בשיתוף בנק הפועלים
לייצר קמפיינים שיווקיים, לספק שירות לקוחות מסביב השעון, לחזות מגמות ולנתח את התנהגות הלקוח. עד לא מזמן, המשימות האלו היו נחלתם של חברות גדולות, ארגונים ותאגידים עם תקציבי ענק. אבל בשנתיים האחרונות, עם כניסתם של יישומי AI כמו צ'אט GPT, ג'מיני, מידג'רני וקלוד, כללי המשחק בעולם העסקי משתנים.
מודלים מבוססי בינה מלאכותית יוצרת (גנרטיבית), לא רק לומדים את בני האדם אלא גם יוצרים עבורם תוכן חדש. וכך, כל בעל עסק קטן – מבית קפה, חנות כלבו ועד עצמאיים כמו עורכי דין ומעצבים יכולים לנהל את העסק שלהם כמו במגרש של הגדולים.
"AI זו לא סתם מילת באז, זו מהפכה שיוצרת נגישות חסרת תקדים ושוויון הזדמנויות טכנולוגי אמיתי", פוסקת נעמה מנובה-טויטו, מייסדת שותפה ומנכ״ל Marketeam.ai. "דווקא עסקים קטנים עם מוגבלות במשאבים יכולים להרוויח יותר מכולם מהמהפכה הזו. כלי ה-AI הם זמינים, נגישים, ויכולים לספק פתרונות שמקצרים תהליכים יקרים ומורכבים, בלי צורך בתקציבי עתק או צוותים גדולים".
AI למתחילים
התחנה הראשונה בהבנת היכולת העצומה של יישומי הבינה המלאכותית היא במודלי שפה כלליים, כמו צ'אט GPT, ג'מיני וקלוד, שמציעים גרסה חינמית וגרסאות בתשלום עם תוספות ושדרוגים למנויי פרמיום. "אחת הבעיות של עסקים שמתחילים להשתמש בכלים האלו היא שהם לא מנצלים את מלוא היכולת שלהם או משתמשים בהם לא נכון", מסביר דניאל שלגי שירה, מייסד WEBGUY - הדרכה וליווי AI לעסקים.
רבים מסתפקים בשימוש בסיסי בכלי הבינה הגנרטיבית כמו ניסוח מיילים, תרגום טקסטים או יצירת תמונות, אבל זה רק קצה הקרחון. לכלי ה- AIיש פוטנציאל אדיר, שיכול להפוך אותם לחלק בלתי נפרד מהניהול והתפעול העסקי השוטף.
"הרבה עסקים קטנים מרגישים בדידות, אין להם עם מי להתייעץ. עם כלים כמו צ'אט GPT אפשר לעשות סיעור מוחות", אומר שלגי שירה. "אני ממש יושב איתו לפגישה ומפרט את היעדים העסקיים שלי. בעזרת סיעור המוחות ניתן לבנות מוצרים חדשים, לשלוח הצעות מחיר, לתכנן נכון פיננסית את העסק ואפילו לגייס עובדים".
הדרך לעשות את זה, מסביר שלגי שירה, שמעביר קורסים והדרכות לעסקים להטעמת AI בעסק, היא באמצעות פרומפט (Prompt). "זו למעשה ההתכתבות שלנו עם הצ'אט. אם אתם לא יודעים מאיפה להתחיל, אתם פשוט יכולים להיכנס לצ'אט ולשאול: 'איך אני יכול להשתמש בך'? או 'מה אתה צריך ממני כדי לבנות לי תוכנית שיווקית לעסק'?".
שלגי שירה מבהיר כי כדי לנצל את היתרונות הרבים של יישומי ה-AI, אין צורך בהתמחות טכנולוגית מסוימת. תהליך הלימוד כרוך בהבנת האופן שבו המערכות הללו פועלות ומתנהגות. "חשוב להבין שכל מודל AI הוא שונה. פרומט אחד יכול לייצר בכל אחד מהאפליקציות תוצאה שונה, לכן ההמלצה שלי היא לעשות בדיקה בכל אחד מהכלים מה הכי נכון עבורי".
