פיצוי חלקי בלבד, שהובטח לעסקים בגליל העליון וברמת הגולן גם בחודשים הקרובים, למרות שעשרות יישובים נוספו למטרות הירי של חיזבאללה, מעורר זעם רב. בה בשעה שבעלי עסקים מהצפון סיפרו בכעס על מצבם העגום, כאשר אזורים שלמים בצפון הפכו לשממה ותיירות החוץ והפנים צנחה לאפס, נעשו פניות דחופות לשר האוצר ולבכירי משרדו להיחלץ לעזרתם.
בין השאר פנה היום (רביעי) נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, לשר האוצר ולראשי המשרד - והתריע שאלפי בעלי עסקים בצפון "הגיעו כבר עד לפת לחם". ראשי רשויות בצפון אמרו לבכירי האוצר כי "מדובר באבסורד מוחלט, כאשר מסייעים רק למעטים בענפי המלונאות והחקלאות, ושכל השאר יפשטו רגל".
1 צפייה בגלריה
תיעוד ממחסן שעולה באש בעקבות ירי הרקטות לצפון
תיעוד ממחסן שעולה באש בעקבות ירי הרקטות לצפון
שריפות בצפון מירי חיזבאללה
(צילום: מ.א מטה אשר)
המצב חמור במיוחד בענפים הנשענים על תיירות, ושלא יזכו בפיצוי משום שאינם ממש סמוכים לגבול, אך חיזבאללה תוקף אותם כמעט מדי יום. כך לא מפוצות למשל מסעדות בצפת, אין פיצויים כלשהם למסעדות ובתי קפה ברוב רמת הגולן, ומעבר למרחק של 5 ק"מ מגבול לבנון בגליל העליון, ואין שום סיוע לעסקים בנהריה, עכו, ראש פינה ואיזורים בצפון שהפכו לשוממים בעקבות הירי.
היום נשמעו טענות בדיון חירום שכינסה הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל בעניין "קריסת ענף המסעדנות בגולן ובגליל העליון". לפי משרד האוצר ורשות המיסים, מסעדות לא מוגדרות כעסקי תיירות שזכאים לפיצויים, ולכן לא זכאיות לשום פיצוי בשל נזק עקיף ממלחמת "חרבות ברזל". בדיון צוין כי בענף שירותי המשקאות והמזון ביישובים שלא פונו, הופסקה הפעילות בכ-27% מהעסקים, אין להם עוד כל הכנסות והבעלים מצויים במצב של פשיטת רגל עם חובות ענק.
עדי פרץ, בעל בית קפה שנסגר בעין זיוון: "אני כבר תשעה חודשים בלי הכנסה. הספקים שלי דורשים ובצדק את הכסף שלהם, ואין לי איך לשלם".
יו"ר הוועדה לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל, ח"כ מיכאל ביטון, קרא למשרד האוצר להתעשת ולהציג באופן מיידי מתווה סיוע: "הכריזו על האזור כנפגע מלחמה ותנו סיוע לכל בעלי העסקים שנפגעו".
עמית גולדמן מאגף התקציבים באוצר הסביר בנוגע למסעדות: "אנחנו מניחים שהקהל של המסעדות הוא לוקאלי. אנחנו לא יכולים לבצע הבחנה בין מסעדות עם תיירות פנים או חוץ".
על פי נתוני סקר שהוצג בדיון על ידי נציג משרד הכלכלה, נכון לאפריל 2024 בישובים שלא פונו, כ-14% מסך העסקים בכל הענפים הינם עם פדיון 0, משמע היו פתוחים לפני המלחמה, ומאפריל אינם פועלים. הפדיון של כ-15% מהעסקים בענף שירותי המזון והמשקאות ירד ביותר מ-50%, בהשוואה לפדיון חודשי ממוצע לפני המלחמה. 42% מהעסקים של שירותי אוכל הפסיקו לפעול או חוו ירידה של למעלה מ-50% בפעילות.
ירון גינדיירון גינדיצילום: איריס מזור
בישיבה השתתפו חברי הכנסת ולדימיר בליאק, דבי ביטון, יסמין פרידמן, אלון שוסטר ויצחק קרויזר, שקראו כולם פה אחד לפצות את כל בעלי העסקים הנמצאים בטווח של עד 30 ק"מ מהגבול.
ועדת הכספים של הכנסת אישרה רק שלשום את הארכת תקנות מס רכוש קרן פיצויים עבור החודשים מרץ-יוני, המעניקות פיצויים לעסקים, ללא שום הרחבה ליישובים נוספים למרות שירי החיזבאללה התחרב בתקופה האחרונה.
לפי החוק שמבקש משרד האוצר להאריך כעת יהיו הכללים הבאים
  • יישובי קו העימות שפונו יהיו זכאים לפיצוי מלא בגין החודשים מרץ-יוני במסלול מחזורים או במסלול האדום.
  • יישובי קו העימות שלא פונו יהיו זכאים לפיצוי מלא בגין החודשים מרץ-יוני במסלול מחזורים.
  • כלל יישובי רמת הגולן, צפון ודרום יהיו זכאים לפיצוי מלא עבור החודשים מרץ-יוני, בענף התיירות בלבד, במסגרת המסלול האדום.
  • עסקים ביישובים הבאים בגליל העליון - יסוד המעלה, שדה אליעזר, מירון, קדיתא, בר יוחאי, ספסופה ואור הגנוז, יהיו זכאים לפיצוי מלא במסלול מחזורים עבור החודשים מרץ-יוני.
  • שאר העסקים בגליל העליון בענף התיירות יהיו זכאים למענקי סיוע במסגרת מסלול הוצאות מזכות לחודשים ינואר-אפריל.
  • יצוין כי לשם מתן המענק, בענף התיירות נכללים אך ורק בתי מלון, צימרים, חניוני קמפינג, בתי מרגוע, בתי הארכה.
שי אהרונוביץ, מנהל רשות המיסים הסביר כי "התמיכה של קרן הפיצויים בעסקים המושפעים מהלחימה בצפון ובדרום היא לא רק ביטוי למחויבות הממשלה כלפי אזרחיה, היא גם מרכיב חיוני בחזרתה המהירה של כלכלת ישראל לצמיחה ובשיקום חבלי הארץ שנפגעו".
אולם, ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, אמר כי "המשמעות של הודעת האוצר אמש בנוגע לפיצויים למגזר העסקי היא שכל העסקים ביישובי רמת הגולן, למעט בענף התיירות לא יהיו זכאים לשום פיצוי מינואר 2024. לדוגמא בלבד, איזה זכות קיום יש למסעדות ברמת הגולן? בנוסף, האם ביישובי הגליל העליון, רק ליישובים יסוד המעלה, שדה אליעזר, מירון, קדילא, בר יוחאי, ספסופה ואור הגנוז, מגיע מסלול אדום? מה עם עסקים אחרים ביישובי הגליל העליון שלא מנויים ברשימה לעיל ונפגעו קשות כתוצאה מהמלחמה?".
עוד הוסיף כי "מה קורה עם עסק מתחום התיירות חוץ, שנמצא במרכז הארץ, אבל שמתחילת המלחמה ללא הגיע לישראל תייר אחד והם באפס הכנסות ואינם זכאים מינואר לפיצויים וגם הפיצויים שהם קיבלו עבור אוקטובר-דצמבר היו השתתפות בהוצאות הקבועות שלהם, מבלי לפצות אותם על אבדן הרווחים שלהם. איבדנו אותם?".