שכונות חדשות בלי כלי רכב פרטיים, נסיעה של עד חצי שעה על קורקינט לעבודה, דירות עם חקלאות על הגג ומתיחת אזורי הביקוש מגוש דן גם לדרום ולצפון. אלה הסעיפים המרכזיים שעומדים בבסיסה של התוכנית האסטרטגית החדשה של מינהל התכנון לשנת 2050 שפורסמה היום (א'), המבקשת לחלק את ישראל ל-28 אזורי תפקוד חדשים. יש לציין שתוכניות להקמת שכונות ללא כלי רכב כבר קודמו השנה, וכמובן שנסיעה על קורקינט אינה זרה למי שמתגורר בסמוך למקום העבודה או לרכבת.
כך או כך מדובר בתוכנית ראשונית מאוד, שככל שתקודם תשמש תוכנית אב שניתן יהיה לאמץ את עקרונותיה. על אף שהיא יוצאת היום לדרך, היא אינה מציגה צעדים קונקרטיים לפעולה אלא חזון בלבד. התוכנית, שקודמה על ידי האגף לתכנון אסטרטגי והאגף לתכנון מרחבי במינהל התכנון, מבקשת להיערך לגידול האוכלוסייה בעוד כ-25 שנה, לשינויי האקלים ולעליית מפלס פני הים, ולהתמודד עם ריכוז האוכלוסייה במרכז הארץ באמצעות חיזוק הפריפריה וצמצום הפערים החברתיים-כלכליים.
1 צפייה בגלריה
רוכבי אופניים דוהרים על המדרכה בתל אביב
רוכבי אופניים דוהרים על המדרכה בתל אביב
קורקינט לעבודה. זה כבר קורה עכשיו
(צילום: אביגיל עוזי)
ההחלטה לחלק את המדינה לאזורים חדשים נלקחה מתוך הבנה, שהחלוקה למחוזות כפי שהיא כיום אינה בהכרח חלוקה נכונה, ואף יוצרת חסמים בירוקרטיים ומונעת קידום של עירוב שימושים, המאפשר הפיכת אזורים נוספים למבוקשים בקרב התושבים. מטרת החלוקה לאזורים היא ליצור מרחבים "נושמים" שלא מתייחסים לגבולות המחוז. הכוונה, לדוגמא, למקרים בהם עיר מסוימת נמצאת בקצה המחוז ונעזרת בעיקר בשירותים של עיר סמוכה ששייכת למחוז אחר.
"התוכנית החדשה מתכתבת עם המגמה המתגבשת בשנים הקרובות, לפיה הכול צריך להיות קרוב וזמין יותר – מבית הקפה שמתחת לבית ועד מקום העבודה", הסביר מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, בתדריך עיתונאים. "לכן שרטטנו מרחבים חדשים, הכוללים את כלל השירותים שהתושב צריך: חינוך, בריאות, פנאי, נופש, מערכת תחבורה מתקדמת וגם מתקני טיפול בפסולת, מכוני טיהור שפכים וכו'. לא נראה יותר אזורים שבהם ראשי הרשויות יוכלו להחליט – NOT IN MY BACK YARD (או בקיצור NIMBY), ואילו האזורים הפריפריאליים כבר לא יהיו אלה עם המפעלים המזהמים ואתרי פינוי הפסולת בקצוות שלהם".

"תכנון מרחבי מייתר קניבליזם תכנוני"

