התקדמות בשורה של תוכניות בגוש דן. מדובר במספר תוכניות משמעותיות בתל אביב ורמת גן שעם אישורן הסופי יוכלו להניב היצע גדול של יחידות דיור חדשות במרכז. נציין כי בעוד ההיצע התכנוני גדל, ענף הבנייה נמצא נכון להיום במשבר חמור של מחסור בעובדים שמקשה על עבודה תקינה באתרי הבנייה.
בתל אביב-יפו, אישרה הוועדה המקומית לתכנון ולבניה תוכנית התחדשות עירונית בשטח המשתרע על פני 15 דונמים במתחם הרחובות קרני יהודה ושמעוני ברמת אביב א׳ (רמת אביב הירוקה).
המתחם כולל 7 בניינים בהם 168 דירות קיימות כאשר התוכנית מציעה בינוי התואם את מסמך המדיניות לשכונה ובניית 420 יחידות דיור חדשות ב-7 מבנים חדשים בני 8 קומות (המבנים הפונים לשכונה) ובני 15 קומות (המבנים שיפנו לדרך נמיר). עוד מציעה התוכנית להגדיל את המגרש הציבורי הקיים בדרום המתחם ב-700 מ״ר ושטחים ציבוריים להגדלת גני ילדים.
3 צפייה בגלריה
הדמיה של הפרויקט המתוכנן ברמת אביב א'
הדמיה של הפרויקט המתוכנן ברמת אביב א'
הדמיה של הפרויקט המתוכנן ברמת אביב א'
(הדמייה: קו מתאר)
הדיירים במתחם התקשרו עם החברות בסר וע.ט החברה להתחדשות עירונית שיובילו את הפרויקט. עו״ד יוסי קליין ועו"ד דוד ישראלי, ממשרד הרטבי בורנשטיין בסון ושות׳ המייצגים חלק מבעלי הדירות במתחם ציינו כי במתחם הייתה מורכבות תכנונית עקב העובדה שכל הבניינים ממוקמים בחלקה רישומית אחת ורשומים כבית משותף מורכב, דבר שהקשה על קידום התוכנית.

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 ברמת גן

ברמת גן, אחרי שנים ארוכות של חוסר וודאות לגבי תמ"א 38, המליצה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לוועדה המחוזית להפקיד תכנית כלל עירונית שמחליפה את תמ"א 38 הוותיקה. מדובר בתוכנית שגובשה בהובלת אגפי התכנון וההנדסה בעיר רמת גן ובשיתוף הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בליווי צוות תכנון רב תחומי בראשות משרד ארי כהן-מיכל וינד אדריכלים בתקציב כולל של 3.1 מיליון שקל. התוכנית כוללת את כל שטחה המוניציפלי של העיר, אך חלה רק על מבנים קיימים המשמשים למגורים שניתן היתר לבנייתם לפני שנת 1985, בחלקות מקור בשטח שבין 450 ל-1,200 מ"ר, וחלה על כ-10,650 יחידות דיור קיימות. אם תמומש התוכנית במלואה היא תוכל להניב כ-25,950 יחידות דיור סך הכל.
3 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית ברמת גן
(צילום: מתן טורקיה)
"הבאנו היום בשורה לעתיד העיר רמת גן. אישור תוכנית להתחדשות בניינית המחליפה את תמ"א 38 יחד עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית", כך אמר ראש העיר רמת גן ויו"ר הוועדה לתכנון ובנייה, כרמל שאמה הכהן. "תוכנית זו מסמנת את עתידה של העיר, שבעזרת תוכניות ומדיניות נכונה יוקמו בה אזורים חדשים לתעסוקה, מסחר ומגורים".
גורי נדלר, מנהל אגף בכיר תכנון, ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית אמר: "התכנית הבניינית ברמת גן, שאושרה בוועדה המקומית, היא חלק ממהלך גדול של קידום חלופות עירוניות לתמ"א 38 שהרשות להתחדשות עירונית מקדמת ב-20 ערים מרכזיות בישראל. התוכנית שאושרה יוצרת העדפה ברורה לתכנון מתחמי ולהריסה ובניה של מבנים ישנים בהתאם למדיניות העירייה, ומייצרת מסגרת תכנונית להתחדשות איכותית גם למבנים בודדים שלא נכללים במתחמים אלו".

