האזינו לשיחה שהתקיימה עם נציג החברה
"החברה מאשרת להשכיר רכב רק ליהודים" - כך אמר נציג חברת "שחר השכרת רכב" לאעתימאד אבו שארב, תושבת כפר קרע, שהתקשרה לסניף אלעד של החברה כדי לשכור רכב ונתקלה בסירוב. "אני לא קובע. זה מה שהחברה אמרה", הוסיף הנציג.
בעקבות האירוע פנתה אבו שארב לחברת ההשכרה במכתב רשמי, מטעם המרכז לנפגעי גזענות מבית המרכז הרפורמי לדת ומדינה, תחת הכותרת: "הפליה בלתי חוקית מחמת גזע ולאום בהספקת שירותי השכרת רכב". במכתב, עליו חתומה עורכת הדין שירה אבידוב, נדרשת החברה לפצות את אבו שארב בסכום של 74,382 שקלים.

"הנציג שאל מאיזו עדה היא ומהיכן היא"

"ביום 3.4.2024 התקשרה אבו שארב, אזרחית ישראלית ממוצא ערבי תושבת כפר קרע, לסניף אלעד של חברת 'שחר השכרת רכב' ושוחחה עם נציג במטרה לשכור רכב לפרק זמן של מספר ימים", נכתב בפנייה. עוד נטען כי לאחר שהנציג ביקש ממנה מידע רלוונטי להזמנה, ווידא כי ברשותה רישיון נהיגה בתוקף וכרטיס אשראי, הוא שאל לשמה.
"כאשר ענתה לו 'אעתימאד אבו שארב' שאל אותה הנציג מאיזו עדה היא ומהיכן היא", נטען בפנייה, "כשהיא השיבה שהיא מוסלמית מכפר קרע, הנציג אמר למרשתי 'אני בודק משהו וחוזר אלייך' וניתק את השיחה".
2 צפייה בגלריה
היו מודעים ומוכנים מראש לרגע שבו ינסו להוציא מכם עוד כסף בדלפקי הסוכנויות בחו"ל
היו מודעים ומוכנים מראש לרגע שבו ינסו להוציא מכם עוד כסף בדלפקי הסוכנויות בחו"ל
אילוסטרציה
(shutterstock)
"ולאא אבו שארב, אחותה, אשר שמעה את השיחה, חשדה כי היא נותקה על ידי הנציג על רקע היותה של מרשתי ערביה וביקשה ממנה שתתקשר שוב לסניף אלעד של החברה כדי לברר את העניין", נטען במכתב.
שיחה זו, שניהלה ולאא עם הנציג (האזינו להקלטה בראש הכתבה) התנהלה כך:
ולאא: "אתה לא משכיר לנו רכב רק בגלל שאנחנו ערבים?"
פקיד: "אני לא קובע. זה מה שהחברה אמרה".
ולאא: "החברה אמרה לך שהיא לא הולכת להשכיר חוץ מהיהודים?"
פקיד: "לא מאשרת להשכיר"
ולאא: "למי?"
פקיד: "רק ליהודים מאשרת להשכיר"

"התנהלות מפלה מחמת גזע דת ולאום"

במכתב נטען כי "סירוב החברה לספק לה שירותים אך ורק משום שאינה יהודייה גרם לה לתחושות קשות של עגמת נפש, עלבון צורב, צער, ביזוי והשפלה עמוקים, והוא מהווה הפרה בוטה של הוראות הדין".
2 צפייה בגלריה
ולאא אבו שארב ואעתימאד אבו שארב
ולאא אבו שארב ואעתימאד אבו שארב
ולאא אבו שארב (משמאל) ואעתימאד אבו שארב
((אלבום פרטי))
"סירובכם לספק לה שירותי השכרת רכב אך בשל היותה ערביה, עולה כדי התנהלות מפלה מחמת גזע דת ולאום בניגוד להוראות החוק", נכתב בפנייה, "הפרת הוראות החוק מהווה עוולה אזרחית המזכה בפיצוי ללא הוכחת נזק בסך של 50 אלף שקל ואף עולה כדי עבירה פלילית.
מהמרכז לנפגעי גזענות מבית המרכז הרפורמי לדת ומדינה נמסר כי "מדובר במקרה של אפליה גזענית פסולה ובוטה נגד ערבים. בית עסק שמספק שירותים ליהודים בלבד מפר את החוק שמחייב לספק שירותים לציבור באופן שוויוני ומכבד ללא הפליה לרבות על רקע דת ולאום. את ההפליה הפסולה שננקטת על ידי שחר השכרת רכב יש להפסיק לאלתר ולפצות את מרשתי בגין עוגמת הנפש העמוקה שנגרמה לה".

החברה: מסגרת האשראי של המבקשת לא הספיקה

מחברת שחר השכרת רכב נמסר בתגובה: "חברתנו דוחה בתוקף את הטענה לפיה אינה מספקת שירותים ללקוחות שאינם יהודים.
"ראשית יש לנו לא מעט לקוחות שאינם יהודים. יעידו אותם לקוחות, חלקם ותיקים וקבועים כי הם מקבלים שירות מצוין.
"שנית, דבר זה נוגד את הערכים שלנו כחברה דתית המאמינה כי יש לאהוב ולכבד כל אדם שנברא בצלם אלוקים, ובפרט בהיותנו חברה המשרתת ציבור הסובל בעצמו מאפליה.
"שלישית, מבדיקה ראשונית שערכנו, נושא השתייכותה האתנית של מבקשת השירות כלל לא עלה בשיחה. חשדו של נציג השירות התעורר מפאת המרחק הרב (מעל 70 ק''מ) בין מקום מגוריה של מבקשת השירות לבין הסניף הקרוב ביותר אליה, בזמן שישנן סוכנויות רבות להשכרת רכב בסביבת אזור מגוריה ומחוצה לה במרחק סביר. במצב זה עולה תמיד החשד, עקב מכת גניבות הרכבים שהוחמרה בחודשים האחרונים, וזאת ללא שום קשר לזהות ומוצא מבקש השירות.
"בנוסף, מסגרת האשראי של המבקשת לא הספיקה לביטחונות הנדרשים וזו הסיבה העיקרית לסירוב במתן השירות. על אף שהדבר הוסבר לה, היא הוסיפה להתקשר שוב ושוב ולשאול את אותה שאלה באופן הגובל בהטרדה וייתכן שנציג השירות הגיב בצורה שאינה הולמת.
"ככל ומישהו נפגע כתוצאה מהשירות שלנו הרי שאנו מיצרים על כך ומתנצלים. אנו לוקחים את הביקורת בכובד ראש ואף נקטנו בפעולות של חידוד נהלים על מנת שמקרים כאלה לא ישנו שוב.
"יש לציין כי לא הוצגו בפנינו שום הוכחות כי המקרה הזה אירע באופן שבו נטען שהוא אירע. ככל ויוצגו הוכחות כאלה בעתיד נשמח להגיב בהתאם".