דגש נוסף בתוכנית הוא פריסת שטחי התעסוקה. לדברי אלמליח, "תכנון מרחבי מייתר את הנוהג שהתפתח עד היום של קניבליזם תכנוני, במסגרתו הרצון לבניית אזורי תעסוקה בערים הביא להקמת מתחמים לא רלוונטיים. לצד זאת, התוכנית משמרת את צורות החיים בכפר ובעיר. הכפר, למשל, יספק את השטחים הפתוחים מחד, ויקבל את השירותים מהעיר מאידך".
רפי אלמליח מנכ"ל מינהל התכנוןרפי אלמליח מנכ"ל מינהל התכנוןצילום: לע"מ
האזורים החדשים בדרום הארץ, כפי שמגדירים אותם במינהל התכנון, יהיו אזור אילת-אילות, אזור הערבה, אזור מצפה רמון, אזור ניצנה, אזור דימונה-ירוחם, אזור ערד, אזור באר שבע (שיכלול גם את אופקים, רהט והסביבה), אזור הנגב המערבי (שיכלול את נתיבות ושדרות) ואזור אשקלון-קריית גת (שיכלול את קריית מלאכי).
בפנים הארץ מדובר באזור בית שמש, אזור מודיעין ואזור ירושלים. בשפלה מדובר באזור אשדוד (שיכלול גם את יבנה) ואזור ראשון לציון (שיכלול גם את רחובות, רמלה ולוד). במרכז והשרון מדובר באזור פתח תקווה-ראש העין (שיכלול גם את נתב"ג), אזור תל אביב, אזור כפר סבא-רעננה-הרצליה, אזור נתניה (שיכלול גם את כפר יונה וטייבה) ואזור חדרה (שיכלול גם את חריש ואום אל פאחם).
האזורים החדשים בצפון הארץ יהיו אזור חיפה (שיכלול גם את יוקנעם והקריות), אזור כרמיאל, אזור נהריה-עכו (שיכלול גם את מעלות תרשיחא), אזור עפולה (שיכלול גם את בית שאן), אזור נצרת (שיכלול גם את נוף הגליל), אזור טבריה, אזור קצרין, אזור צפת-ראש פינה-חצור ואזור גליל צפון-מזרחי (קריית שמונה).

"סביבת מגורים איכותית לא פחות מגוש דן"

התוכנית, שקודמה על ידי שחר סולר וד"ר רוני בר, מבוססת על מחקר שנעשה בשנתיים האחרונות ובדק את משך זמן הנסיעה בין אזורים שונים בארץ ואת הממשקים ביניהם, כאשר בחלקם לא נמצא קשר, והאזורים הללו שורטטו בהתאם למסקנות. "במרכז התוכנית עומד שינוי התפיסה התכנונית לפיה האדם במרכז, צרכיו וחיי היומיום שלו", אומרים במינהל.
החלוקה לאזורים מעלה את השאלה האם צפויות התנגשויות בין הוועדות המקומיות לוועדות המחוזיות, ייתור של ועדות אלה או הקמת ועדות מרחביות חדשות, אם המטרה היא לייצר מרחבים חדשים. אבל מינהל מבהירים כי לא מתוכננת הקמה של ועדות נוספות: "תכנון אזורי אינו עוד שכבה בירוקרטית אלא הזדמנות ליצור סינרגיה אמיתית בין רשויות מקומיות שכנות, למנף יתרונות יחסיים של כל אזור ולקדם שיתופי פעולה פוריים".
"אנחנו רוצים לשפר את איכות החיים בכל האזורים, ויש אזורים שזה קשה בהם. אבל תוכנית ארוכת טווח עם שיתופי פעולה תספק יותר הזדמנויות בקרבת הבית גם בפריפריה. נכון שאנחנו בעידן של מלחמה, אבל חייבים להיות אופטימיים כדי להציג חזון לדור הצעיר"
"אנחנו רוצים לשפר את איכות החיים בכל האזורים, ויש אזורים שזה קשה בהם", הודה סולר בסוף השבוע. "אבל תוכנית ארוכת טווח עם שיתופי פעולה תספק יותר הזדמנויות בקרבת הבית גם בפריפריה. נכון שאנחנו בעידן של מלחמה, אבל חייבים להיות אופטימיים כדי להציג חזון לדור הצעיר".
במינהל טוענים כי "תכנון בהתאם לתפיסה החדשה יהפוך את הצפון והדרום לאזורים אטרקטיביים עם סביבת מגורים איכותית לא פחות מגוש דן", למשל באמצעות קידום תשתיות אזוריות במקום תשתיות לכל יישוב בנפרד, קידום מתחמי תעסוקה משותפים וכו'. "כיום המצב הוא שכל רשות מנסה למשוך את התקציב אליה, וכאשר 'השמיכה קצרה' אין מספיק לכולם ודברים לא מתממשים, למשל אזורי תעסוקה. זיהוי ההזדמנויות והאתגרים המשותפים יכול לאפשר השקעות ממוקדות שישפרו את הביקוש ואת הסיכוי שדברים יתממשו בפועל ולא יישארו על הנייר", מסבירים שם.