ח"כ אליהו רביבו מהליכוד מאיים להצביע נגד התקציב
זמן קצר לפני ההצבעות לאישור לקריאה שנייה ושלישית על "הצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית", שנועדה לאפשר את הגדלת הגירעון בתקציב 2023 לקראת אישור התקציב, התחוללה מהומה בוועדת הכספים: מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ אליהו רביבו, איים שיצביע נגד ההצעה אם לא יקבל תשובות ממשרד האוצר לגבי פירוט הכספים שהופנו ולא הופנו לצורכי המלחמה.
אחרי שעה קלה, יו"ר סיעת הליכוד אופיר כץ הודיע כי "לאחר הסיכומים וההתחייבויות שקיבלו מהאוצר חברי ועדת הכספים של הליכוד לגבי תקציב 2024, בהובלת מרכז הקואליציה בוועדה ח"כ אליהו רביבו, חברי הוועדה יצביעו בעד חוקי התקציב". לבסוף הוועדה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הפחתת הגרעון והגבלת ההוצאה התקציבית במסגרת עדכון תקציב 2023.
ח"כ רביבו אמר כי "ההתחייבויות" שקיבלו מהאוצר היו שיערבו יותר את חברי ועדת הכספים של הליכוד לקראת התקציב של 2024, כי בתקציב של 2023 זה כבר היה מאוחר מדי, כך לדבריו.
ל-ynet נודע כי שר האוצר מתכוון להביא את הצעת התקציב לאישור הממשלה ב-24 בחודש, אך באגף התקציבים אומרים שכנראה לא יספיקו, שכן הדיונים בנושא מצויים בשלב התחלתי ביותר.
1 צפייה בגלריה
בוועדת הכספים חרבות ברזל
בוועדת הכספים חרבות ברזל
בוועדת הכספים חרבות ברזל
(צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת)
מוקדם יותר אמר ח"כ רביבו בוועדה: "אני נגד הגדלת הגירעון ל-3.7%. אם האוצר לא מציג בפנינו מהיכן ניתן לקצץ מבלי להגדיל את הגירעון באופן כל כך משמעותי - אצביע נגד. אני לא פיון של אף אחד. לא אצביע מבלי לקבל פירוט מלא ויסודי מהאוצר למה מגדילים את הגירעון, מבלי לנסות לקצץ במקורות תקציביים אחרים. האוצר עושה הכל במחשכים. לא אתן לזה יד". הוא פנה לחברי האופוזיציה בוועדה ואמר כי "ההסתייגויות שלכן ברובן נכונות".
בנוסף אמר כי "נציגי האוצר הציגו לנו שהם מצאו מקורות מימון לצרכים החדשים שנובעים מהמלחמה שעומדים על 11 מיליארד שקל. שר האוצר הביא אתמול מקורות של ארבעה מיליארד שקל. משמע - שישה מיליארד שקל נופלים על הגדלת יעד הגירעון. יכול להיות שזה שארבעה זה לא מספיק, יכול להיות שהם יותר מדי. אבל שיראו לנו איפה השישה מיליארד שקל האלה".
עוד אמר אליהו כי "מוטלת עלינו פה אחריות כחברי ועדת הכספים, עם כל הכבוד". על כך השיב לו ח"כ ינון אזולאי כי "מעניין שפתאום האחריות נופלת אצלך ברגע האחרון, ואתה עוד מרכז הקואליציה. היית צריך לפתור את העניינים האלה לפני כינוס הוועדה".
גם ח"כ אלי דלל מהליכוד חיזק את ח"כ רביבו, וצייץ: "הגיע הזמן שבאוצר יבינו שאנחנו חברי הכנסת לא חותמת גומי. אנחנו מפקחים על הממשלה ואנחנו דורשים לדעת תשובות לאן הולך הכסף ומדוע יש צורך בהגדלה של הגירעון".

אתמול בדיון: ח"כים ונציגי העסקים תקפו את סמוטריץ'

אתמול הופיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון שנערך בנושא בוועדת הכספים, וספג צעקות מחברי הוועדה וגם מנציגי העסקים, שמחו על כך ששר האוצר הגיע רק כדי להעביר מסר ואין בכוונתו לענות בשלב זה על שאלות.
על רקע טענות חברי כנסת לעיכוב כספים, אמר סמוטריץ': "עד רגע הזה לא עוכב שקל אחד שצריך היה, גם אם יחזרו על שקר אלף פעם הוא עדיין ישאר שקר. עד רגע זה לא שמעתי ביקורת על השימושים של התוספת, שמעתי רק בקשות לקיצוץ בתקציבים כאלה ואחרים, לא שמעתי שהתוספת לשימושים אזרחיים או לצבא, יש למישהו יש תלונה עליהם, הכספים שנועדו כדי שכל הגורמים יעשו את מה שצריך.
"אני מסתובב בכל הארץ ואני לא מדבר על הלוחמים שמספרים על האחדות הנפלאה, והאחדות הזו גם בעורף, והיה מצופה שיהיה גם כאן. אני משוכנע שאזרחי ישראל מימין ומשמאל שצופים בדיון מתביישים בנו". בתגובה תקפו חברי כנסת את שר האוצר וטענו כי הוא זה שמפלג.
לעניין טענות חברי כנסת על אי פרסום דו"ח ההפרשים כפי שקובע החוק, ציין השר: "אני מודה שאני וכל אנשי המשרד עושים ימים כלילות 7 ימים בשבוע עושים את הכל כדי לנהל את המלחמה, ואולי לא התפננו לבירוקרטיות, בזה השקענו את כל זמננו, ואני מודע שהיינו לא בסדר, אבל אני מעדיף להיות לא בסדר כדי לתת מתווה הכי גדול לעסקים מקום המדינה, ולדאוג לדרום ולצפון, הציבור ישפוט אם היינו בסדר או לא היינו בסדר. אין בתקציב הזה שום דבר סקטוריאלי, אני חושב שהאחריות של כולנו בבית הזה היא להעביר את התקציב הכי מהר שאפשר, כדי שיהיה אפשר להעביר את השימושים למלחמה".
לשאלת חברי הכנסת באשר להצהרת שר האוצר לקיצוץ 1.6 מיליארד שקל מהכספים הקואליציוניים שהתבררה כשקרית ענה איתי טמקין, סגן הממונה על התקציבים: "הופחתו כ-מיליארד שקל בכספים הקואליציוניים, לא היה בשום שלב אפשר להפחית את כל ה-6 מיליארד, ניתן היה לשנות רק סכום שלא מומש, שעמד על בין 3 ל-4 מיליארד שהתחילה המלחמה, בסופו של דבר הוכרז על הפחתה של כ-מיליארד שקל".
גרדוס התייחס לנושא גם הוא "הצענו להפחית סכום גדול יותר מהכספים שאינם קואליציוניים לעומת כספים שהם כן קואליציוניים. אני שם בצד את ההגדרה, יש פה הרבה פרשנויות, הקו שלנו היה שכל מה שעדיין לא קרה, ולא תומך במלחמה אמור להיות מיועד למלחמה והתמיכה במפונים".
פורסם לראשונה: 11:36, 05.12.23