אם המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית – אחת מאבני הפינה של הכלכלה הגרמנית שמעסיקה 770 אלף ‏עובדים, כ-2% משוק העבודה – היה זקוק לאירוע או רגע שייצג אותו, הרגע הזה הגיע בספטמבר 2023, ‏כשאופ"א, הגוף המנהל של הכדורגל האירופי, הודיעה על יצרנית המכוניות שתהיה הספונסרית למשחקי ‏אליפות אירופה לנבחרות, שנועדה להיערך בגרמניה ביוני-יולי 2024. פולקסווגן, שהייתה המאמצת ‏הרשמית של התחרות בשנים 2018 עד 2022, פרשה משיקולים כלכליים, ובמקומה נבחרה היצרנית ‏הסינית ‏BYD‏. ‏
זה היה רגע כמעט הוליוודי בסמליות שלו: חברה סינית מחליפה את החברה הגרמנית הגדולה ביותר ‏לייצור מכוניות והשנייה בעולם אחרי טויוטה, ועוד בטורניר בינלאומי ענק שנערך בגרמניה עם מאות מיליוני ‏צופים. היה זה בבחינת טקס העברת השרביט מהענק האנכרוניסטי שיורד מהכיסא, לחברה שראשי ‏התיבות של שמה מתורגמים ל"בנה את החלום שלך" (Build Your Dream).‏
2 צפייה בגלריה
פולקסווגן ID.7 חשמלית
פולקסווגן ID.7 חשמלית
מפעל פולקסווגן בוולפסבורג, גרמניה. ירידה חדה במכירות
(צילום: Krisztian Bocsi/Getty Images)
תעשיית הרכב תמיד הייתה היהלום של הכלכלה הגרמנית, ופולקסווגן הייתה היהלום שבכתר היהלומים של תעשיית הרכב הגרמנית. אבל ‏החברה לא ממש התאוששה מ"דיזלגייט", הסקנדל מ-2015 שבו התגלה כי רימתה בדיווחים על זיהום ‏האוויר שמייצרות מכוניות הדיזל שלה. היא שילמה במיליארדים ובאובדן תדמיתי, החליפה מנכ"לים, ‏איבדה נתחי שוק ולא הצליחה להכניס את הרגל בדלת הנחשקת של שוק המכוניות החשמליות. ועם זאת, אף אחד לא חזה את מה ‏שקרה בחברה, ובתעשיית הרכב בכלל, בחמשת החודשים האחרונים: פולקסווגן הכריזה לראשונה ‏בתולדותיה על סגירת שלושה מתוך עשרת מפעלי הייצור שלה, פורד הכריזה על קיצוץ נרחב בייצור ‏ובשעות העבודה של עובדיה במפעל בקלן, ועוד מפעלים ויצרני מכוניות הודיעו על קיצוצים ופיטורים.

העבירה את מפתחות העתיד לסין ‏

חלק מהבעיות של פולקסווגן שייכות לכל חלקי הכלכלה הגרמנית – כוח עבודה יקר, ביורוקרטיה מסורבלת ‏ומחסור עמוק בחדשנות. התעקשות הממשלה לא לקחת הלוואות כדי לשמור על תקציב מאוזן גרמה לכך ‏שתור הזהב של כלכלת גרמניה ותעשיית הרכב שלה לא נוצל להשקעות בטכנולוגיה. נוסף על כך, מדיניות ‏הממשלה של אנגלה מרקל איפשרה להעביר יותר ויותר אחריות, טכנולוגיה וידע של ייצור מכוניות גרמניות ‏למפעלים בסין, מה שבסופו של דבר הוביל לכך שיצרניות המכוניות בסין יכלו לייצר מכוניות מתחרות ‏במחירים נמוכים בהרבה. "בעוד כל העולם עבר לכלי רכב חשמליים וירוקים", אומר יאנס קרסטן, כלכלן ‏גרמני, "גרמניה, אחת מהשחקניות העיקריות במלחמה במשבר האקלים, המשיכה להשקיע בתעשיית רכב ‏מזהמת. זו הייתה ראייה לטווח מאוד מאוד קצר".‏
אם זה לא מספיק, הממשלה גם ביטלה בשנה שעברה את הסובסידיה המיוחדת לרוכשי מכוניות חשמליות ‏‏– עוד קורבן על מזבח התקציב המאוזן הקדוש, מה שגרם לביטולי הזמנות המוניים ולפיטורים, וגם לחשש גובר ‏בציבור באשר לכוונות שעליהן הכריזה הממשלה להפסיק את ייצור המכוניות המזהמות עד 2035. ‏
במאבק המתנהל עכשיו בין העובדים לבין הנהלת פולקסווגן לקראת הפיטורים וסגירת המפעלים, טוענים ‏ועדי העובדים כי הבעיה העיקרית של פולקסווגן היא ניהול גרוע ואי-הקצאת משאבים לפיתוח כלי רכב ‏חשמליים והיברידיים. נציגי העובדים דורשים קיצוצים בהנהלה, תוכנית לחילוץ מהמשבר, אבל גם עלייה ‏של 7% בשכרם. ההנהלה טוענת שכחלק מההתייעלות היא חייבת לקצץ בשכר. העובדים טוענים מנגד: ‏פולקסווגן חילקה בשנים האחרונות דיבידנדים בשווי 4.5 מיליארד אירו, והשבוע הכריזה על השקעה של ‏מיליארדי דולרים בחברת ריביאן האמריקנית לייצור כלי רכב חשמליים, שהוקמה ב-2009 ועדיין מתקשה ‏להגיע לרווחיות.‏
