חוסר יציבות פוליטית הוא אחד הגורמים לעצבנות בשווקים. אם להוסיף לכך שמדובר בכלכלה השנייה בגודלה בגוש האירו שסובלת מגירעון של 5.5% בתמ"ג - אפשר להבין למה תוצאות הבחירות בצרפת עשויות לטלטל עוד יותר את הכלכלה השנייה בגודלה באירופה. כעת גם בשווקים מחכים שיתברר מי ינהיג את ממשלת צרפת ומה יהיה הקו הפוליטי שיתווה - שמאל רדיקלי המעדיף להשקיע את תקציב המדינה בחינוך ובתנאים סוציאליים ומזניח את החוב הלאומי, או ממשלת מרכז-שמאל שאמנם תבטל את רפורמת הפנסיה של ממשלת מקרון אבל תנהג באיזון ולא תבהיל את התעשיינים הגדולים והבינוניים.
בתום הסיבוב הראשון לבחירות לאספה הלאומית בצרפת, הסתמן כי למפלגת הימין הקיצוני בראשותה של מארין לה פן יהיה רוב בפרלמנט הצרפתי. השווקים האירופאים מיהרו להגיב בעליית השערים, כשהם מהמרים על המצע השמרני-פטריוטי שבו הוצעו הטבות מס לעשירים ותעדוף השקעה בתעשייה במקומית, על אף שהיתכנות הביצוע של ההצעות הללו הוטלה בספק, בגלל המתח בין העדפת הכלכלה הלאומית אל מול הכלכלה האירופאית. "אלה הצעות שיחלישו את מעמדה של צרפת כמובילה בגוש האירו", אמרה האנליסטית ג׳יין פולי מ"רבּוֹבּנק" לעיתון "לה מונד".
1 צפייה בגלריה
מהומות בכיכר הרפובליקה בפריז לאחר תבוסת הימין בבחירות
מהומות בכיכר הרפובליקה בפריז לאחר תבוסת הימין בבחירות
מהומות בכיכר הרפובליקה בפריז לאחר תבוסת הימין בבחירות
(צילום: Getty Images Europe, Carl Court)
כעת, בשווקים מצפים לראות כיצד יתפתחו הסוגיות הפוליטיות בצרפת, וחוששים בעיקר מהכאוס הפוליטי והשיתוק שעלולה צרפת לחוות עד ששלושת הגופים באספה הלאומית - מרכז, שמאל וימין קיצוני - יצליחו להרכיב קואליציה, כשלאף אחד מהם אין רוב מוחלט, אך הגוש הגדול מורכב מהשמאל הרדיקלי, הסוציאליסטים, הירוקים והקומוניסטים.
החוב הגדול של צרפת כבר הביא את הבנק האירופי לקרוא את המדינה לסדר. נציגי שרי הכלכלה האירופאים אמורים לאשר את תוכנית ההבראה של צרפת ב-16 ביולי וב-20 בספטמבר, וממשלתו של מקרון כבר החלה בהידוק חגורה בסך 20 מיליארד אירו בתקציב 2024 ו-2025, אבל ככל שתתארך הרכבת הממשלה, יתקע גם יישום התוכנית.
"מנוע הצמיחה לא יוכל להתניע אלא אם המדינה תמשיך במדיניות כלכלית ופוליטית ברורה ויציבה, המבטיחה את היכולת של התעשייה ומחזירה את האמון בה", הזהירה התאחדות התעשיינים בצרפת אחרי הבחירות. אחד הפחדים הוא שהאספה הלאומית תתעכב בניסוח ואז בהצבעה על תקציב 2025.
החשש הנוסף הוא ממדיניות שמאל רדיקלית. "בעוד המפלגה הסוציאליסטית מכבדת את כלכלת השוק האירופאי - צרפת המורדת תשאף להשתחרר מכבלי הכלכלה הזו", מעריך סימון-פייר סיינגאראק, כלכלן ומנהל שותף בקרן ז'אן ז'ורס בצרפת, בראיון בעיתון הכלכלי "לה טריבון".
התוכנית של איחוד השמאל החדש "תתבסס על התנעת השוק על ידי כוח הקנייה ופוליטיקה של מחקר והשקעה", הסבירה הכלכלנית ג'וליה קאז'ה, שותפתו לכתיבה ובת זוגתו של הכלכלן הסוציאליסטי תומס פיקטי, שהיו מעורבים בניסוח המצע הכלכלי. בין ההצעות נכללת הזרמה של 25 מיליארד אירו להעלאות שכר, עזרה בדיור, ביטול רפורמת הפנסיה ורפורמת האבטלה של ממשלת מקרון, שהיו שנויות מאוד במחלוקת. בנוסף רוצים באיחוד השמאל החדש להטיל מיסים נוספים וכבדים על בעלי הכנסות גבוהות. "אין לנו שום כוונה לצמצם את החוב הלאומי", התריס אלכסנדר אויזיי, אחד החברים הקיצוניים יותר במועצת "החזית הלאומית החדשה".