על אף הסיכום בין שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לבין שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳, העלאת תעריפי התחבורה הציבורית לא תקרה ב-1 בינואר 2025. ל-ynet נודע כי מפעילי התחבורה הציבורית קיבלו השבוע הודעה ממשרד התחבורה, לפיה "תעריפי התחבורה הציבורית בכללותם לא יעודכנו בתחילת ינואר, אלא בהמשך. תצא הודעה מסודרת בנושא".
עוד נודע כי מסתמן שהתעריפים החדשים צפויים להתעדכן בסוף פברואר באפליקציות התשלום כמו מוביט והופ-און, ובתחילת מרץ בשאר אמצעי התשלום. בכיר בענף טען כי "אין שום עליית מחירים, זה הכל בלוף. לדעתי משרד התחבורה רצה ליצור תחושה של עליית מחירים ב-1 בינואר כדי להגיד ברגע האחרון שהצליח לבלום את העלייה ולהשהות אותה עד מרץ".
2 צפייה בגלריה
אוטובוס ארכיון אילוס
אוטובוס ארכיון אילוס
דחייה בהעלאת התעריפים
(צילום: Roman Yanushevsky\ Shutterstock)
נזכיר, כי בחודש שעבר הודיעו במשרדה של רגב כי מחירי הנסיעה בתחבורה ציבורית צפויים לזנק בעשרות אחוזים בתחילת 2025, לאחר שרק בחודש יוני האחרון זינקו בעד 10%. זאת, בעקבות שינוי של הרגע האחרון בתקציב המדינה, שבמסגרתו הסכימה רגב להעלאה של שני שקלים בתעריף הנסיעה הבודדת, במקום קיצוץ של כ-769 מיליון שקל בשנה שהיה אמור לרדת מתקציב משרדה בכל שנה בשלוש השנים הבאות.
רגב טענה כי העלאת המחיר לכלל האוכלוסייה תאפשר לקדם את חלקה השני של רפורמת "צדק תחבורתי", אותה קידמה ובמסגרתה הבטיחה הנחות לאוכלוסיות חלשות, בהם הנחות לתושבי שכונות במעמד סוציו-אקונומי נמוך ונסיעה חינם לאזרחים ותיקים – דבר שעד כה לא הצליחה רגב לממש בגלל חוסר בתקציבים.
עוד נטען במשרד התחבורה, כי "סוכם כי לא ייפגע תקציב חיבור מדינת ישראל ברכבת מקריית שמונה ועד אילת, יוגדלו התקציבים לבטיחות בדרכים, כולל טיפול בכבישים אדומים, מתן תקציב ייעודי לכביש 40, הארכת כביש 6 דרום (שוקת-נבטים), הוזלת תעריף הנסיעה במקטעים חדשים של כביש 6 ומתן תקציבים יעודים למגזר המיעוטים".
בשבוע שעבר נאם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, בכנס התחבורה הציבורית של ארגון "תחבורה היום ומחר" ושוב פיאר את ההוזלות שמקדמת השרה מירי רגב בתעריפי התחבורה הציבורית עבור חלק מהציבור, במסגרת רפורמת "צדק תחבורתי".
2 צפייה בגלריה
סמוטריץ' ורגב בוועידת מרכז הנדל"ן באילת
סמוטריץ' ורגב בוועידת מרכז הנדל"ן באילת
סמוטריץ' ורגב
(צילום: ניאו מדיה)
אולם, פחות משעה לפני דבריו של בן זקן, הציגה שחר בר, רפרנטית תחבורה במשרד האוצר, נתונים על אודות הסובסידיה העצומה של המדינה בתחבורה הציבורית בישראל: "תקציב הסובסידיה קפץ ב-400% מאז 2010, ולמרות זאת הנוסעים לא באים מספיק ואין כסף להשקעה בתשתיות. צריך להעלות את המחיר. אחרי 'צדק תחבורתי' – 75% מהנוסעים הולכים לשלם בהנחה, זה נתון משוגע שלא קיים בשום מקום בעולם. אנחנו הולכים להיות עם 90% סבסוד לעומת כ-50% בעולם". על דבריה המפורטים של בר, אשר נתמכו בנתונים רבים, אמר בן זקן: "באוצר צריכים להגיד את מה שהם צריכים להגיד ואנחנו צריכים לעשות את מה שצריך לעשות".
לפי נתוני משרד האוצר, תקציב הסובסידיה של התחבורה הציבורית בישראל זינק פי ארבעה בעשור האחרון, בין היתר בגלל שחיקה מתמדת בפדיון. בעוד הפדיון מתחבורה ציבורית ירד מכמעט ארבעה מיליארד שקל ב-2010 לקצת יותר משלושה מיליארד שקל בשנת 2023, עלות הסבסוד של המדינה זינקה מכ-3.5 מיליארד שקל ב-2010 לכמעט 14 מיליארד שקל בשנה שעברה. ב-2004 נוסע שילם בממוצע 7.9 שקלים לנסיעה (לפי מחירי 2023) לעומת 2.7 ב-2023 - ירידה של כמעט 66%.
מניתוח משרד האוצר עולה גם כי על אף ההשקעות הדרמטיות בתחבורה ציבורית בשנים האחרונות, ובסבסודה בפרט, מספר נוסעי התחבורה ציבורית כמעט שלא עלה והוא רחוק משמעותית מהממוצע העולמי. לפי האוצר, התקציב הקיים מושקע במקומות הלא נכונים: הקצאה לא יעילה של שירותי תחבורה ציבורית, בדגש על אוטובוסים; תעריפי תחבורה ציבורית נמוכים במיוחד; ויכולת ביצוע נמוכה של תשתיות ובפרט של תשתיות תחבורה ציבורית עירונית.
תגובת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים: "משרד התחבורה מעולם לא פרסם כי מחיר התחבורה הציבורית צפוי לעלות בחודש ינואר. בכוונת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לוודא כי העלאת התעריפים שסוכמה עם האוצר תתבצע במקביל להנחות וההטבות שמספקת רפורמת "צדק תחבורתי" שנועדה להקל על יוקר המחיה ולעודד שימוש בתחבורה הציבורית.
"אל מול עליית התעריף, אזרחים ותיקים מגיל 67 ומעלה ייהנו מנסיעות חינם בכל אמצעי התחבורה הציבורית ותושבי אזורים במדד החברתי-כלכלי 1-5 יזכו להנחה בגובה 50% ממחיר המנוי החודשי, וזאת בנוסף למגוון הפטורים וההנחות שנכנסו כבר לתקוף כגון: שנה נסיעה חינם לחיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי, הנחה לבני נוער 18-26, אנשים עם מוגבלות ותושבי הפריפריה הגיאוגרפית. יודגש, כי ההנחה תינתן בהתאם לשכונות ולרחובות ולא רק על פי היישוב הכללי, במטרה לוודא כי ההטבה תגיע לאנשים הזקוקים לה ביותר".