התחדשות עירונית ביפו

תוכנית נוספת שהתקדמה במוסדות התכנון היא תוכנית התחדשות עירונית שמקדמות החברות דוניץ-אלעד וקבוצת מורפוזיס יזמות נדל"ן. מדובר בפרויקט "נחל הבשור", שנמצא בשוליה הדרומיים של שכונת יפו א' בצמוד לפארק דוידוף. התוכנית, שאושרה להפקדה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובניה תל אביב, מציעה הריסה של 128 דירות ישנות ב-4 מבני רכבת מרובי כניסות, ובנייה של כ-346 דירות חדשות ב-4 מבנים לצד שטחי מסחר ומבני ציבור. עו"ד עופר פרייליך ועו"ד רן אמיר ממשרד עורכי הדין מיתר ייצגו את דוניץ אלעד בעסקה , עו"ד אבי ארד ועו"ד ארנון כהן ממשרד גולדפרב זליגמן ייצגו את מורפוזיס בעסקה ועו"ד הדיירים עידן הררי.
3 צפייה בגלריה
הדמייה של פרויקט נחל הבשור בתל אביב-יפו
הדמייה של פרויקט נחל הבשור בתל אביב-יפו
הדמייה של פרויקט נחל הבשור בתל אביב-יפו
(הדמייה: דמיטרי לאנוביץ')
"אנו רואים בפרויקט נחל הבשור המשך ישיר לפעילות החברה בעיר תל אביב-יפו", כך רונן יפו, מנכ"ל דוניץ-אלעד. "המתחם החדש יביא להגדלת צבר הדירות שברשות החברה ולגידול היצע יחידות הדיור בעיר וכן הוא יאפשר לנו להמשיך ולפעול בהתאם לאסטרטגיית החברה להשקעה ופיתוח מתמחי מגורים גדולים באזורי הביקוש".

אור ירוק להיתר בתל השומר

אחרי שנים ארוכות של הליכי תכנון ואחרי שהתב"ע כבר אושרה ב-2017, הוועדה המקומית ברמת גן אישרה בקשות להיתר במתחם הקרקעות הפרטיות שבין בית חולים תל השומר והבסיס הצבאי, בסמוך לשכונת רמת אפעל. מדובר במתחם שבבעלות של כ-250 משפחות המאוגד תחת עורכי הדין ברוך אדלר וריקי שחר. מדובר בקרקעות שהיו חקלאיות ונרכשו לפני עשרות שנים על ידי גורמים פרטיים. על פי התוכנית ניתן יהיה לבנות 352 דירות ב-4 בניינים בני שני אגפים בגובה 13 קומות.
עו"ד אדלר סיפר כי: "בעלי הקרקע התקשרו לפני שנים עם חברת אביב בעסקת קומבינציה. כעת לאחר שנים ארוכות היתר הבנייה קרוב מתמיד ואני מעריך שניתן יהיה לעלות על הקרקע בעוד כחצי שנה". עוד על פי עו"ד אדלר: "זה יום מאוד משמח שכן קבוצת הבעלים ואנוכי היינו צריכים להמתין 30 שנה כדי לחוות את אירוע האישור".
דפנה הרלב מנכ”לית קבוצת אביב: "אני שמחה ונרגשת שאחרי תקופה ארוכה של המתנה, אושר בוועדה המקומית שלב א' של השכונה החדשה שתקום בצמוד לבית החולים תל השומר הנמצא בצידה המערבי של השכונה. אני רוצה להודות ל-250 בעלי הקרקע על האמון שנתנו בנו בדרך הארוכה שעברנו. השכונה החדשה עתידה לשלב מגורים ומרכז תעסוקה מתקדם עבור כלל תושבי הסביבה וריאה ירוקה גדולה בשטח של 30 דונם שתתרום לאיכות החיים באזור".