בימים האחרונים החלה להתגלגל ברשתות החברתיות מודעה הקוראת לאזרחים לקנות קנייה מרוכזת של מצרכים בסופרמרקטים עד 31 בדצמבר, במטרה להימנע מקניות בשבועיים הראשונים של השנה. מדובר במחאה צרכנית אזרחית שהגיעה מלמטה, מתוך רצון להפעיל לחץ אמיתי על רשתות המזון בתקופה של עליות מחירים רוחביות, ובצל עליית המע"מ באחוז החל מ-1 בינואר 2025 שצפויה לייקר עוד יותא את המוצרים.
לוסיל בלקרמן, מובילת המחאה, דיברה בשיחה עם אולפן ynet על איך בעצם החל כל הרעיון: "כמו כולם, גם אני נחשפתי בזמן האחרון לתחקירים רבים על עליות המחירים, ועל כך שמחירי חומרי הגלם השנה דווקא ירדו. ובכל זאת, חברות גדולות כמו יוניליוור ושטראוס מחליטות להעלות מחירים, אז אמרתי לעצמי שאני חייבת לעשות משהו. החלטתי לנסות לצמצם משמעותית את ההוצאות שלי בסופר בשבועיים הראשונים של השנה, ובשלב כלשהו עלה הרעיון להפיץ את המודעה כדי שכמה שיותר אנשים ינסו לא ללכת לסופרים בכלל במשך שבועיים".
המחאה הגדולה היחידה שהייתה כאן היא מחאת הקוטג', וגם היא לא הותירה חותם משמעותי. איך את חושבת שהפעם הדברים ייראו אחרת?
"יש באמת תחושת ייאוש קולקטיבית במדינה, ובאמת קיבלתי המון תגובות ציניות מצד אנשים שאמרו שאין לזה סיכוי ושהם לא ישתפו עם זה פעולה. אבל אם הצלחתי לשנות את החשיבה אצל כמה אנשים בודדים, אם גרמתי להם לבדוק את סל הקניות שלהם ולמצוא אלטרנטיבות אחרות, אז עשיתי את שלי".
אני מודה שכשראיתי את הפוסט שלך, הדבר הראשון שעשיתי היה להזמין משלוח ל-30 בדצמבר. עם זאת, זו מחאה מאוד מקומית. את חושבת שתצליחי לשאוב הרבה צרכנים ולגרום לסופרים וליצרנים וליבואנים להרגיש את זה בכיס?
"כמובן שזה ישפיע אם הרבה אנשים ישתפו עם זה פעולה, וזה יכול להעביר מסר כלשהו לתאגידים הגדולים, להגיד להם 'חלאס, אתם מגזימים, לא נקנה בכל מחיר'. אנחנו מבינים שיש מלחמה נמשכת, אבל המלחמה האמיתית שלנו היא מבפנים, והמחירים של 2025 הם לא הגיוניים, בעיקר עם עליית המע"מ ומחיר המים והחשמל. אני מקווה מאוד שהיוזמה הזאת תתפוס עוד אנשים, ושהיא תצליח להזיז משהו".