AI למתקדמים
מודלי השפה הכלליים כמו קלוד, צ'אט GPT וג'מיני יכולים להועיל משמעותית לקידום העסק, אבל כשהעסק מתרחב או נדרשים פתרונות מורכבים יותר, נכנסים לתמונה סטארט אפים וחברות, רבים מהם כחול-לבן, שמתמחים בפיתוח של מודלי שפה מתקדמים שמותאמים לצרכי העסק.
חברת Marketeam.ai, שייסדה נעמה מנובה-טויטו בשנת 2021, היא אחת החלוצות בתחום. החברה פיתחה מודל שפה מאומן שמתמחה במשימות שיווק ופרסום. בשונה ממודלים כלליים, מודלים מאומנים מסוג זה לא רק מייצרים תוכן, אלא גם לומדים את צרכי העסק ומציעים פתרונות מותאמים אישית, המבוססים על ניתוח נתונים וחשיבה אסטרטגית.
מנובה-טויטו מתארת זאת כך: "אתם קמים בבוקר ויש לכם ארבעה או חמישה אנשי שיווק, שאין להם דופק. אבל הם יודעים מה הכוחות הפועלים בשוק, מה היעדים של העסק, מה עבד או לא עבד מבחינה שיווקית. מודלים מאומנים יכולים לבנות את כל המערך השיווקי של העסק, מא' ועד ת'".
הטמעת כלי AI מתקדמים בעסק יכולה גם לסייע לעסקים רבים בישראל שנפגעו כלכלית בשנה האחרונה בעקבות המלחמה. "עסקים קטנים בישראל מתמודדים היום עם אתגרים כמעט בלתי אפשריים. בתוך הכאוס הזה, הבינה המלאכותית יכולה להיות קרן אור של תקווה. היא מספקת לעסקים קטנים כלים לגשר על פערי משאבים, לייעל תהליכים ולעמוד על הרגליים מהר יותר. אימוץ בינה מלאכותית יכול לסייע לחיזוק, לחדשנות ולחוסן של העסק".
נשמע מבטיח, אבל לרוב בעלי עסקים אין הבנה טכנולוגית של כלי ה-AI ויש תחושה של הצפה במידע.
"זה נכון. אם יש משהו שלמדנו בשנתיים האחרונות זה שכמעט לכל אתגר, יש בינה מלאכותית שיכולה לסייע בפתרונו, וסבירות גדולה שביניהם גם פיתוחים כחול לבן. הטיפ שלי הוא לזהות את נקודת התורפה של העסק, התחום שגוזל לי הכי הרבה זמן ומשאבים ולהתמקד בלמצוא לה פתרון. למשל, אם אני בעלת מסעדה שיש לה קושי בהדרכת עובדים, רצוי להתמקד במציאת פתרון לבעיה הזו. היום אפשר לאמן סוכני AI שיבצעו הדרכות לעובדים".
אין סכנות בהישענות מוחלטת על הבינה המלאכותית? לפעמים גם המכונה טועה.
שלגי שירה: "כל מודלי ה-AI הגנרטיביים מאומנים ליצור תוכן. הם לא יודעים להגיד כשהם לא בטוחים בתשובה. לכן, אנחנו צריכים להיות מאוד חכמים וזהירים כשאנחנו מייצרים תוכן. צריך כל הזמן ללמוד ולבדוק את האפליקציה. למשל, לבקש ממנו לספק לנו את מקור הידע שממנו הוא שאב את האינפורמציה".
מנובה-טויטו: "המודלים הכלליים כמו צ'אט GPT הם לא מומחים בתחום. ברגע שמאמנים את המודל להתמקד רק בתחום מסוים, למשל בשיווק או ברפואה, הוא עובד עם כלים מתקדמים ולומד את העסק. זו לא בועה סגורה של מלל. מודל מאומן הוא מומחה בתחום, לומד את העסק ומכיר אותו. כמובן שגם כאן צריך שיהיה גורם אנושי כי הוא זה שמשקף את הערכים".
בשיתוף בנק הפועלים