התאחדות קבלני השיפוצים בפנייה לשר לביטחון לאומי: סייע לנו להילחם בתופעת העובדים הפלסטינים הפועלים ללא רישיון ופוגעים בפעילות התקינה של הענף. יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב, שלח מכתב לשר איתמר בן גביר במסגרתו מבקש סיב מהשר לפעול בנושא.
"העליתי בפניך את הקושי עימו מתמודדים קבלני השיפוצים בישראל והוא תחרות בלתי הוגנת עם שב"חים ועובדים פלסטינים אשר מקבלים לידיהם עבודות באופן ישיר ופרטי אל מול הלקוחות בישראל. מדובר בעובדים ופועלים אשר אינם מחזיקים בעסק כדין בישראל ונכנסים לארץ על בסיס רישיונות סוחר או רישיונות עובד (בענף הבניין, השירותים או החקלאות), כאשר בפועל אינם ממלאים אחר תנאי הרישיון שמחזיקים בידיהם", כך במכתב. "מדובר בתחרות בלתי הוגנת איתה מתמודדים הקבלנים מול העובדים הפלשתינאים שעומדים בצמתים ומקבלים עבודות ישירות מהלקוחות הסופיים - דבר שפוגע אנושות בקבלני השיפוצים העובדים בישראל כחוק ותחת רישיון קבלן רשום".
1 צפייה בגלריה
ערן סיב
ערן סיב
ערן סיב
(צילום: אולפן ynet)
עוד מוסיף סיב ומתאר את הסיכונים הנוספים הגלומים במציאות זו: "מדובר בסיכון שלום הציבור על ידי עבודה ללא לימוד רזי בטיחות בעבודה תוך סיכון בעלי הבית; פגיעה של עשרות רבות של מיליונים לקופת המדינה, שכן אותם עובדים מבצעים עבודות בשטחי ישראל ללא דיווח דין וחשבון לקופת המדינה; אי לקיחת אחריות בעבודות רשלניות – אנו מקבלים פניות רבות מהציבור הרחב אשר התפתו להיעזר בעבודות שיפוצים באותם עובדים אך ברגע האמת חוו אכזבה קשה שכן לא ניתנה להם אחריות על העבודה ובמקרים קיצוניים יותר העובד התחיל את ביצוע העבודה, קיבל לידיו כספים וברח; תחרות לא הוגנת עם קבלני שיפוצים רשומים כחוק ומשלמים חובם למדינה; הוצאת כסף לרשות הפלסטינית ללא פיקוח והשגחה".
סיב מסכם את המכתב בהצעה לפיתרון – "אנו מבקשים, כי ברישיון העבודה של העובד תכתב הנחייה חד משמעית בולטת שאינה משתמעת לשני פנים שחל איסור מוחלט על ביצוע עבודות שלא תחת הקבלן הרשום אשר הוציא לעובד את היתר ההעסקה וכי עובד שייתפס מבצע עבודות שלא כדין יישלל רישיונו לאלתר".

תחושה שענף השיפוצים גוסס

סיב מספר כי הצורך בפנייה הישירה לשר לבטחון לאומי התגבר לאחרונה וזאת בשל העובדה שיוקר המחיה מוביל לעלייה משמעותית בתופעה. "בחודשים האחרונים יש תחושה שענף השיפוצים גוסס. המכות לא מפסיקות ליפול עלינו. את תופעת עובדי הצמתים אנו מכירים ופועלים בערוצים המקובלים כבר מספר שנים. אך בחודשים האחרונים גם בגלל עליית הריבית ישראלים רבים מנסים לחסוך את הגרוש ללירה בעקבות המצב ומסכנים את עצמם, את משפחתם וביתם כדי לחסוך עוד כסף. עוד הוסיף סיב כי: "על פי הערכות שלנו, העובדים הפלסטינאים נוגסים בלמעלה מ-7% עד 10% מעבודות הקבלנים. אבל בחודשים האחרונים אנו מזהים עלייה חדה בתופעה ומדובר כבר בלמעלה מ-15%מהעבודות. הגיע הזמן שמדינת ישראל תילחם בתופעה ויפה שעה אחת קודם".