(צילום: אסף חן)

כמעט כל צמרת משרד האוצר תתחלף כבר החודש ועד לאמצע חודש מרץ. אחת המשימות הראשונות של שר האוצר החדש, בצלאל סמוטריץ, שיפגש היום (ראשון) לראשונה עם בכירי האוצר המכהנים, תהיה למצוא להם מחליפים ראויים. בין המסיימים את תפקידם, עם סיום חוזיהם, יהיו מנהל רשות המסים, הכלכלנית הראשית, יו"ר רשות ניירות ערך, הממונה על שוק ההון והממונה על השכר ויחסי העבודה במשק. מנכ"ל המשרד, רם בלינקוב, נשאר בינתיים בתפקידו אך ייתכן שסמוטריץ' ירצה למנות לתפקיד מועמד משלו.
בכיר באוצר אמר ל-ynet כי "ניתן לקוות שיבוצעו כאן מינויים מקצועיים ראויים ולא מינויי מקורבים פוליטית. זהו המשרד הממשלתי הכלכלי החשוב ביותר ורצוי שינהלו את אגפיו כלכלנים מעולים ומומחים, במיוחד בעת הקשה שמצפה לכלכלה בעולם ובארץ השנה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
9 צפייה בגלריה
תכנית חוק וצדק מסיבת עיתונאים ציונות דתית בצלאל סמוטריץ
תכנית חוק וצדק מסיבת עיתונאים ציונות דתית בצלאל סמוטריץ
שר האוצר החדש, בצלאל סמוטריץ
(צילום: מוטי קמחי)
צמרת משרד האוצר מונה 10 בכירים, המנהלים את אגפי המשרד, וכמובן שר אוצר ועוד שר או סגן שר. מתוך אלה תשעה יסיימו כנראה את תפקידם, אלא אם כן תוארך באופן חריג כהונת בכיר מעבר לחוזה.
סמוטריץ וצוותו חילקו הבוקר מטבעות שוקולד לעובדי משרד האוצר עם הגיעם למקום עבודתם, והיום בצהריים יתקיים במשרד האוצר טקס חילופי השרים, והשר החדש ייפגש לראשונה עם חברי הנהלת המשרד, שעדיין לא שוחחו עמו בשום נושא הנמצא על השולחן מאז מינויו הרשמי. לפי החלטת הממשלה יהיה צורך לאשר סופית את תקציב המדינה הדו שנתי ל-2023 ו-2024 עד ל-23 בחודש מאי השנה. לפיכך למעשה יהיה זה תקציב למעט יותר משנה וחצי ועד אז תפעל המדינה בכל חודש לפי תקציב של 1 חלקי 12 מתקציב השנה האזרחית האחרונה שהסתיימה אתמול.

9 צפייה בגלריה
מטבעות השוקולד שחילק סמוטריץ' לעובדי משרד האוצר
מטבעות השוקולד שחילק סמוטריץ' לעובדי משרד האוצר
מטבעות השוקולד שחילק סמוטריץ' לעובדי משרד האוצר

זאת תמונת המצב בצמרת האוצר הבוקר:

