פיתרון חדש ויצירתי למצוקת העובדים באתרי הבנייה: שירות בתי הסוהר השיק היום מיזם חדש במסגרתו יוכשרו אסירים פליליים מכלא 'מעשיהו' לעבוד בענף הבנייה. מדובר באסירים הנמצאים לקראת שחרור שישולבו מאוחר יותר בענף לאחר ריצוי תקופת המאסר.
הבוקר נערך טקס פתיחת המיזם המהווה פיילוט ראשונה לתוכנית. המיזם נעשה בליווי היזמית בילי רובין-ויצמן. הטקס נערך במעמד ראש אגף האסיר, גונדר אריק יעקב, מפקד מחוז מרכז בשירות בתי הסוהר, גונדר שלומי שגיא ובהשתתפות יזמים וקבלנים.
המיזם הוא חלק ממדיניות נציב בתי הסוהר רב גונדר קובי יעקובי לתמיכה במשק בשעת חירום תוך בחינת חלופות תומכות לשיקום האסירים, ומנוהל בידי מחלקת קשרי קהילה בשירות בתי הסוהר. נכון להיום חסרים בענף הבנייה כ-100 אלף עובדים וכל עובד מקצועי נוסף יכול לסייע. נזכיר כי מה-7 באוקטובר נאסרה כניסה של עובדים פלסטינים לעבודה בישראל ובמקביל חלק מעובדים הזרים שהועסקו באתרי הבנייה חזרו למדינות המוצא.
ברשות בתי הסוהר מסבירים כי התוכנית החדשה נועדה לתת מענה חלקי לאתגר העובדים תוך כדי הענקת הזדמנות לכ-15 אסירים פליליים הנמצאים לקראת שחרורם, לרכוש מקצוע מבוקש בשוק העבודה הנוכחי.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: יובל חן)
התוכנית כוללת הכשרה מקיפה בתחומי הבנייה, הן ברמה העיונית והן ברמה המעשית, ותימשך גם לאחר שחרורם של האסירים, באמצעות עבודה באתרי בניה ברחבי הארץ על פי אזור המגורים שאליו האסיר משתייך. עוד נמסר כי: "מטרות המיזם הן כפולות: מחד, לסייע בשיקום האסירים הפליליים , לרכוש מקצוע ולהכין אותם לחיים פרודוקטיביים מחוץ לכותלי בתי הסוהר, ומאידך, לתרום לפתרון המחסור החמור בכוח אדם מיומן ומקצועי בענף הבנייה".

כולם מבינים שצריך עבודה ישראלית

בילי רובין-ויצמן, יזמית הפועלת שנים ארוכות בתחום הנדל"ן, ויזמה את המיזם הסבירה היום כי: ״אני מאמינה שמי שיהיה טוב יכול להיות היזם והקבלן הבא של מדינת ישראל". עוד על פי רובין-ויצמן: "מאז הקורונה התחלנו לחשוב על הצורך במיזם. אבל הסתיימה המגיפה וזה נשכח. ואז הגיעה ה-7 באוקטובר, וחייבים עכשיו עוד עובדים, יש מצוקה קשה, וחלק מהאתרים לא פעילים. העובדים שמגיעים מחו"ל, ואין הרבה כאלו, לא תמיד טובים וזה הזמן לנסות משהו אחר. אם המיזם הזה יצליח, ואני בטוחה שהוא יצליח, זה יהיה בעוד בתי סוהר בהמשך ויהיו עוד הרבה עובדים.
בילי רובין ויצמןבילי רובין ויצמןצלם: יוסף לזרוף
כולם מבינים שצריך מי שיבנה את הארץ, וכולם מבינים שצריך עבודה ישראלית. גם הכלכלה תתחזק מזה. לא מדובר בעובדים זרים שיוציאו הכסף החוצה לחו"ל. רובין-יצמן גם הוסיפה והרחיבה אודות ההכשרה: "מדובר בהליך הכשרה של כ-200 שעות במקצועות של טיח, ריצוף ובניית בלוקים. אחרי ההכשרה תהיה להם היכולת להשתלב בענף שצמא לעובדים. זה חשוב גם לענף וגם לאסירים משוחררים שיהיה להם מקצוע ביד. חשוב להגיד שלא מדובר באסירים עם סיכון לחברה, לא בעבירות אלימות או רצח וכד'".
גונדר אריק יעקב, ראש אגף האסיר התייחס אף הוא למיזם ואמר: "מיזם זה מהווה צעד משמעותי בתהליך שיקום האסירים הפליליים והכנתם לחיים נורמטיביים בחברה. אנו גאים לתרום למאמץ הלאומי בהתמודדות עם המחסור בעובדים מיומנים ומקצועיים בענף הבנייה ומאמינים כי הקניית מקצוע מבוקש זה תסייע לאסירים המשתחררים להשתלב במהירות בשוק העבודה ולבנות לעצמם עתיד חדש, תוך כדי תרומה משמעותית למשק בישראל".