מובן שגם גורמים חיצוניים כמו הקורונה, המחסור ברכיבים שבא אחריה ומלחמת אוקראינה ומשבר ‏האנרגיה שבעקבותיה תרמו למשבר, שמאיים לא רק על עובדי פולקסווגן הישירים אלא גם על מאות אלפי ‏אחרים שתלויים בה. אבל הבעיה העיקרית היא הסינים.‏
גרמניה עשתה מיליארדים מיצוא רכב לסין, אבל פה נכנסת השמרנות הגרמנית: אף שהיא אחת ‏המדינות הפעילות ביותר במאבק האקלים, ושתעשיית הרכב היא אחד הרכיבים החשובים ביותר במלחמה ‏הזו, המדינה לא הצליחה להיפתח לרעיון של מעבר למכוניות חשמליות. באותו זמן בסין, חברות כמו ‏BYD‏, ‏Geely‏ ו-‏NIO‏ השקיעו את כל ההון שלהן בפיתוח מכוניות מתקדמות משלהן ובבניית שרשרת ‏האספקה שלהן. "בכל השנים שבהן יצרניות הרכב הגרמניות נחו על זרי הדפנה, סיפרו לממשלה על ‏מכירות הענק וסיפקו לציבור אגדה על משהו שיש לו חיים משלו ויימשך לנצח, יצרניות הרכב והממשל הסיני השקיעו מיליארדים בפיתוח מכוניות חשמליות, בטכנולוגיות שלהן ‏ובייצור הרכיבים שלהן, כולל סוללות", אומר הכלכלן יאנס ‏קרסטן. התוצאה היא שהשוק רווי היום במכוניות חשמליות מייד-אין-צ'יינה, ‏שוות באיכותן למכוניות הגרמניות, במחיר נמוך משמעותית.‏
‏"המשבר הופך לדרסטי לא רק בגלל היקפי הפיטורים והקיצוצים, אלא מפני שהוא משתלב בבעיה חברתית ‏רוחבית", מבהיר קרסטן, "יש פה בעיה כלכלית, אקלימית, פוליטית, מנהיגותית ואפילו בעיית הגירה: יותר ‏ויותר גרמנים רוצים לעצור את מעגלי ההגירה למדינה, כפי שמשתקף מהבחירה במפלגות קיצוניות מהימין ‏ומהשמאל, ומצד שני גרמניה זקוקה לידיים עובדות, בעיקר עם ניסיון ומומחיות, כדי לעבור כראוי לכלכלת ‏רכב חשמלית".‏
2 צפייה בגלריה
BYD לוגו תערוכת רכב בייג'ינג
BYD לוגו תערוכת רכב בייג'ינג
BYD. נישלה את פולקסווגן מאליפות אירופה – ואותתה על כוונותיה לכבוש את היבשת
(צילום: ‏Pedro Pardo/AFP)
בינתיים הרשויות בסין מפמפמות מיליארדים בסובסידיות והנחות מס ליצרניות רכב חשמלי. האימוץ של ‏אליפות אירופה לנבחרות על ידי ‏BYD‏ היה איתות ברור: אנחנו רוצים לכבוש את שוק הרכב של היבשת. ‏כדי למנוע את הכיבוש הזה, החליט האיחוד האירופי להעלות את המיסים על יבוא רכב חשמלי מסין. זו ‏יכולה להיות מכה אנושה עבור תעשיית הרכב הגרמנית, כי צעד כזה יכול להתפרש כמלחמת סחר ויגרור ‏את הסינים להעלות את המיסים על יבוא רכב מגרמניה. ‏
בגלל נפילת הממשלה והבחירות שהוקדמו מספטמבר לפברואר הקרוב, מיהרו פוליטיקאים רבים להציע ‏שהממשלה תתערב במשבר כדי למנוע פיטורים המוניים ועלייה באבטלה, ובעקבותיהם זליגה גדולה יותר ‏של מצביעים למפלגת הימין ‏AFD‏, שגם כך מוצגת כרגע בסקרים כמפלגה השנייה בגודלה. ‏
כך או כך, עדיין מדובר במשבר בלבד, ולא בקריסה. מרצדס וב.מ.וו, למשל, הציגו בחצי השנה הראשונה של 2024 ‏רווחים של 8 מיליארד אירו כל אחת, ופולקסווגן דיווחה על רווח של 10 מיליון אירו (כל המספרים לפני ‏מיסים). תשע החברות האחרות שנמצאות תחת גג תאגיד פולקסווגן הכללי, כמו פורשה, דוקאטי, משאיות ‏סקניה ומאן או סקודה, מציגות מאזנים כלכליים חיוביים ואינן עומדות בפני קיצוצים (אאודי, עוד חברה בת, ‏הודיעה השבוע כי תפטר עובדים).‏
‏"הפתרון לא מסובך מדי", אומר קרסטן. "לתעשיית הרכב הגרמנית יש רזרבות ורווחים עצומים מ-20 שנים ‏של שגשוג. היא צריכה להשקיע את הרווחים האלה בטכנולוגיות הכי חדשניות ובהוזלת מחירי כלי הרכב ‏שלה כדי להפוך אותם לתחרותיים". הממשלה מצידה תצטרך לסייע בבניית תשתיות ארציות להטענת ‏הסוללות, סבסוד פתיחת מוסכים המורשים לטפל במכוניות האלה, השקעות בפיתוח ומחקר, ובעיקר בקיצור ‏תהליכים ביורוקרטיים בכל מה שקשור לייצור וקנייה של כלי רכב חשמליים. זה גם יתיישב סוף סוף עם ‏המאבק הכולל להפוך את גרמניה למדינה ירוקה יותר.‏