המתנה ממושכת, טיולים למחסן של הסופר, מכונות "מלאות" וסירובים כי "אין מי שיקבל" או כי "במוצ"ש לא מקבלים" - כל אלה ועוד הם מנת חלקם של הצרכנים מחזירי הבקבוקים. כן, אותם צרכנים נודניקים ומציקים שרוצים למלא אחר הוראות החוק, לשמור על איכות הסביבה ולקבל בחזרה את 30 האגורות שגבו מהם על בקבוקי שתייה. הקופאיות מגלגלות עיניים למולם, אבל גם הן לכודות במלכודת שהציבה המדינה, שרוצה לעודד מיחזור אבל שוכחת לחייב את הרשתות להציב מכונות לקליטת בקבוקים בסניפים ומפילה את מלוא הנטל על העובדים, שמקבלים עוד ועוד עבודה באותו שכר ובאותו זמן עבודה.
"כמה שתחזירו יותר בקבוקים, כמה שתתלוננו יותר וככל שצרכנים יתבעו יותר - ככה ייכנסו יותר מכונות לרשתות", אומרים לנו בחברות לשיווק המכונות הללו. מנהלי החברות האלה מעוניינים למלא את המדינה במיכון קולט בקבוקים, כלומר, יש להם אינטרס כלכלי ברור, אבל הם צודקים. מכונות יעזרו מאוד לקיים את החוק וכרגע המצב ברשתות השיווק מתיש וכאוטי והקנס לעוסק על אי קבלת בקבוקים לשם החזרת פיקדון: 370 שקל בלבד. צרכן שתובע את בית העסק יקבל 1,800 שקל פיצוי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
שקי בקבוקים למיחזור
שקי בקבוקים למיחזור
שקי בקבוקים למיחזור
(צילום: אורי דוידוביץ' ובראל אפרים)

העובד במחסן ייתן לך פתק

מגה בעיר, רחוב בן גוריון גבעתיים. הצרכן שומר החוק שרוצה להחזיר שם בקבוקים מקבל שירות מעובדים מסורים אבל הסרבול עבורו ועבורם - רב ומייאש. הוא מספר: "השיטה שם היא שאתה מחכה בתור לקופה כמו כל לקוח. כשאתה מגיע לקופאית, היא צריכה לבוא איתך לעמדה של הבקבוקים ולספור איתך את מספר הבקבוקים בחלוקה לזכוכית ולפלסטיק ועוד. אחרי זה אתה חוזר אליה והיא נותנת לך את הכסף. ברגע שנכנס חוק הפיקדון לבקבוקי שתייה גדולים, נוצר בלגן. לא הספיקו להיערך וגם טענו בסניף כי הבחור שצריך להביא להם את השקיות הגדולות לא הגיע כבר למעלה משבועיים".
בייאושו עובר הצרכן לסניף AM:PM ברחוב כצנלסון בעיר. "עמדתי בתור והמוכר אמר לי: לך 50 מטר, יש שם מחסן, תדפוק בדלת, יפתחו וייקחו ממך. לא פתחו לי. חזרתי לקופאי ושוב למחסן ושוב לקופאי עד שבפעם השלישית העובד שם פתח את הדלת ולקח את הבקבוקים. ואז הוא התקשר לקופאי ואמר לו כמה בקבוקים החזרתי. אני חזרתי לקופאי, עמדתי שוב בתור עם כל שאר הלקוחות, וכשהגעתי לקופה קיבלתי את כספי הפיקדון בחזרה. כל הסיפור הזה ארך למעלה מ-20 דקות.
4 צפייה בגלריה
מכונות מחזור בקבוקים אוטומטיות בחצי חינם
מכונות מחזור בקבוקים אוטומטיות בחצי חינם
מכונות מחזור בקבוקים אוטומטיות בחצי חינם
(צילום: באדיבות הרשת)
"השיטה דומה בשופרסל שלי בעיר. אתה מחזיר למחסן והוא נותן לך פתק. אתה חוזר לקופה, עומד בתור, נותן לקופאית את הפתק ומקבל את הכסף. 20 דקות. מי שרוצה לשמור על הסביבה צריך לבזבז זמן רב ובאף מקום זה לא הולך חלק. אין לי מושג איפה יש מכונות להחזרת בקבוקים בסביבתי ואני לא מבין למה לא כל הסופרים מצטיידים במכונות כאלה".
