אחרים. באותו הזמן קבלני השיפוצים לא מקבלים שום סבסוד תמיכה או עזרה מהמדינה. האם קבלן שיפוצים שהעסיק 5 פלסטינים ולא עובד 8 חודשים ולא מביא פרנסה הביתה שונה מדיירים אזורי העימות שלא מצליחים להתפרנס?"
רק לפני מספר ימים התקיים דיון בוועדת הכספים של הכנסת שעסק במשבר החמור באתר הבנייה. בדיון סיפרו נציגי הקבלנים כי חלק ניכר מאתרי הבנייה עדיין לא יכולים לעבוד בצורה רציפה בשל המחסור החמור בעובדים. אומנם הממשלה אישרה את העלאת המכסה של העובדים הזרים, אבל עד כה לא הגיעו לארץ רק מעטים.