סערה גדולה וחילוקי דעות במשק, בעיקר בין היבואנים לתעשיינים, על רקע ההחלטה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על היבוא מטורקיה, ולבטל את ההקלות בהסכם הסחר בין המדינות. "סמוטריץ' עושה סיבוב פוליטי ומי שישלם זה הציבור", מזהיר שחר תורג'מן, נשיא איגוד לשכות המסחר, המייצג את היבואנים.
תורג'מן ממשיך ותוקף: "אנחנו באמת חושבים שנחנך את ארדואן? הוא לא הולך להשתנות, הוא שייך ל'אחים המוסלמים', הוא גם לא סופר שיקולים כלכליים. אם הנחת העבודה שלנו שההתנהגות האגרסיבית שלנו תשנה אותו - זאת טעות. מה הטעם למהלך שיחריף עוד יותר את יוקר המחיה? סמוטריץ' מנגן על הכבוד הלאומי שלנו. אז אני שואל את אלו שהכבוד הלאומי חשוב להם: איפה הכבוד הלאומי כשהחות'ים תוקפים אותנו ואנחנו לא מגיבים או על התגובה שהוגדרה כ'דרדלה' מול האיראנים שתקפו אותנו במאות טילים? אז שם הכבוד הלאומי לא נחשב?".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
yk13928378
yk13928378
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(אלכס קולומויסקי)
אבל אין צדק מסוים בטענה שפיתחנו תלות גבוהה במדינה עוינת? "לא נוכל להתקיים רק על ייצור עצמי. המציאות היא שהשוק הטורקי הכי קרוב וזול עבורנו. את הצרכן הישראלי מעניין יוקר המחיה, והמוצרים מטורקיה משרתים את המאבק במחירים הגבוהים. השווקים החלופיים יקרים יותר, והם גם לא ששים לתת לנו סחורה חליפית כי הם לא רוצים לקחת צד בסכסוך. הם מבינים שברגע שהמשבר ייגמר היבואנים הישראלים יחזרו למחירים הזולים בטורקיה. צריך לעשות מה שהראש מבין, לא מה שהבטן מרגישה. בשבוע שעבר טורקיה אישרה הקלות ביבוא למי שכבר עובד עם מפעלים שלהם - התחלה של בניית סולם ירידה מהעץ הגבוה שארדואן טיפס עליו, אז עכשיו אנחנו מקלקלים את זה?".
רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, חושב הפוך ממך ובירך על הצעד של סמוטריץ'. "אני שואל את התעשיינים, מה באמת אתם רוצים? אתם לא באמת יכולים להקים תעשייה שתחליף את המוצרים מטורקיה. גם אם תקימו ייקח שנים, ובטח גם תרצו מכסי מגן כדי שאי-אפשר יהיה לייבא מטורקיה כי לא תהיו במחיר תחרותי מולם. אז על מי אתם עובדים? יש דברים שאפשר לייצר בארץ ואני בעד התעשייה שלנו, אבל מהתעשייה מתפרנסים 400 אלף עובדים, ומהמסחר והשירותים מתפרנסים שני מיליון איש".
yk13927384שחר תורג'מןאסף לב
יש לכם אמצעים למנוע את ההחלטה של סמוטריץ'? תורג'מן: "אנחנו מפעילים לחץ על הממשלה. ציבור הפקידות המקצועית במשרדי האוצר והכלכלה תמימי דעים נגד סמוטריץ'. גם חלק מחברי הממשלה נגד המהלך, הם רק לא יגידו את זה בפומבי כי סמוטריץ' איגף אותם מימין ואם הם ייצאו נגדו ישתמע שהם תומכים כביכול בארדואן. המהלך שלו חכם פוליטית, גם אם לא יקרה כלום הוא כבר גרף קולות בצד הימני. אבל את המחיר ישלם הציבור. גם היועץ המשפטי של האוצר נגד. אנחנו טוענים נגד הטורקים שהם הפרו הסכמי מסחר בינלאומיים, אז מה אנחנו עושים? עצוב ששר בכיר בממשלה מדבר אל הבייס שלו במקום לטפל בכלל הציבור".
טל אורן, יבואן חלפים ושמנים לרכב מטורקיה, חושש: "יש מוצרים שאני מייבא בלעדית מטורקיה, ואהיה חייב להמשיך לייבא אותם בדרכים אחרות כדי לעקוף את החרם, אבל עלות הלוגיסטיקה והשילוח תהיה פי שלושה. תוסיפי את המכס המלא והמחיר יוכפל. לא תהיה לי ברירה אלא לגלגל את העלויות על הצרכן. סמוטריץ' לא מעניש את ארדואן, אלא את הצרכן".
איזק לוי, בעלי חברת מיאל אימפקס, יבואנית פירות יבשים, אגוזים וזיתים מטורקיה: "אנחנו נמצא אלטרנטיבות לסחורה הטורקית, אבל הן יהיו יקרות יותר בעשרות אחוזים. בחודש האחרון היה בלגן רציני - חיפשנו איך להביא את הסחורה דרך מדינות אחרות, וזה קשה, כי יש מדינות שלא רוצות לתפוס צד".

ביקורת בתוך האוצר

גם גורמים בכירים במשרדי הממשלה הכלכליים ובמשק תקפו את היוזמה של שר האוצר: "זאת החלטה מהבטן ולא מהראש, כדי להעניש את ארדואן. בראש ובראשונה היא תעניש את אזרחי ישראל. לא יכול להיות שמתעלמים מחשיבות נתיב הסחר הטורקי בהשפעתו על יוקר המחיה בישראל. ההחלטה עלולה להביא לאינפלציה של עוד אחוז אחד לפחות השנה, וזה הרבה מאוד".
השלכות סגירת הסחר עם טורקיה על הנדל"ן: ריאיון עם עו"ד יעקב אטרקצ'י ועמית גוטליב
(צילום: ליאור שרון)
מנגד, נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, מצדד ביוזמת שר האוצר: "הצעד הינו תגובה ישראלית הולמת לסולטן הטורקי שמסמנת לו ולכל העולם שישראל לא תעבור על פגיעה כלכלית בה ללא תגובה. ישראל היא מדינה ריבונית שעומדת בהסכמי הסחר שלה ומקיימת כלכלה פתוחה מול כל העולם. ארדואן צריך להבין שלא ניתן לגחמותיו לנווט את יחסי הסחר ושיש מחיר לצעדים חד-צדדיים".
ההחלטה של סמוטריץ' תיכנס לדברי ראשי רשות המסים לתוקף רק לאחר שתאושר בממשלה והיא צפויה ככל הנראה לזכות באישור השרים. אלא שגורמים משפטיים הטילו ספק בחוקיותה, בעיקר לגבי חוזי יבוא שכבר נחתמו.