שר האוצר החדש הוא עו"ד בצלאל סמוטריץ (42), יו"ר מפלגת הציונות הדתית, שישמש במקביל גם כשר במשרד הביטחון. כיהן בממשלה ה-34 כשר התחבורה והבטיחות בדרכים. חבר כנסת מאז 2015. הוא החליף בסוף השבוע את השר אביגדור ליברמן (64), תושב נוקדים, יו"ר מפלגת ישראל ביתנו.
סגנית שר האוצר תהיה עו"ד מיכל מרים וולדיגר (53), חברת כנסת מטעם מפלגת האיחוד הלאומי שהתמזגה עם מפלגת הציונות הדתית. היא חברת כנסת מאז אפריל 2021. בוגרת משפטים מאוניברסיטת בר אילן. לשעבר במשך ארבע שנים שימשה כיו"ר עמותת בת עמי, המפעילה אלפי מתנדבים בשירות לאומי. היא מחליפה את השר במשרד האוצר, ח"כ חמד עמאר (58), תושב שפרעם, ממפלגת ישראל ביתנו.
מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב (67), צפוי, כנהוג, להיות מוחלף שכן מדובר במשרת אמון. בלינקוב אמר לאחרונה כי ככל שהשר החדש יבקש ממנו עדיין להישאר הוא ייענה לבקשה ברצון ובמידת הצורך יקיים חפיפה ראויה למנכ"ל חדש, כאשר נהוג ששר ממנה למנכ"ל משרד ממשלתי את איש אמונו.
9 צפייה בגלריה
רם בלינקוב
רם בלינקוב
מנכ"ל האוצר, רם בלינקוב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בלינקוב, תושב מבשרת ציון, שמונה על ידי השר אביגדור ליברמן, הוא כלכלן מוערך, שהיה בעבר מנכ"ל משרד הפנים, ראש אגף התקציבים באוצר, וגם יו"ר דירקטוריון חברת נת"ע. כמועמד מועדף להחליפו הוזכר בימים האחרונים האלוף במילואים יפתח רון-טל (66), שנחשב מקורב לשר סמוטריץ. רון-טל כיהן כיו"ר דירקטוריון חברת החשמל, יו"ר חברת נמלי ישראל ויו"ר דירקטוריון חברת הביטוח מגדל ומנכ"ל חברת מגדל אחזקות. בחודש שעבר, ב-2 בדצמבר, התפטר בשל חילוקי דעות עם בעל השליטה בחברה, שלמה אליהו, ויש סבורים שהתפטרותו נועדה גם לאפשר את מינויו הקרוב למנכ"ל משרד האוצר.
9 צפייה בגלריה
הוזכר כמועמד לתפקיד מנכ"ל המשרד. יפתח רון-טל
הוזכר כמועמד לתפקיד מנכ"ל המשרד. יפתח רון-טל
הוזכר כמועמד לתפקיד מנכ"ל המשרד. יפתח רון-טל
(צילום: מוטי קמחי)
מנהל רשות המסים, הכוללת את מס הכנסה, המכס ומע"מ, ערן יעקב (55), יסיים את חוזהו בן חמש השנים בחודש מרץ. יעקב, תושב רמת השרון, שמונה על ידי שר האוצר לשעבר משה כחלון, היה גם תקופה מסוימת מנכ"ל משרד האוצר, בעקבות התפטרות המנכ"לית קרן טרנר-אייל. על תפקידו ניטש כבר מאבק בין מועמדים רבים, בהם נשיא לשכת יועצי המס, ירון גנדי, ששימש כיועץ לענייני תוכניות מס לשרי אוצר אחדים, והמשנה למנהל רשות המיסים, מירי סביון, שהייתה בשלב הסופי המועמדת היחידה מול ערן יעקב, שנבחר לתפקיד במרץ 2018. גם רולנד עם-שלם, סמנכ"ל רשות המסים המוערך נחשב למועמד מוביל לתפקיד.

