מנכ"ל בואינג, דייב קלהון, עבר היום (ג') חקירה צולבת בפני ועדה של הסנאט בעקבות שורת מחדלי הבטיחות החמורים של החברה. זמן קצר לפני תחילת עדותו של קלהון, פירסמה הוועדה עדות של עובד בואינג הטוען שהחברה ניסתה להחביא מפני הרגולטורים חלקי מטוס 737 Max שבורים או לא מאושרים, ואיבדה את המעקב אחריהם. "בואינג ניסתה להסתיר את החלקים הלא תואמים מהרגולטורים של מינהל התעופה הפדרלי על ידי הזזתם מהעין ודרך זיוף רישומים", טוען סם מוהוק, חושף שחיתויות העובד ביחידת אבטחת האיכות של בואינג בוושינגטון. בואינג לא הצליחה למצוא חלקים רבים שהעבירה ממקום למקום ולדברי מוהוק כנראה שהם הותקנו בכמה מטוסים.
מוהוק טען כי ביוני 2023, כאשר מנהל התעופה הלאומי (FAA) הודיע לבואינג על בדיקה במפעל בוושינגטון, נאמר לעובדים להעביר עשרות חלקים שלא עומדים בדרישות למקום אחר כדי להסתיר אותם מהפקחים. הוא גם טוען שבאוגוסט שעבר אמרה בואינג לעובדים למחוק רשומות על חלקים שאינם תואמים, מה שהוביל אותו להתלונן, אבל לא רק שלא נעשה דבר, הופעל עליו לחץ לשתוק.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל בואינג, דייב קלהון, בחקירה בפני ועדה של הסנאט
מנכ"ל בואינג, דייב קלהון, בחקירה בפני ועדה של הסנאט
"מעודדים עובדים לדווח". מנכ"ל בואינג בסנאט
(צילום: Andrew Harnik / GETTY IMAGES)
לא במקרה היה נושא חושפי השחיתויות והעדויות על איומים נגד עובדים שניסו להזהיר מפני בעיות טכניות, הדבר הראשון שקלהון התבקש לענות עליו בשימוע. הוא הודה כי לחברה יש "בעיות תרבות", אבל דחה את הטענות כי היא נקמה במי שהצביעו על בעיות. "דובר הרבה על התרבות של בואינג", אמר קלהון, "שמענו את החששות האלה בקול רם וברור. התרבות שלנו רחוקה מלהיות מושלמת, אבל אנחנו נוקטים פעולות לתקן אותה. אנו מעודדים עובדים ללא הרף לדווח על כל החששות שכן העדיפות שלנו היא בטיחות המטוסים וציבור הטסים".

"תרבות שזקוקה נואשות לתיקון"

יו"ר הוועדה, הסנטור הדמוקרטי ריצ'רד בלומנטל, האשים את קלהון בהצבת רווחים לפני בטיחות מטוסים, ובהובלת חברה שבה מי שהעלו חששות על ענייני בטיחות, עמדו באופן קבוע בפני נקמה. "זוהי תרבות שממשיכה לתעדף רווחים, לדחוף גבולות ולהתעלם מעובדיה", אמר בלומנטל, "תרבות שבה מי שמדבר מושתק ומשביתים אותו, בזמן שהטענה מטואטאת מתחת לשטיח. תרבות המאפשרת נקמה במי שלא נכנע לשורה התחתונה. תרבות שזקוקה נואשות לתיקון. הוועדה שמעה תריסר חושפי שחיתויות בבואינג, וההאשמות האחרונות של סם מוהוק חמורות ומצמררות בצורה יוצאת דופן".
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל בואינג, דייב קלהון, בחקירה בפני ועדה של הסנאט
מנכ"ל בואינג, דייב קלהון, בחקירה בפני ועדה של הסנאט
"התרבות שלנו רחוקה מלהיות מושלמת". מנכ"ל בואינג
(צילום: Andrew Harnik / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
בלומנטל אמר כי הוא ואחרים קיוו שקלהון ישנה לטובה את התרבות והנהלים בבואינג, כשנכנס לתפקיד המנכ"ל בינואר 2020. אז כבר היתה החברה עמוק בתוך השבתת כל מטוסי ה-737 Max שלה, בעקבות שתי תאונות קטלניות שגרמו למותם של 349 בני אדם. "אבל אז, בינואר האחרון, כל הפסאדה התפוצצה מילולית מהקליפה החלולה שהייתה ההבטחות של בואינג לעולם", אמר בלומנטל בהתייחסות לדלת שעפה ממקומה בטיסה של חברה אלסקה איירליינס, כיוון שלא חוברה כמו שצריך למטוס, "אחרי שהתהום הזו נחשפה, למדנו שאין כמעט תחתית לריק שנמצא מתחת".
הקונגרס ערך בשנה האחרונה כמה דיונים הקשורים לבואינג אבל זו הפעם הראשונה שבה קלהון הוזמן להעיד. הוא כבר הודיע שיעזוב את תפקידו בסוף השנה, והחברה מתקשה בינתיים למצוא מחליף. לארי קאלפ, מנכ״ל "ג'נרל אלקטריק", שנחשב למועמד הטבעי לתפקיד, הודיע לבואינג כי הוא לא מעוניין בו.