משלוח ראשון של עגבניות מהולנד, פולין ויוון הגיע אתמול (ג') לנמלי ישראל. רמי לוי ייבא את העגבניות מיוון, ביכורי שדה - ספק הירקות הגדול בישראל - ייבא מהולנד ומפולין.
למרות שהיבוא מתבצע במסגרת מכסה פטורה ממכס בסך 5,000 טונות, שמשרד החקלאות פתח בגלל המחסור החריף בעגבניות והזינוק החד במחיריהן בשוק - מחיר העגבניות המיובאות אינו נמוך - 10-8 שקלים לק"ג לקמעונאי. המחיר לצרכן יהיה גבוה יותר, אלא אם כן הקמעונאי יסבסד את המחיר לעגבניה - כפי שנוהגות לעשות רשתות שיווק גדולות.
ללא הפטור ממכס, המחיר לקמעונאי כעת היה צפוי להיות גבוה יותר. אתמול מחיר העגבניה שבר שיאים: במחירון "מרינה", ספקית ירקות לרשתות סופר קטנות וירקנים, הגיע מחיר עגבניה רגילה ל-17.5 שקלים לק"ג.
1 צפייה בגלריה
עגבניות מטורקיה בשופרסל
עגבניות מטורקיה בשופרסל
עגבניות מטורקיה בשופרסל
אחד הקמעונאים אמר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות": "זהו המחיר הגבוה ביותר שאני זוכר לק"ג עגבניה". לדבריו, הוא יגבה מהצרכן מחיר של 19.5 שקלים לק"ג - למרות שלטענתו מחיר זה אינו מכסה את עלויותיו. "אין לי ברירה, כבר עכשיו אנחנו על הקצה של מה שניתן לדרוש מהצרכן ואני חושש שזה ילך ויחמיר", אמר.
המחיר ב"תקליט" של מועצת הצמחים - מחירון הירקות היומי, עמד אתמול על 11 שקלים לק"ג של עגבניות באשכולות (הכוונה לעגבניות עם ענפי השיח). המחיר מטפס בהתמדה - לפני שבוע הוא עמד על 10 שקלים לק"ג. לטענת הקמעונאים, העסקאות בפועל גבוהות מהמחיר בתקליט.

היבוא מטורקיה ומירדן נפסק

המחסור בעגבניות נוצר בגלל צמצום בשטחי גידול העגבניות בישראל מאז תחילת היבוא מטורקיה שפגע בחקלאים. המצב החמיר בזמן מלחמת חרבות ברזל שפגעה בגידולים בעוטף עזה.
במהלך המלחמה הורה נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, על הפסקת היצוא לישראל ולפני שבועיים נעצר היבוא מירדן - בשל חשש לכולירה במימי הירמוך המשמשים להשקיה בחלק מהשדות בממלכה. בשלב זה עדיין לא נפתח היבוא מירדן, והדבר החריף את המחסור בשוק המקומי. יבוא העגבניות מירדן ומטורקיה היווה כ-40% מכלל העגבניות שנמכרו בישראל בעבר.
רמי לוי אמר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" כי המשלוח מיוון הוא משלוח ניסיוני ראשון. אילן שבע מביכורי שדה אמר כי עלות המשלוחים הראשונים מהולנד ומפולין, כולל הובלה והוצאות, עמדה על 12-10 שקלים לק"ג.
גורם בענף אמר כי היבוא כרגע הוא פתרון זמני, היות והמכסה בפטור ממכס מוגבלת ל-5,000 טונות בלבד. לדבריו, בענף מקווים כי עם תחילת עונת העגבניות החדשה תגיע יותר סחורה לשוק.