תושבת מודיעין שמחזירה בקבוקים מספרת: "אני קונה בסופר די גדול בתוך מודיעין, סניף של ביתן מרקט, שם צריך לחכות שקופאית תבוא לספור את הבקבוקים וזה סיוט עבורי ועבורה. אז אנחנו מוותרים על הפיקדון ומשליכים את הבקבוקים לפחים הכתומים, אך הם מתמלאים מהר ואז אנחנו כבר זורקים לפחים הרגילים. ביקשתי להתלונן בסופר אבל אין עם מי לדבר. שאלתי: למי צריך לפנות? התקשרתי למוקד בטלפון ולא ענו לי. אני קונה בתוך העיר בלבד אז אני בבעיה, ואני אומרת לרשתות: תעשו את זה אוטומטי, זה יהיה הרבה יותר טוב. זה סופר ענק לא חנות מכולת, למה שאעמוד בתור חצי שעה להחזיר בקבוקים?".
פנסיונרית בדיון המוגן אחוזת נווה חוף בראשל"צ טוענת שהיא לא מוצאת איפה להחזיר בקבוקים בסביבת הדיור. "אומרים לי שלא מקבלים, אז אני נאלצת ללכת לסניף רחוק יותר, רמי לוי בראשל"צ, שם יש מכונה". שמעון מבת ים טוען שבסניפי סופר דוש שבהם הוא קונה יש מכונות, אבל כשיש תקלה, הסופר מסרב לקבל בקבוקים ידנית. "אנחנו מגיעים לסניפים והמכונות לא תמיד קוראות את הברקוד. כשאנחנו הולכים להחזיר ידנית, העובד בסופר אומר לנו: לא מקבל ידנית, המכונה לא קוראת - בעיה שלכם. בסניף שופרסל בבת ים כשבאתי כדי להחזיר בקבוקים, היה כתוב שהמכונה מלאה. העובד במקום אמר לי לחכות חצי שעה עד שיבוא איש הניקיון לרוקן אותה. הלכתי. למה שאחכה חצי שעה? אני יודע מתי האיש באמת יבוא?".
4 צפייה בגלריה
עד כה 25% בלבד מהבקבוקים שנצרכו נאספו. כעת היעדים הם עד 77% איסוף ועד 90% מיחזור
עד כה 25% בלבד מהבקבוקים שנצרכו נאספו. כעת היעדים הם עד 77% איסוף ועד 90% מיחזור
עד כה 25% בלבד מהבקבוקים שנצרכו נאספו. כעת היעדים הם עד 77% איסוף ועד 90% מיחזור
(צילום: shutterstock)

1,225 תלונות מדצמבר

מסקר שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות עלה כי 15% מהעונים לסקר הסבירו שלא הצליחו להחזיר בקבוקים משום שלא הייתה בסניף מכונה אוטומטית להחזרת בקבוקים ו-10% נתקלו בסירוב או בקשיים טכניים.
למועצה לצרכנות הגיעו 1,225 תלונות על סירוב לקבל 13,011 בקבוקים, מאז דצמבר 2021. ב-2020 כולה הוגשו פחות מ-500 תלונות. הסיבה לזינוק היא החלת החוק והבאה למודעות הציבור שהמועצה לצרכנות היא הכתובת לתלונות אלה, שכן המשרד להגנת הסביבה הפנה לשם את מוקד התלונות.
במועצה מדגישים כי סירוב של בית עסק לקבל מכל משקה שקיימת חובה לקבל אותו, במהלך שעות הפעילות שלו, מכל סיבה שהיא, מהווה (לכאורה) עבירה על החוק. "לכן, אנחנו במועצה קוראת לצרכנים לעמוד על זכותם לקבל את דמי הפיקדון. בדיוק כפי שאתם משלמים את דמי הפיקדון בתהליך הקנייה, חשוב לקבל את דמי הפיקדון השייכים לכם".
רוב התלונות שמגיעות למועצה הן מירושלים, ואחריה: בית שמש, קרית אונו, אשדוד, מודיעין עילית ופ"ת. 24% מהתלונות הן על אי קבלת בקבוקים ביום ראשון.
