הסיכון להתפתחות בועת נדל"ן בתל אביב פחת בשנה החולפת ומוגדר סיכון בינוני, אולם השלכות המלחמה על הכלכלה הישראלית עלולות לזלוג לשוק הנדל"ן ולהשפיע על מחירי הדירות בתל אביב. כך עולה ממדד בועת הנדל"ן הגלובלי לשנת 2024 שפרסם היום (ג') בנק ההשקעות השוויצרי UBS. תל אביב נמצאת במקום ה-13 בדירוג 25 הערים שנמצאות בסיכון לבועת הנדל"ן, אחרי ערים בארה"ב, קנדה ואירופה.
על פי המדד, מחירי הדיור הריאליים בתל אביב שילשו את עצמם בין השנים 2002-2022 בעקבות ירידת הריבית; אבל בסוף 2023 הם ירדו ב-10% בעקבות עליית הריבית ויוקר המשכנתאות, שאף הובילו לביקוש גובר בשוק השכירות. עם זאת, השוק החל להתאושש ב-2024 למרות החששות הביטחוניים, ככל הנראה מחשש להחמצה של תנאי השוק שמציעים כיום הקבלנים.
1 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
תל אביב
(צילום: ירון ברנר)
מבדיקה גלובלית עולה כי הסיכון לבועות נדל"ן בערים שנותחו ברחבי העולם ירד בממוצע זו השנה השנייה ברציפות. מיאמי מציגה את הסיכון הגבוה ביותר לבועת נדל"ן, סיכון גבוה לבועות ניתן לראות גם בטוקיו, ולמרות ירידה משמעותית לעומת השנה שעברה, גם בציריך. סיכון מוגבר לבועת דיור ניכר בלוס אנג'לס, טורונטו וז'נבה.
באמסטרדם, סידני ובוסטון נרשם רק סיכון בינוני. באותה קטגוריית סיכון נמצאות פרנקפורט, מינכן, הונג קונג וכאמור תל אביב. ונקובר, דובאי, סינגפור ומדריד משלימות את הקבוצה הזו של ערים בעלות סיכון בינוני לבועות. דובאי רשמה את העלייה החזקה ביותר בציון הסיכון מכל הערים שנותחו.
על פי המדד, בסן פרנסיסקו ישנו סיכון נמוך לבועת נדל"ן, וכך גם בניו יורק וסאו פאולו. באירופה גם לונדון, פריז, שטוקהולם ומילאנו נכנסות לקטגוריית הסיכון הנמוך. הסיכון לבועות בוורשה נותר נמוך גם כן. סאו פאולו מציגה את סיכון הבועה הנמוך ביותר מבין הערים המנותחות.‏
מחירי הדירות נמוכים בממוצע בכ-15% לעומת אמצע 2022, אז החלו הריביות לעלות ברחבי העולם. לדברי קלאודיו סאפוטלי, ראש תחום הנדל"ן במשרד ההשקעות הראשי של UBS, "הערים שרשמו את תיקוני המחירים החזקים ביותר הן אלו שהציגו סיכון גבוה לבועת נדל"ן בשנים קודמות". המחירים הריאליים בפרנקפורט, מינכן, שטוקהולם, הונג קונג ופריז נמצאים מתחת לשיאים שלאחר מגפת הקורונה ב-20% או יותר. ונקובר, טורונטו ואמסטרדם רשמו ירידות מחירים חדות של כ-10% במונחים ריאליים.
מצוקת דיור גוברת, שהתבטאה בעליית דמי השכירות, סייעה לייצב שווקי דיור עירוניים רבים. דמי השכירות הריאליים עלו ב-5% בממוצע בשנתיים האחרונות וגברו על גידול ההכנסה ברוב המקרים. ברוב הערים צמיחת השכירות אף הואצה בארבעת הרבעונים האחרונים. שום הקלה לא מגיעה מצד ההיצע, שכן ריביות גבוהות ועלויות בנייה מוגדלות הכבידו מאוד על בניית הדיור. היתרי הבנייה ירדו ברוב הערים במהלך השנתיים האחרונות.
עם זאת, מציינים עורכי המדד כי הקלה נראית באופק והמומנטום בשוק הדיור צפוי להשתפר: עליית שכר הדירה תומכת בביקוש לבעלות על בתים באזורים עירוניים. ירידת שיעורי הריבית תעביר את היתרון בעלויות המשתמש בחזרה לקנייה. רוכשי דירות בפעם הראשונה יחזרו לשוק ככל שהמחיר משתפר. מתיאס הולזי, המחבר הראשי של המחקר ב-UBS, מסכם: "מחירי הדיור האמיתיים בערים רבות הגיעו לתחתית. התחזית הכלכלית ככל הנראה תקבע אם המחירים שוב יזנקו או ליתר דיוק ילכו הצידה".