העלאת המיסים הראשונה שעומדת על הפרק במשרד האוצר, ושעשויה לצאת לפועל באופן מיידי לאחר אישורה, היא ביטול הפטור ממס ערך מוסף על יבוא אישי מחו"ל עד 75 דולר. כך נודע ל-ynet.
גורם בכיר במשרד האוצר אישר כי ביטול הפטור ממע"מ על יבוא אישי נדון כעת בדרגים הבכירים באוצר בעדיפות גבוהה וצפוי להכניס לקופת המדינה בשנה לפחות 1.1 מיליארד שקלים. זאת, כאשר הגירעון בתקציב הולך ועולה בחודשים האחרונים וכבר עבר את ה-7% בשנה, לעומת הקביעה בחוק התקציב שהגירעון יאמיר ל-6.6% בלבד. התחזיות עתה הן שהגירעון אף יחרוג עוד יותר ויהיה גבוה מ-8% השנה, מצב שעלול להוביל לעוד הורדות דירוג אשראי של ישראל כבר בעת הקרובה.
1 צפייה בגלריה
חבילות ב מחסן משלוחים של דואר ישראל ב נתבג
חבילות ב מחסן משלוחים של דואר ישראל ב נתבג
חבילות במחסן משלוחים של דואר ישראל בנתב"ג
(צילום: יובל חן)
בשל המלחמה מעריכים גורמים במשרד האוצר שהרכישות המקוונות בחו"ל אף גדלות השנה וההכנסה שאובדת לקופת המדינה תהיה גבוהה עוד יותר ועשויה להגיע אפילו ל-1.25 מיליארד שקלים.
עם זאת, ביטול הפטור צפוי להביא לזעם מצד הצרכנים, וגורמים פוליטיים בקואליציה חוששים שהצעד יפגע במפלגות הליכוד והציונות הדתית בעיקר, על כן יהיו מי שיביעו התנגדות לביטול הפטור ממע"מ לפני שזה יאושר סופית.
"בכל העולם כבר בוטלו פטורים מהסוג הזה, ויש פטור חלקי מאוד, עד 5 אירו, שקיים בכמה מדינות באירופה על יבוא אישי. אין שום סיבה להמשך במתן ההטבה המופלגת הזאת למי שרוכשים בחו"ל פריטים שהם יכולים לרכוש בארץ ולשלם עליהם כאן מע"מ", אמר ל-ynet גורם בכיר במשרד האוצר.
בשנים האחרונות היקף היבוא האישי מחו"ל זינק במאות אחוזים, כאשר בין המוצרים שמיובאים ניתן למצוא פריטי לבוש, הנעלה, תיקים, קוסמטיקה, אמצעי מרפא שונים ומוצרים רבים שמחירם נמוך מ-75 דולר, אך עולים בישראל עשרות ולעתים אף מאות אחוזים יותר. עיקר היבוא של עשרות מיליוני חבילות בשנה מתבצע מחברות כמו אמזון, עלי אקספרס, נקסט, אייהרב, אסוס ועוד.
כמו כן, כפי שיודעים במכס, ישראלים רבים מנסים לייבא במעין "ישראבלוף" בכמה חבילות בעת ובעונה אחת פריטים ששוויים הכולל הגיע למאות דולרים, ובכך נמנעים מלשלם מע"מ על היבוא, כיוון שכל חבילה מכילה מוצרים בשווי של 75 דולר בלבד.
עיקר היבוא האישי מתבצע כיום בהיקפים גדולים מחברות בסין, ארה"ב ומדינות באירופה, וגורם גם לעומס עצום על הנמלים והדואר, שאינם מרוויחים למעשה כמעט כספים כתוצאה מהגידול העצום ביבוא הזה בשנים האחרונות.
איגוד לשכות המסחר דורש כבר מזה שנים לבטל את הפטור הזה, שאינו צודק לטענתם, משום שעל כל המוצרים המיובאים משולם ברכישתם בישראל מס ערך מוסף בשיעור של 17% ולכן רבים מהם יקרים הרבה יותר בארץ. ביטול הפטור צפוי להגביר את הקניות בישראל ובכך לשפר בין השאר את מצב ענף המסחר בארץ, מה שעשוי לדבריהם גם להוביל לגיוס עובדים חדשים לענף.

אם יוחלט לבטל - הביטול יהיה מיידי

גורם רשמי בכיר במשרד האוצר אישר ל-ynet כי ההצעה לביטול הפטור "מצויה בימים האלה על השולחן בדיוני האוצר לצמצום הגירעון ונדונה כעת בעדיפות גבוהה מאוד. אם יוחלט לבטל את הפטור - הביטול יהיה מיידי, כדי למנוע גידול עצום ביבוא ויצירת פקק ביבוא החבילות לארץ עד למועד הפעלת ביטול הפטור".
יצוין שבחוקי מיסים יש לשר האוצר ולמנהל רשות המסים רשות בחוק להודיע על שינויים מיידיים ולהביא אותם לאישור הכנסת רק לאחר כניסתם לתוקף. הדבר נעשה בין השאר כדי למנוע מניפולציות ואגירה של מוצרים. כך נעשה רק לאחרונה בייקור הפתאומי בחצות הלילה של המס על הסיגריות, מה שייקר אותן כבר באותו הלילה בשני שקלים לחפיסה.
בראשית השבוע החלו דיונים מרתוניים שצפויים להימשך בימים הקרובים בצמרת משרד האוצר בדבר הצעדים שיש לבצע כדי להקטין את הגירעון הגדל והולך מחודש לחודש בתקציב המדינה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הורה לראשי האגפים להכין הצעות בתחום הקיצוצים בתקציב ושינויים בגביית המיסים ולהביא אותם בתוך ימים לדיונים הבאים.
"הסיכוי להפחתות ריבית השנה ירד": ריאיון עם ד"ר איתמר כספי, בנק ישראל
(צילום: ירון ברנר)