הממשלה תתבקש לאשר ביום ראשון במסגרת ועדת השרים לחקיקה סעיפים מתוך התוכנית הכלכלית שהציגו שרי האוצר, השיכון והפנים עוד ב-31 באוקטובר כדי להביא לבלימת העלייה במחירי הדירות. מדובר בתוכנית שחלקה הוצג לפני חמישה חודשים וחלקה לפני שלושה חודשים, אך עדיין לא אושרה ולכן טרם יצאה אל הפועל. הסעיפים שיובאו לאישור הממשלה כוללים צעדים שמטרתם להגדיל את היצע דירות בארץ בטווח הקצר.
התוכנית כוללת את הסעיפים שהוצגו במסיבת העיתונאים בעת פרסום התוכנית, והן כוללות הקלות לרוכשי דירה ראשונה, ביטול הטבות לרוכשי דירות בישראל שאינם מתגוררים בארץ, ועושים זאת בשביל השקעה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
פרויקט בנייה ברחוב בלוך בתל אביב
פרויקט בנייה ברחוב בלוך בתל אביב
פרויקט בנייה ברחוב בלוך בתל אביב
(צילום: יריב כץ)
במסגרת התוכנית תועלה תקרת הפטור על מס רכישה למי שאינם עדיין בעלי דירות עד לסכום של 1.93 מיליון שקל מתוך מחיר הדירה, לעומת 1.75 מיליון שקל כיום.
כמו כן, למשפרי דיור שכיום התקופה שמותר להם להחזיק בשתי דירות מבלי לשלם מיסים (רכישה ומס שבח) היא שנתיים, תקוצר התקופה לשנה אחת בלבד.
עוד בתוכנית: כיום, אם אדם קנה קרקע עד שנת 2014 ולאחר מכן בנה דירה, חישוב מס השבח יתבצע מהשנים 2014 ואילך. התיקון שיובא לאישור ועדת השרים הוא שלא יהיה עוד פטור ממס שבח אלא אם כן הדירה תתחיל להיבנות עד לסוף שנת 2025.
בנוסף, תינתן הטבה במס שבח על קרקעות גם למי שמשלים את בניית הדירה על הקרקע תוך ארבע שנים. ההטבה תהיה לתשלום של 25% על כל תקופת השבח במקום 49%.
כמו כן, תושבי חוץ שמהווים 2% מסך העסקאות בשוק הדיור פטורים כיום מתשלום מס שבח מכיוון שמדובר בדירתם היחידה בארץ. ההטבה הזאת תבוטל כדי להעדיף בתנאים זוג צעיר שמתגורר בישראל.
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
ליברמן. הרבה תוכניות שבינתיים לא מיושמות
(צילום: צביקה טישלר)
כל סעיפי התוכנית יהיו חייבים באישור הכנסת, המצויה כעת בפגרת החגים ותתכנס שוב בחודש מאי. על מנת לאשר אותה סופית היא צריכה לעבור את ועדת השרים, לאחר מכן קריאה ראשונה, את ועדת הכספים ואז קריאה שנייה ושלישית במליאה.
במקביל לסעיפי הדיור, בעקבות פגרת הכנסת לא אושרו תוכניות נוספות לבלימת יוקר המחיה כמו למשל סיוע להורים לילדים (הוספת נקודות זיכוי ומענק נוסף למקבלי מס הכנסה שלילי), התוכנית לסיוע לעצמאים ועסקת החבילה במשק (הכוללת את העלאת שכר המינימום שלא יעלה מחר מהסיבה הזאת)