בתי העסק כבר מורגלים לקבל בקבוקים. זה 20 שנה שהם מקבלים בקבוקי שתייה קטנים ומחזירים לצרכן פיקדון של 30 אג' עד 1.2 שקלים. חוק הפיקדון לבקבוקים גדולים נכנס לתוקף ב-1 בדצמבר 2021. עד אז צרכנים השליכו בקבוקי שתייה גדולים לכלובים שנקראו מיחזוריות, וכעת, הרשתות מחויבות לקבל מהצרכנים בקבוקים בכל שעות פתיחת הסניף אך יכולות להגביל צרכן לעד 50 בקבוקים ביום.
על היצרנים והיבואנים כמו: קוקה קולה יפאורה, טמפו, מי עדן ורשתות השיווק, מוטלת האחריות למיחזור בקבוקים: אם הם לא עומדים ביעדים הם נקנסים. הם נקנסו בעבר ב-48 מיליון שקל, אחרי שהמיחזוריות לא השיגו את היעד - לא מבחינת כמות ולא מבחינת נראות. 25% בלבד מהבקבוקים שנצרכו נאספו למרות הבולטות של הכלובים. כעת היעדים הם עד 77% איסוף ועד 90% מיחזור.

המדינה מתערבת במגוון תחומים - אבל לא כופה על הרשתות להציב מכונות

רשתות השיווק הן עסקים פרטיים שהמדינה מטילה עליהן שלל חובות, אך כשמדובר בחובת הצבת מכונות, המשרד להגנת הסביבה לא רוצה להתערב - ושהשוק יעשה את שלו. שהיד הנעלמה תציב שם מכונות בקבוקים, אבל היד הזאת כרגע איטית מאוד.
ברוב הרשתות במדינת ישראל אין מכונות להחזרת בקבוקים וצרכנים רבים לא יעמדו בתור למחסן ולקופאית עבור הכסף הזה. אזרחים רבים כלל לא יודעים לאן נעלמו הכלובים. אחרים לא יודעים למשל שאפשר להחזיר בקבוקים בתחנות דלק. אם שטח חנות הנוחות בתחנה גדול מ-28 מ"ר, היא חייבת לקבל בקבוקים. אם שטחה קטן מזה, היא חייבת לקבל בקבוקים שניקנו אצלה בלבד. ישראלים רבים קונים אונליין ולא עוברים בכלל בסופר, אז הם לא יכולים להחזיר בקבוקים ברשתות או במכולות, אבל הם כן עוברים בתחנת דלק.
עד סוף השנה יהיו בישראל 500 מכונות ברשתות. יוצבו גם מכונות מטעם המדינה בפריפריה, כאשר הצעת התקציב לכך: 10 מיליון שקל. אולם, בישראל יש כמה אלפי סניפי סופרמרקט וחנויות נוחות.
שופרסל הזמינה רק כ-100 מכונות (לפי הערכות. כמו כן הרשת מסרבת לפרט את מיקומי המכונות). רשתות כמו רמי לוי וטיב טעם הזמינו 20-10 מכונות בלבד, "לראות איך זה". גם בחברת פז קנו כמה עשרות מכונות לניסיון כשבישראל למעלה מ-1,500 חנויות נוחות. בינתיים, הקופאיות מורטות שיערות והציבור משלם בזמנו.
4 צפייה בגלריה
מכונות מחזור בקבוקים אוטומטיות בחצי חינם
מכונות מחזור בקבוקים אוטומטיות בחצי חינם
ככה זה אמור להיראות: מכונות מחזור בקבוקים אוטומטיות לשימוש הצרכנים
(צילום: חצי חינם)
יש מספר רשתות עם עשרות סניפים שבכולם או ברובם קיימת מכונה: קשת טעמים, אושר עד, סופר ספיר ויוחננוף. נראה שסניפים גדולים שצרכנים מחזירים להם כ-20 אלף בקבוקים בחודש ומעלה יתקשו לעמוד בכמויות אם לא יציבו מכונה. העלות של מכונה כזאת: 100 אלף שקל בחודש וישנה גם עלות תחזוקה שוטפת, חלפים ותוכנה.
