הבורסה לניירות ערך בתל אביב הודיעה הבוקר (ב') כי היא מורידה את הסכום המינימלי הנדרש לביצוע פקודת קנייה או מכירה במסחר הרציף מ-5,000-2,000 שקל ל-500 שקל בלבד. השינוי יכנס לתוקף כבר ממחר (1.3.2022).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברקע, בשנים האחרונות ובתקופת הקורונה בפרט יותר ויותר משקיעים פרטיים וצעירים במיוחד נכנסים לתחום שוק ההון בארץ ובחו"ל. כעת נראה שהבורסה המקומית מנסה להתחרות על אותו נתח שוק של קהל צעיר, אשר פעמים רבות בוחר לסחור דווקא בחו"ל.
1 צפייה בגלריה
הבורסה בת"א
הבורסה בת"א
הבורסה בת"א
(צילום: shutterstock)
"בשנתיים האחרונות נפתחו קרוב ל-280 אלף חשבונות חדשים של מסחר בבורסה לניירות ערך, דבר המחדד את הצורך בהסרת חסמים ובהגדלת אפשרויות המסחר לציבור", טענו בבורסה.
עוד נטען כי "המהלך של הקטנת גודל הפקודה המזערי במהלך המסחר הרציף יתרום להגברת המעורבות של המשקיעים הפרטיים מקרב הציבור הרחב במסחר בבורסה, לאור האפשרות של הציבור להשתתף במסחר גם באמצעות פקודות 'קטנות', בכל שלבי המסחר. הדבר יגדיל את אפשרויות ההשקעה ואת הגמישות של המסחר עבור המשקיעים הפרטיים, שבאופן טבעי אינם יכולים לבצע פעילויות בסכומים גבוהים באופן תדיר.
"הקטנת גודל הפקודה אף צפויה להיטיב עם עוקבי המדדים בשל העובדה שהקטנת גודל הפקודה המזערי תאפשר התכסות מלאה וטובה יותר באמצעות סלי מניות קטנים יותר, כך שתקטן חשיפתם לסיכוני שוק", נכתב בהודעה.

העמלות בארץ עדיין גבוהות במיוחד

יחד עם זאת, יצויין כי למשקיעים רבים אשר מתמקדים במסחר בבורסות זרות, כדוגמת וול סטריט בארה"ב, לרוב אין כלל הגבלה לגובה מינימלי של הפקודה וניתן לקנות ולמכור מניות במסחר הרציף גם אם הן עולות כמה שקלים (או לצורך העניין, דולרים) בודדים.
צפו: הטיפים למשקיע המתחיל בשוק ההון
(בימוי: אסף קוזין, צילום: ירון שרון, עריכה: גיא פוקס)
בנוסף, הבורסה אומנם הורידה משמעותית את החסם על מנת לאפשר לציבור הרחב להיכנס לתחום יותר בקלות ובהשקעה כספית נמוכה לכאורה, אולם הציבור עדיין כפוף בכל פעולה שכזו לעמלת מסחר ולעיתים אף לעמלת אי-ביצוע של הפקודה, אשר בישראל נחשבת ליחסית גבוהה ועלולה להסתכם בכמה עשרות שקלים לכל פקודה, מה שהופך את המסחר בסכומים קטנים ללא כדאי.
יחד עם זאת, עוד יצויין כי בהקשר זה הבורסה לניירות ערך מציגה באתר שלה מחשבון עמלות מסחר אשר נועד לאפשר למשקיעים הבודדים לבחון ולהשוות בין העמלות השונות שמציעים הבנקים וגופי המסחר הפרטיים בארץ ולחסוך באותן עלויות שעלולות להיות כאמור משמעותיות מאוד.