יש לכם תיק בהוצאה לפועל? צפויות לכם הקלות משמעותיות שכוללות הגבלה על כניסת מעקלים לבית החייב וכן הגבלה על שכר הטרחה שעו"ד יכול לגבות בגין חובות הפחותים מ-4,500 שקל. כמו כן לא ניתן יהיה לעקל מחשב אישי או טלפון נייד.
מליאת הכנסת אישרה אתמול בלילה בקריאה ראשונה את הצעת חוק ההוצאה לפועל (חובות בסכום נמוך ועיקול מיטלטלין שהינה הצעת חוק ממשלתית) אליה הוצמדה הצעה פרטית של חבר הכנסת גלעד קריב (אי עיקול מחשב אישי ונייד). 14 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים, והיא תועבר לדיון בוועדת החוקה.
1 צפייה בגלריה
הוצאה לפועל
הוצאה לפועל
הוצאה לפועל
(צילום: רשות האכיפה והגבייה)
מוצע להגביל לסכום של 236 שקלים או עד 10% מהחוב, לפי הגבוה מבניהם, את שכר טרחת עורך הדין בתיקי הוצאה לפועל בחובות שסכומם נמוך מ-4,500 שקל. כמו כן, מוצע להפריד בין התנאים לעיקול מיטלטלין מעסק ומעסק הפועל בבית החייב, לבין התנאים לעיקול מיטלטלין מביתו של החייב שלא מנוהל בו עסק, ולהחמיר את התנאים לעיקול מבית החייב.
הסמכות להורות על עיקול מיטלטלין מבית החייב תהיה נתונה להחלטת הרשם. למעשה, הצעת החוק הממשלתית באה לטפל בפגיעה שנגרמת כתוצאה מעיקול מטלטלין בבתים של אנשים שמסבה לעיתים פגיעה בפרטיות ובכבוד. ההצעה הממשלתית מטרתה לצמצם את העיקול בבית החייב, כך שניתן יהיה לבצע את הליך הכניסה לבית החייב והוצאת חפצים רק מחוב של 35 אלף שקל ומעלה. כמו כן לפני שמאשרים לאנשי ההוצאה לפועל להיכנס לבית החייב רשם צריך לתת את הדעת על הסיטואציה. בנוסף, מוצע לקבוע כי מחשבים אישיים וטלפונים ניידים המשמשים את החייב ובני ביתו יוגדרו כנכסים שאינם ברי עיקול.
המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט כלכלי), מאיר לוין מסר בתגובה כי "הצעת החוק נועדה להגביר את המידתיות בגביית חובות בסכום נמוך, ולצמצם רק למקרים המתאימים את השימוש בכלי של עיקול מטלטלין. בעיקול מיטלטלין מבתיהם של חייבים נגרמת פגיעה בחייבים ובמשפחותיהם, אשר לא ניתן להצדיקה בחובות בסכומים שאינם גבוהים".
משר המשפטים, יריב לוין, נמסר בתגובה כי "התיקון שאושר הלילה בכנסת בקריאה ראשונה הוא בשורה חברתית מהחשובות שחוקקה הכנסת בשנים האחרונות".
מח"כ גלעד קריב נמסר בתגובה כי "דווקא בימים של משבר כלכלי גדול ולאור הצפי לפגיעה קשה בעצמאים ובעסקים קטנים יש חשיבות לבצע התאמות בחוק ההוצאה לפועל ולהבטיח את יכולתם של עשרות אלפי ישראלים, רבים מהם משרתי מילואים ומשפחות מפונות, שנקלעו למצוקה כלכלית לשקם את חייהם".