בישראל פועלות שלוש חברות שמספקות מכונות, הגדולה שבהן היא אסופתא, שמספקת מכונות שגורסות את הבקבוקים לפתיתים. הן מכילות 5,000 בקבוקים, כך שבחלק מהסניפים המכונה מתמלאת ביום, באחרים בשבוע. המכונות מחוברות למערכת מיחשוב שסופרת את הבקבוקים ומצלמת אותם באופן שמסייע לרשתות, שכן העובד שסופר בקבוקים טועה לפעמים, ויש אספני בקבוקים שמקושרים לעובדים האלה ואז הרשת עלולה לאבד הרבה כסף. במכונות הכל מתועד, גם ברשתות וגם בחברה.
אלעד עמיחי, ממונה על חוק הפיקדון אמר ל-ynet: "נתחיל מזה שלא צריך בכלל להחזיר בקבוקים לרשתות כי אף אחד לא אמר שחייבים לצרוך שתייה בבקבוקים. יש בישראל מי ברז מצוינים ולא צריך לשתות מפלסטיק. אם כבר שותים, הדבר הנכון מהבחינה הסביבתית והכלכלית הוא להחזיר את הבקבוקים לבתי העסק וזה הכי נוח במכונות, אבל החוק אכן לא מחייב בתי עסק להחזיק מכונות. הוא כן מחייב את בתי העסק לקבל בקבוקים, בית עסק לא יכול לטעון שהמכונה מלאה.
"מבחינת האכיפה, יזמנו עם המועצה הישראלית לצרכנות קו תלונות, ואנחנו מזמינים את כל מי שלא החזירו לו פיקדון, או שהמתין ממושכות, או שקיבל פרצוף חמוץ - לפנות למוקד בנושא. אנחנו מקבלים תלונות ומגיעים באופן מכוון לבתי עסק שלא מחזירים פיקדון. יש סניפים שיורדים לרזולוציה: ביום שישי ובמוצ"ש לא מקבלים בקבוקים, או שמקבלים בשעות מסוימות. זה לא חוקי.
"קיבלנו תלונות על מכונות מקולקלות ותירוצים משונים. אנחנו מגיעים עם המשטרה הירוקה לבית העסק וקונסים 370 שקל בקנס הראשון ו-700 שקל בקנס השני. עבירות חוזרות ונשנות - מהוות כבר עבירה פלילית. אם נראה רשת מסוימת שזו מגמה אצלה נגיע למנהלי הרשתות. השירות הוא נשמת אפו של החוק. אם אדם מקבל פרצוף חמוץ הוא לא יגיע שוב, חשוב לנו שהצרכנים יקבלו שירות טוב ואם לא - שיתלוננו".
למה רשתות השיווק עדיין בפיילוט לגבי הכנסת מכונות לסניפים? החוק נכנס לתוקף לפני מספר חודשים. "כל רשת בודקת אם זה כלכלי לה והם גם מתארגנים באיחור. היצרנים, היבואנים והרשתות החלו ליישם את החוק מאוחר כי הן הגישו עתירה נגדו שנדחתה. אני בטוח שהן יפנו לפתרון של מכונות כי זאת הדרך ההגיונית והכלכלית ביותר. בכל העולם מחזירים בקבוקים במכונות. כיון שיש אזורים ויישובים בארץ שאין בהם סופר צמוד, אנחנו מתכוונים להקצות תקציבים עבור רשויות מקומיות בעיקר בפריפריה כדי שיוכלו להנגיש מכונות לציבור. במקרה הזה יש מקום שהמדינה תתערב, אם כי חלק מהרשויות לא רצו את המכונות בגלל התחזוקה התכופה. הסופר הוא זה שמוכר את הבקבוקים ועליו לדאוג שהם יוחזרו. כולם מרוויחים מזה. בחלק מהמכונות ניתן אפילו לתרום את הכסף שנאסף".
יש ירידה או עלייה באיסוף? "האם אוספים יותר או פחות מוקדם להגיד, כי הדיווחים רבעוניים. אנחנו שומעים מהרשתות ומחברות האיסוף שיש החזרה גדולה מאוד של בקבוקים והם נקיים יותר כך שאפשר למחזר אותם טוב יותר. בעקבות החוק קמו פה גם שני מפעלים שמייצרים בקבוקים מבקבוקים, במקום ייצור מוצר נחות יותר. אנחנו מאמינים שתהיה עלייה גדולה באיסוף לעומת המיחזוריות כאשר יקלו על הצרכנים להחזיר את הבקבוקים. החזרת הפיקדון מעודדת צרכנים להחזיר בקבוקים - גם באירופה".