בעיצומו של הגל הרביעי של נגיף הקורונה וכאשר עדיין לא ברור אם המשק ייכנס בקרוב שוב לסגר, אישרה היום (ב') ועדת הכספים של הכנסת העמדת ערבות מדינה בסכום 200 מיליון דולר לשם סיוע ליצואנים לקבל ביטוחי אשראי לעסקאות סחר חוץ לטווח בינוני.

מדובר בצעד שיקל על היצואנים לבצע עסקאות, על רקע הקושי שלהם להשיג ביטוחי אשראי לעסקאותיהם בתקופה קשה של התפשטות נגיף הקורונה. יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, הסביר בדיון כי "זהו פתרון לעסקים קטנים ובינוניים, שאלמלא כך יתקשו להתחרות בתחום הייצוא".
1 צפייה בגלריה
אלכס קושניר
אלכס קושניר
יו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר
(צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
נציג אגף החשב הכללי במשרד האוצר, גל לנדאו, הסביר בדיון כי "לחלק מהעסקאות דרוש ביטוח אשראי למצב שהקונה לא ישלם ליצואן את התשלום. בלי זה הם לא יכולים לקבל מימון והעסקה לא יכולה לצאת לפועל. במסגרת תוכנית עם חברות ביטוח האשראי, נשמש כמעין מבטחי משנה, ניקח עלינו סיכון, כנגד הדבר הזה נקבל פרמיה, ואז נוכל להוציא את העסקאות לפעול".
תקופת העסקאות לטווח הבינוני, מוגדרת כבת שנה וחצי עד שבע שנים. נציג החשב ציין, לשאלת יו"ר הוועדה, כי ניסיון דומה בעבר לא צלח, אך הוסקו מסקנות בעקבות כך: "בשנת 2014 אושרה תוכנית כזאת. התוכנית לא הצליחה מכל מיני סיבות שלמדנו. היו שתי בעיות מרכזיות: אחת התנאים, אחרי שיחות עם כל הצדדים הפקנו את הלקחים. סיבה שנייה שהממשלה עצרה את התוכנית אחרי בערך שלוש שנים, וביחסים עם חברות הביטוח, עד שהן נכנסו לשוק הזה, לקח זמן. היום השוק הרבה יותר מוכן. בנוסף כל הצורך מתחדד הרבה יותר נוכח משבר הקורונה".
עוד צוין במהלך הדיון כי חברות הביטוח הן שמאשרות את המנגנונים קודם, נוכח ניסיונן בתחום, ונציג המדינה מאשר כל עסקה בהמשך. נציג החשב ציין כי עשר עסקאות בשנה הראשונה תחשבנה להצלחה, וכי מדובר על תוכנית הנוגעת לעסקאות בהיקפים של מאות אלפי דולרים עד מיליוני דולרים בודדים.