ארבע שנים לאחר שהשיקה תוכניות להגברת הגיוון בשורות העובדים והמנהלים שהיא מעסיקה, מקדונלד'ס מודיעה על ביטול חלק מהן, כך לפי דיווח ב-CNN. הסיבה המוצהרת של ענקית המזון המהיר למהלך של היא פסיקה של בית המשפט העליון בארה"ב, שאסרה העדפה מתקנת בקבלה למכללות.‏
מקדונלד'ס היא החברה האחרונה שמשנה את הטקטיקה שלה בעקבות הפסיקה מ-2023, שמשקפת את השתלטות הכוחות השמרנים בבית המשפט העליון ואת ההתנגדות למדיניות של גיוון, שוויון וייצוג מיעוטים באופן שמשקף את חלקם באוכלוסייה. וולמארט, ג'ון דיר, הארלי דיווידסון ואחרות צמצמו עוד קודם לכן את יוזמות הגיוון ‏שלהן.‏
2 צפייה בגלריה
(צילום: מקדולנד'ס)
מקדונלד'ס הודיעה ביום שני כי תבטל יעדים ספציפיים להשגת גיוון בדרגי ההנהלה הבכירה. היא גם ‏מתכוונת לסיים תוכנית שעודדה את ספקיה לפתח הדרכות גיוון ולהגדיל את מספר חברי קבוצות המיעוט ‏בדרגי ההנהלה שלהם.‏ נוסף על כך, החברה הודיעה שתפסיק את השתתפותה ב"סקרים חיצוניים", כלשונה, אולם היא לא פירטה מעבר לכך.
מקדונלד'ס, שמטה החברה שלה בשיקגו, השיקה סדרת יוזמות גיוון ב-2021 בעקבות שורת תביעות ‏בטענה להטרדה מינית של עובדים ותביעת אפליה שהגישה נגדה קבוצת זכיינים שחורים.‏ "כמותג מוביל עולמי שרואה בהכללה אחד מערכי הליבה שלו, לא נקבל דבר מלבד התקדמות אמיתית ‏ומדידה במאמצינו להוביל באמפתיה, להתייחס לאנשים בכבוד ובהערכה, ולחפש נקודות מבט מגוונות כדי ‏לקבל החלטות טובות יותר", כתב יו"ר ומנכ"ל מקדונלד'ס כריס קמפצ'ינסקי בפוסט בלינקדאין באותה עת.‏ כעת, החברה מודה כי שינוי הכיוון במערכת המשפט האמריקנית גרם לה לבחון מחדש את מדיניותה.‏
ואולם באופן בלתי נמנע, גם הנוף הפוליטי המשתנה ממלא תפקיד בהחלטת החברה ובהתנהלותן של חברות ענק נוספות. הנשיא הנבחר דונלד טראמפ הוא מתנגד קולני לתוכניות ‏גיוון, שוויון והכללה. טראמפ אף מינה לתפקיד סגן ראש המדיניות שלו את סטיבן מילר, ראש קבוצה בשם "אמריקה פירסט ליגל" ‏שמתנגדת בחריפות למדיניות גיוון תאגידית.‏ גם סגן הנשיא הנבחר ג'יי.די. ואנס הוא מתנגד בולט לגיוון תעסוקתי, ובקיץ האחרון אף הגיש הצעת חוק בסנאט לסיום תוכניות כאלה בממשל ‏הפדרלי.‏
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
טראמפ. רוח המפקד?
(צילום: Cheney Orr, Reuters)

איומים על חרם צרכני

הרוח השמרנית והריאקציונית אינה נושבת במסדרונות המשפטיים והפוליטיים לבדם, והיא ניכרת גם בתקשורת הפופולרית וברשתות החברתיות. אתמול הכריז הפרשן הפוליטי השמרני רובי סטארבק בפוסט ב-X כי עדכן את מקדונלד'ס בכתבה שהוא מתכוון להכין על מדיניות ה-woke הליברלית שלה. בעבר, סטארבק איים בטורי הפרשנות שלו בחרמות צרכניים על מותגי צריכה בולטים שאינם נסוגים ‏מתוכניות הגיוון שלהם.‏
במכתב פתוח לעובדים ולזכיינים, צוות ההנהלה הבכיר של מקדונלד'ס אמר שהחברה נשארת מחויבת ‏להכללה ומאמינה שכוח עבודה מגוון הוא יתרון תחרותי. החברה אמרה ש-30% ממנהליה בארה"ב הם ‏חברים בקבוצות בתת-ייצוג, לעומת 29% ב-2021. בעבר, עם זאת, החברה התחייבה להגיע ל-35% עד סוף ‏2025.‏
לדברי מקדונלד'ס, היא השיגה את אחד מהיעדים שהכריזה עליהם ב-2021 - שוויון מגדרי בשכר בכל הרמות ‏בחברה - וכי היא עמדה ביעד נוסף של 25% מסך הוצאות הספקים לעסקים ‏בבעלות מגוונת, ואף עשתה זאת שלוש שנים מוקדם מהצפוי.‏ לטענתה, היא תמשיך לתמוך במאמצים להבטיח בסיס מגוון של עובדים, ספקים וזכיינים, אך צוות ‏הגיוון שלה ייקרא מעתה הצוות העולמי להכללה. החברה הוסיפה שתמשיך לפרסם את הנתונים הדמוגרפיים ‏שלה.‏