9 צפייה בגלריה
ערן יעקב
ערן יעקב
ערן יעקב
(צילום: עמית שעל)
הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון, משה ברקת (57), שמונה על ידי השר משה כחלון באוקטובר 2018, הודיע על התפטרותו באוגוסט האחרון וסיים את תפקידו בנובמבר 2022. מאז משמש עמית גל בימים אלה כממלא מקום הממונה והוא אחד המועמדים האפשריים להחלפתו. זאת, מלבד מועמדים רבים מתחומי הביטוח ושוק ההון שמבקשים להתמנות לתפקיד, שיש לו השפעה רבה במיוחד כרגולטור על הענפים שהוא ממונה עליהם. בין המועמדים להחליפו מוזכר גם היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג.
9 צפייה בגלריה
הממונה על שוק ההון היוצא, ד"ר משה ברקת, ויו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה
הממונה על שוק ההון היוצא, ד"ר משה ברקת, ויו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה
הממונה על שוק ההון הקודם, ד"ר משה ברקת, ויו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה
(צילום: לשכת סוכני ביטוח, פוטו מרסלו)
יושבת ראש רשות ניירות ערך, ענת גואטה (55), מסיימת החודש את כהונתה בת חמש השנים, לאחר שמונתה לתפקיד הבכיר על ידי השר כחלון ב-3 בינואר 2018. לפי שעה צפוי להתמנות השבוע ממלא מקום זמני לתפקיד החשוב, שנועד לשמור על ציבור המשקיעים בניירות ערך. הרשות חשפה בשנים האחרונות פרשות פליליות חמורות בתחום, באמצעות מחלקת חקירות בעלת סמכויות רבות.
הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג (43), שהייתה בעבר גם סגנית בכירה לממונה על התקציבים באוצר, מסיימת ארבע שנות כהונה החודש. היא מונתה על ידי השר כחלון, שקידם מינוי של נשים לתפקידים הבכירים במשרד האוצר. קיימת אפשרות מסוימת להארכת החוזה שלה בשנה. זאת, אם שר האוצר החדש יחליט על כך ואם גרינברג תסכים. בעת כהונתה פרסמה הכלכלנית הראשית שורת דוחות שבועיים, שחלקם עשו כותרות, ובין תפקידיה פרסום תקופתי קבוע של התחזיות הכלכליות של המדינה.
9 צפייה בגלריה
שירה גרינברג
שירה גרינברג
שירה גרינברג
(דובורות משרד האוצר)
הממונה על השכר והסכמי העבודה, קובי בר נתן (40), מונה ביולי 2017 לתפקיד הממונה, על ידי השר כחלון. כהונת בר נתן הוארכה על ידי השר ליברמן עד לחודש יוני 2023, אולם בר נתן החליט לפרוש בסוף החודש, במקביל לחילופי השרים במשרד האוצר. בר נתן כיהן בתפקיד בתקופה קשה במיוחד, בעת המשבר בשוק העבודה בעת התפשטות נגיף הקורונה ובעת משברי השכר והעבודה בתחומי הבריאות, החינוך והרווחה. עסקת החבילה שעליה חתם עם ההסתדרות לא אושרה בסופו של דבר בכנסת ובין השאר שכר המינימום לא הועלה. המועמדים המובילים להחליפו הם המשנה שלו, אפי מלכין, ומשה בכר, הסגן הוותיק ביותר אחרי מלכין באגף.
9 צפייה בגלריה
קובי בר נתן
קובי בר נתן
קובי בר נתן
(צילום: מוטי קמחי)
היועץ המשפטי הוותיק של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג (43),שסוגר 20 שנים בלשכה המשפטית, הוא אחד היועצים המשפטיים העלולים להיות מוחלפים במסגרת הההסכמים הקואליציוניים, לפיהם יועץ משפטי של משרד ממשלתי יהיה מעתה משרת אמון ומינוי אישי של השר. מסינג נחשב למשפטן קשוח, שלא אפשר שורת מהלכים לשרים משה כחלון וישראל כ"ץ, ומנע מינויים פוליטיים במשרד. בכירים באוצר ימליצו לשר סמוטריץ למנותו לכהונת יו"ר רשות שוק ההון.
9 צפייה בגלריה
אסי מסינג
אסי מסינג
אסי מסינג
(צילום: דוברות האוצר)

שלושה בכירים במשרד האוצר יישארו לפי שעה בתפקידיהם הנוכחיים:
יוגב גרדוס, ראש אגף התקציבים, שמונה על ידי השר ישראל כ"ץ כממלא מקום זמני, לאחר התפטרותו, שעוררה סערה במשרד האוצר, של שאול מרידור, בספטמבר 2020. הוא הפך לממונה קבוע עם מינויו על ידי השר אביגדור ליברמן באוגוסט 2021.
רו"ח יהלי רוטנברג, החשב הכללי של מדינת ישראל, מונה בנובמבר 2020 על ידי השר ישראל כ"ץ, במקומו של החשב רוני חזקיהו שהתפטר באותו קיץ, על רקע אי אישור תקציב המדינה במועד על ידי ממשלת נתניהו.
מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הממשלתיות, שמונתה במרץ 2022, על ידי שר האוצר היוצא אביגדור ליברמן, לאחר תקופה ארוכה שבה לא כיהן מנהל רשות חברות קבוע באוצר. זאת, לאחר שבדצמבר 2020 מונה מנהל רשות החברות על ידי שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן למנהל רשות מקרקעי ישראל.
כמו כן יוחלפו כבר השבוע תשעה עוזרי ויועצי השר אביגדור ליברמן ביועצים ועוזרים שיביא עמו למשרד האוצר השר החדש, בצלאל סמוטריץ.
"החלפת כל צמרת האוצר בבת אחת הוא מקרה די נדיר ויהיה טוב אם ייעשה תוך שיקול דעת ותהיה מניעה ממינויים פוליטיים, שעלולים יהיו להזיק מאוד למשרד החשוב הזה. השר סמוטריץ הוא אדם חכם וניהל היטב כשר את משרד התחבורה וניתן לקוות שכך יהיה גם כאן", אמר בכיר במשרד האוצר.
פורסם לראשונה: 06:37, 01.01.23