האם בקרוב נקנה ביצי יבוא ארוזות? משרד האוצר מקדם יוזמה כזאת, שתוצג במסגרת ישיבת ועדת הכלכלה בנושא תקנות מכסות הביצים ל-2022 שמתוכננת להיום. באוצר מתכוונים להציע למגדלים שיישמר התכנון בענף למשך שבע שנים וכך יוכלו להחזיר את ההשקעות שהשקיעו בלולים, אבל יאושר יבוא ביצים ארוזות.
בכך, משרדי האוצר והחקלאות ממשיכים להילחם בלולנים ובמקביל, מאפשרים ליבואנים ויצרנים מסחריים להעלות מחירים באופן חופשי. הייבוא היה אסור עד כה כדי להגן על השוק המקומי שמוכר ביצים ב-86 אגורות לגודל מדיום ו-93 אגורות לגודל לארג' וכדי להגן על בריאות הציבור מפני סלמונלה.
1 צפייה בגלריה
יש ביצים ברמי לוי באשקלון
יש ביצים ברמי לוי באשקלון
האם בקרוב נקנה ביצי יבוא ארוזות?
(צילום: רועי עידן)
"אסם מעלה מחירים אבל את שר האוצר מעניינות ביצים שעולות פחות משקל", אמר לנו אחד הלולנים. "משרד האוצר מתעסק בפריט שעולה כמה אגורות, בעוד שאסם מעלה מחירים של מאות מוצרים, חלקם הגדול מוצרי יבוא. כלומר, יבואנית בשם אסם-נסטלה מעלה מחירים ושר האוצר חושב שייבוא ביצים יוריד מחירים. הוא לא מבין שהוא ייתן לאוקראינים ולספרדים לשלוט במחירים בישראל במקום למדינה".
ממטה המאבק נמסר כי שר האוצר "יאפשר יבוא של ביצים ארוזות ללא מכס ולנו לא יהיה למי למכור את הביצים שאנחנו נגדל. מדהים שבזמן שהמשק כולו חווה עליית מחירים חדה ויוקר המחיה זועק לשמים - ליברמן אינו עושה בעניין דבר ומתעסק בביצה שעולה לצרכן פחות משקל ומחירה נקבע על ידי הממשלה".
עוד נמסר כי "כיום יש איסור לייבא ביצים ארוזות ומוכנות למכירה לצרכן, מטעמי בריאות. הביצים המיובאות כיום בתקופות החגים עוברות מיון בישראל ופיקוח וטרינרי הדוק ורק לאחר מכן נארזות ומשווקות לצרכן. ליברמן מתכנן לוותר על הפיקוח הווטרינרי".
החברות אסם, סנו וחברת הייבוא שסטוביץ הודיעו לאחרונה על העלאת מחירים. אלה חברות שפועלות ב"שוק חופשי", עתיר תחרות בפסטה, קפה, חטיפים, מוצרי ניקוי וטיפוח. למרות הייבוא העשיר בתחומים שהם מייצרות ומייבאות הן מעלות מחירים. לעומת זאת, מחירי ביצים מפוקחים על-ידי המדינה, עולים בשיעורים מבוקרים ולעיתים גם יורדים.