בית הדין לעבודה בתל אביב הכיר לאחרונה כנפגעת עבודה בקופאית בת 65 שנפלה ונחבלה בדרכה לקבלת חיסון לקורונה. השופט שמואל טננבוים קיבל את טענתה שלפיה הלכה להתחסן רק בשל דרישת המעסיק שלה, ומכאן שמדובר בפציעה הקשורה לעבודה.
התובעת מועסקת בסניף שופרסל בגבעתיים מאז ינואר 2021. באוגוסט אותה שנה הודיע לה המעסיק שעל רקע המגע האינטנסיבי שלה עם לקוחות והחשש מפני הדבקתם במגפה, עליה להתחסן או להציג שתי תוצאות PCR שליליות מדי שבוע, אחרת תוצא לחל"ת.
1 צפייה בגלריה
אישה נערה פציעה יד אצבע אילוס אילוסטרציה חתך
אישה נערה פציעה יד אצבע אילוס אילוסטרציה חתך
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הקופאית, שנכון לאותה תקופה כבר קיבלה שתי מנות חיסון ונדרשה למעשה למנה השלישית (ה"בוסטר"), קבעה תור לקבלת החיסון. באותו בוקר היא ראתה באפליקציית התחבורה הציבורית בנייד שלה שהאוטובוס שלה עומד להגיע ורצה לכיוון התחנה. בדרך היא נתקלה במדרכה, נפלה ארצה ונחבלה בראש, בצלעות וביד.
אחרי קבלת החיסון היא פנתה לרופא כירורג מכיוון שהחלה לסבול מכאבים, נפיחות והגבלת תנועה בקמיצה הימנית. היא הופנתה למיון, שם קובעה האצבע, והיא שוחררה לחופשת מחלה בת שבוע עם הפנייה להמשך טיפול במרפאת כף יד.
ביטוח לאומי דחה את וטענתה שלפיה התאונה מהווה תאונת עבודה. לטענתו, הקופאית נפגעה בדרך לקבלת החיסון ולא בדרך לעבודתה. עוד נטען שבאותה תקופה הייתה הנחיה כללית במדינה להתחסן נגד קורונה, כך שאין לקשור בין עבודת התובעת לבין החיסון.
אבל השופט טננבוים שוכנע שהתובעת, הלכה למעשה, הלכה להתחסן רק בגלל דרישת המעסיק, מה שמכניס את פציעתה תחת ההגדרה של תאונת עבודה. "מקובלת עליי טענת התובעת שלפיה היא החליטה על ביצוע החיסון השלישי מכוח דרישה של המעסיק שחזרה ועלתה מספר פעמים", כתב.
בפסק הדין צוין שמועד התאונה (כמה ימים לאחר דרישת המעסיק לביצוע החיסון), שעת התאונה (שעות אחדות לפני תחילת משמרת במרכול) ומקום התאונה (בקרבת תחנת האוטובוס), מביאים כולם למסקנה שהנסיעה לסניף תוך סטייה ממסלולה הרגיל של התובעת הייתה לצורך מילוי חובותיה כלפי המעסיק, ומכאן שמדובר בתאונת עבודה.
כמענה לטענת הביטוח הלאומי שלפיה כלל האזרחים נדרשו להתחסן באותה תקופה הבהיר השופט: "אין מדובר רק בהגנה של התובעת כנגד המחלה אלא גם בהגנה על ציבור הקונים בסניף שהתובעת הייתה חשופה להם בעבודתה כקופאית. זו הייתה חובתה להתחסן על מנת שלא לפגוע בלקוחות, וזהו אינטרס גם של המעסיק".
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד איתן ליברמן • ב"כ הנתבע: עו"ד עדי אשכנזי • עו"ד אסף ברק עוסק בביטוח לאומי • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין