האם חברת המשלוחים יושופס (USHOPS) יוצאת לדרך חדשה אחרי המשבר אליו נקלעה? יושופס, שהייתה מהראשונות להציע כתובת בארה"ב עבור צרכנים שעושים קניות אונליין מאתרים שלא שולחים ישירות לארץ, לא שילמה פנסיה לעובדים במשך שנה וחצי, צברה חובות אצל עמילי מכס והפכה למטרה לזעם צרכנים אחרי שאלה לא קיבלו את החבילות שלהם, או שקיבלו אותן באיחור של חודשים. כעת, ביהמ"ש נתן עיכוב הליכים זמני שנותנת לחברה ארכה קצרה להגיע להסדרים עם נושיה.
בעלי יושופס, מוטי מזומן, אמר ל-ynet: "מצאתי משקיע, ייכנס כסף ואנחנו יוצאים לדרך חדשה. עשיתי שדרוגים ותיקונים. עברנו מ-60 עובדים ל-12 איש. אנחנו רזים ועולים על הפודיום. נשלם הכל לכל מי שמגיע לו".
2 צפייה בגלריה
יושופס
יושופס
יושופס
(צילום מסך מתוך אתר יושופס)
גורם בתחום השילוח מפקפק באפשרות לשיקום המותג: "בספק אם זה ריאלי. החובות של החברה גבוהים מאוד, כולל לעובדים בארה"ב. היו לו הזדמנויות למכור את החברה ב-10 מיליון ויותר. התעניינו בה עובדים לשעבר, משקיעים חיצוניים, אנשים רציניים. הוא לא רצה. עכשיו זו בעיה, הוא שרף את המותג. אחרי ששנה שלמה לקוחות לא מקבלים חבילות עליהן שילמו מאות שקלים וחלקם אלפי שקלים: המותג ניזוק וזה חבל כי יש להם מערכת שעבדה מאוד טוב ונתנה שירות טוב".
יש טענות שמזומן לא מכר את החברה מסיבות משפטיות-משפחתיות, אבל רבים מאמינים שהוא אוהב את החברה ומאמין בה ולכן לא מכר. יש לו חזון לשקם את המותג והוא נחוש לעשות זאת.

ערבות של 400 אלף שקל – לעיכוב הליכים זמני

מזומן הפקיד לאחרונה בביהמ"ש ערבות בנקאית בסך 400 אלף שקל לטובת העובדים, כתנאי סף להגעה להסדר נושים. התביעה הוגשה לביהמ"ש המחוזי חיפה נגד השלוחה הישראלית של יושופס: חברת לידור לוגיסטיקה.
אחרי שמזומן הפקיד ערבות בנקאית, השופטת עפרה אטיאס, קבעה כי היא מורה על עיכוב הליכים בתיק. בכך היא מעכבת את הצו שביקשו נושי החברה לפתיחת הליכים נגדה. יחד עם זאת, השופטת מאפשרת לעובדים ולנושים אחרים להגיש התנגדות לבקשת עיכוב ההליכים, עד 8 בספטמבר. דיון בבקשה לחדלות פרעון ומינוי נאמן לחברה יתקיים ב-11 בספטמבר. כלומר, ביהמ"ש עדיין לא קיבל החלטה אם לתת צו עיכוב הליכים או צו פתיחת הליכים נגד החברה.
עו"ד אופיר רונן, ב"כ עובדי החברה שהגישו את הבקשה, אמר כי העובדה שבית המשפט חייב את מוטי מוזמן להפקיד בקופת בית המשפט סך של 400 אלף שקל, כתנאי סף לפני שהוא ידון בכלל בבקשתו ליתן צו עיכוב הליכים כנגד החברה לפי תיקון 4, מלמדת על כך, שהשופטת הסיקה שחברת לידור לוגיסטיקה הינה חדלת פרעון.

לחברה יש זמן קצר להגיע להסדר עם נושיה

נושי החברה הם בין היתר 12 עובדים, כולל מנכ"ל החברה ושתיים מתוכם הן עדיין עובדות החברה, וכן בנק הפועלים, הפניקס וחברות עמילות המכס געש ושיפ טו יו. רק החוב לגעש מגיע לכמיליון שקל. לפי ההערכות, החובות של החברה הן בהיקף של כמה מיליוני שקלים.
כדי שהסדר הנושים שהחברה מתכוונת להציע יאושר, עליו לעבור ברוב הנדרש באסיפות הנושים השונות: מדובר ברוב של מעל 50% מהנושים בכל קבוצה, כשגובה החוב המצרפי של אותה תת קבוצה הוא 75% מסך החוב הכולל של הקבוצה. בדין קדימה: העובדים ורשויות המס; אחריהם הנושים המובטחים: בנקים וגופים פיננסיים שנתנו הלוואות או מסגרת אשראי לחברה כנגד שיעבודים ואחר כך: נושים רגילים שהם ספקים וצרכנים.

לא כל החבילות במשלוחים 4167-4164 הגיעו לארץ

בינתיים, יש עדיין לקוחות יושופס שמחכים לחבילות שהזמינו. בקבוצת הוואטסאפ של "נפגעי יושופס" נטען כי צרכנים עדיין ממתינים לחבילות שאמורות להגיע לארץ במשלוח 4167 וחלקם מחכים זמן רב למשלוח 4164. משך ההמתנה יכול להגיע בחברה ל-3 חודשים, בעקבות המשבר. רבים מהלקוחות מבטיחים שלעולם לא יזמינו יותר מהחברה, אך לכל חברה יש אפשרות לשקם את המוניטין שלה ואת שמה - במתן שירות מעולה.
2 צפייה בגלריה
מתוך קבוצת וואטסאפ של "נפגעי יושופס"
מתוך קבוצת וואטסאפ של "נפגעי יושופס"
מתוך קבוצת וואטסאפ של "נפגעי יושופס"
בעוד שבשיא המשבר רוב החבילות היו תקועות בנתב"ג משום שעמילי מכס סירבו לעבוד עם יושופס עד שתשלם להם חובותיה, כעת חלק מהחבילות מתעכבות בדלאוור - שם החברה עובדת כדי להימנע מגביית תשלום מע"מ אמריקני על הקניות. החבילות נשלחות לניו ג'רזי ומשם לארץ. החבילות שהיו תקועות בארץ כבר שוחררו אחרי תשלום לעמילי המכס.
במקביל, חברות כמו IDGU, דילטס ורדבוקס הרוויחו מהמשבר של יושופס: צרכנים ישראלים שקונים באופן קבעו מארה"ב ואירופה עברו להשתמש בשירותים שלהן. הענף כולו היה ועודנו בתקופה לא יציבה שהחלה בעת התפרצות הקורונה ונמשכה אל תוך ביטולי הטיסות של המלחמה. בין היתר: חברות שהציעו משלוחים מטורקיה נאלצו לשנות תוכנית עסקית וחלקן עברו גם הן למשלוחים מאירופה וארה"ב.

מי גרם למשבר ביושופס? תלוי את מי שואלים

ביושופס טוענים כי אחד מעובדיה הוא זה שלכאורה לא הפריש לעובדים במשך שנה וחצי הפרשות לפנסיה: "הוא רשם את ההפרשות בתלושים, אך לא העבירן לחברת הביטוח", כך טוען בא כוחה עו"ד יושופס אליעד שחם, בשיחה עם ynet. "החברה תשלם לכולם. היא תדון בבית הדין העבודה עם כל העובדים ותברר למי מגיע מה. כל מי שמגיע לו - יקבל. ומי שהזיק לחברה - ישלם. מוטי הוא הבעלים, אבל הוא חי אז בארה"ב, נתן יד חופשית למנהליה ולא היה מעורב בניהול החברה היומיומי. הוא סמך על אנשים ששילם להם ביד רחבה שיעשו את העבודה.
"אין סיבה להביא לפירוק חברה עם מוניטין של 25 שנה, ששייכת לקבוצה של 40 שנה. לא מפרקים חברה כזאת בשביל חוב של עובד בכיר שלא ביצע הפרשות לעובדים וצבר חוב מול עמילי מכס. מבחינתנו השופטת סגרה להם את התביעה - היא שמה להם תווית עיכוב הליכים והחברה נכנסת לתהליך של הבראה. ממילא אין פה כמעט נשייה - יש חברות עם חובות של מאות מיליונים ומילארדים. זה לא המקרה".
מה לגבי החובות לבנק, הפניקס, לעמילי המכס כמו חברת געש? "עד שביהמ"ש נתן לי רוח גבית לא היה לי טעם להגיע להסדרים עם נושים. כעת החברה תצא לדרך ותחדש את העבודה שלה. שמה אמנם נפגע, אבל התקופה לא הייתה טובה. נשב עם געש נפרוס את החוב של מיליון שקל, לכמה תשלומים, כשאנחנו כל כך מודים להם על הסבלנות שהייתה להם בתקופה המאתגרת. נדאג שהתשלומים יכובדו ואף נחדש את העבודה איתם. לא נשאיר אדמה חרוכה. החברה פעילה, תקינה, סולבנטית, יש לה כושר פרעון. יש לה טכנולוגיה טובה ביד. נחדש במלוא התנופה את הפעילות".
איך זה שהאתר של יושופס פועל כל התקופה הזאת? "החברה לא הפסיקה את הפעילות לרגע. אנחנו נמצאים היום בווליום פעילות נמוך יחסית כי היינו בתקופת ביניים של 3 חודשים - לפני 3 חודשים העובדים ביקשו להביא אותה לחדלות פרעון ולמנות לה נאמן. מאז, החברה עשתה צמצום קריטי בתקורות שלה, בכוח אדם, בדמי שכירות. נלחמנו שלא ייצא נגדה צו חדלות פרעון. במקביל, החברה מתמודדת עם שיימינג".
שהוא אולי מוצדק, כי יש לקוחות שלא קיבלו חבילות. "בהחלט. אחד הלקוחות אפילו הגיע אלי ונתתי לו פתרון מיידי. אנחנו מטפלים פרטני בכל לקוח כדי שכולם יהיו מרוצים".
עונים בכלל בשירות הלקוחות של החברה? "בטח. יש מחלקת שירות לקוחות. צו השעה עכשיו הוא שעד אחרון הלקוחות כולם צריכים לקבל שירות VIP. נעשה התייעלות כלכלית ונשקיע בשיווק ובפרסום בארץ ובעולם כדי לחזור להיקפי מכירות שהיו לה בתקופות הטובות שלפני 2020".