סימנים לשינוי מגמה? בחודש ינואר האחרון נרשמה ירידה בגובה שכר הדירה לעומת החודש שקדם לו (דצמבר 2022) בארבע ערים: תל אביב יפו, ירושלים, נתניה וראשון לציון, כאשר העיר תל אביב בולטת בירידה בגובה השכירות גם בששת החודשים האחרונים, לעומת יולי אשתקד. כך עולה מנתונים חדשים של חברת וויצ'ק (WeCheck), המספקת לבעלי דירות ונכסים פתרונות פיננסיים מבוססי טכנולוגיה מתקדמת, שהגיעו לידי ynet וממון. ניתוח הנתונים בוצע על ידי שקלול עשרות אלפי דירות המוצעות לשכירות בפלטפורמות השונות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
על פי הנתונים, בעיר ללא הפסקה עמד שכר הדירה החודשי בדצמבר אשתקד על סכום של 6,856 שקל, בעוד שבינואר 2023 ירד שכר הדירה בשיעור של 0.7% לסכום של 6,808 שקל. לעומת יולי אשתקד מדובר בירידה של 1.4% בגובה שכר הדירה, אז עמד סכום השכירות החודשי על 6,904 שקל. ברחובות נרשמה ירידה חדה אף יותר, בשיעור של 5.2%, בתקופה זו - מסכום חודשי של 4,633 שקל ביולי לסכום חודשי של 4,393 שקל בינואר השנה.
2 צפייה בגלריה
שכר הדירה הממוצע בכל הארץ טיפס ב-0.6% בינואר. דירה להשכרה
שכר הדירה הממוצע בכל הארץ טיפס ב-0.6% בינואר. דירה להשכרה
שכר הדירה הממוצע בכל הארץ טיפס ב-0.6% בינואר. דירה להשכרה
(צילום: ירון ברנר)
גם בירושלים נרשמה ירידה של 0.7% בגובה שכר הדירה בחודש הראשון השנה לעומת החודש שקדם לו - מסכום ממוצע חודשי של 4,937 שקל דצמבר 2022 לסכום ממוצע חודשי של 4,903 שקל בינואר 2023. בנתניה חלה ירידה של 0.6% (מסכום שכירות חודשי של 4,682 שקל בדצמבר לסכום חודשי של 4,653 שקל בינואר). בראשון לציון חלה ירידה קלה בשיעור של 0.2% (מסכום חודשי של 4,865 בדצמבר לסכום של 4,853 שקל בחודש בינואר).

"השתוללות מחירים חסרת תקדים, אפילו בת"א"

יחד עם זאת, על אף המגמה במספר ערים, בסך הכול טיפס שכר הדירה הממוצע בישראל בינואר בשיעור של 0.6% לעומת החודש שקדם לו, מסכום חודשי של 4,396 שקל לסכום של 4,421 שקל. לעומת יולי אשתקד מדובר בעלייה של 0.8% בגובה שכר הדירה הממוצע (אז עמד הסכום על 4,384 שקל). בשאר הערים נרשמו עליות מתונות בגובה שכר הדירה בשיעורים שנעים בין אחוז לשני אחוז. אשדוד בולטת בעלייה של 4% בגובה שכר הדירה בינואר לעומת דצמבר.
אחת הסיבות המרכזיות לירידה בגובה השכירות בחלק מהערים נעוצה בהגדלת ההיצע. מנתוני וויצ'ק עולה כי בתוך חודש בלבד גדל היצע הדירות להשכרה בתל אביב בשיעור של 13.2% - מ-1,451 דירות להשכרה בדצמבר 2022 ל-1,643 דירות להשכרה בינואר 2023. ביחס לינואר אשתקד מדובר בקפיצה של 27.4% בהיצע הדירות המיועדות לשכירות. בירושלים חלה עלייה של 9.6% בהיצע הדירות בינואר לעומת דצמבר, ובנתניה מדובר בגידול של 7.4% בהיצע. עם זאת, בחישוב שנתי - בנתניה דווקא ירד היצע הדיור להשכרה בכ-22%.
אסור לזלזל בגידול בהיצע של 200 דירות בחודש, ואנו רואים שמשך הזמן הממוצע להשכרת דירה בחלק מהמקומות בת"א התארך - מה שיכול להעיד על ירידות קלות בגובה שכר הדירה בהמשך
עוד עולה מהנתונים כי ראשון לציון בולטת עם זינוק של 20% בהיצע הדירות בתוך חודש בלבד, ובעלייה בשיעור של 12.7% בתוך שנה. ואילו באשקלון חלה עלייה חודשית בשיעור של 16.4% בהיצע הדיור להשכרה בעיר, אך בחישוב שנתי מדובר בקפיצה חריגה של 40.9% בהיצע. בסך הכול חלה עלייה חודשית של 9% בהיצע הדירות להשכרה ברחבי הארץ - מ-15,709 דירות להשכרה בדצמבר אשתקד ל-17,222 דירות כאלה בינואר השנה. בחישוב שנתי מדובר בעלייה של כ-3% (כלומר בינואר 2022 עמד היצע הדירות להשכרה על 16,707 יחידות דיור).
רמי רונן, מנכ"ל וויצ'קרמי רונן, מנכ"ל וויצ'קצילום: פוטופרג
רמי רונן, מייסד ומנכ"ל וויצ'ק, מסביר כי המגמה הנוכחית מצביעה על יציבות בגובה שכר הדירה: "בתל אביב יש ירידה קלה מול היצע שגדל באופן משמעותי. אסור לזלזל ב-200 דירות בחודש, ואנחנו רואים שמשך הזמן הממוצע להשכרת דירה בחלק מהמקומות בעיר התארך - מה שבהחלט יכול להעיד על כך שנראה גם בהמשך ירידות קלות בגובה שכר הדירה. אני מעריך שבחודשים הקרובים, גם אם לא נראה ירידות, אנחנו לא נראה עליות במחירי השכירות. את ההשפעה של הגידול בהיצע הדירות נראה בסוף חודש פברואר, אז נדע אם משכירי הדירות היו מוכנים להתפשר".
השמאי אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, מוסיף כי "אין ספק שמחירי השכירות בתל אביב הרקיעו שחקים בשנתיים האחרונות. דפוסי הצריכה שהשתנו לאחר הקורונה, הבזבזנות היתירה והרצון לחיות כאן ועכשיו, יחד עם הפריחה הזמנית בהייטק וההבשלה של פרויקטים רבים בתחום ההתחדשות העירונית בו זמנית, הביאו להשתוללות מחירים חסרת תקדים, אפילו במונחי תל אביב. עם זאת, העלאות הריבית האחרונות, כמו גם הצינון בעולמות ההייטק, השיבו חלק מהשחקנים אל קרקע המציאות. לכן, ניתן להבין את הירידות האחרונות כחלק מעוד תיקון טכני משמעותי הצפוי בשוק הדיור והתאמתו למציאות הכלכלית המשתנה".