ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק שירותי תעופה, שנועד להשהות חלק מהזכויות הצרכניות של הטסים במקרה של ביטול טיסה ובכלל זה תשלום הפיצוי בשל הביטול, כצעד שנועד להביא לחזרת חברות התעופה הזרות לישראל.
לפי תיקון חוק "שירותי תעופה - פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה", באשר לטיסות שיתקיימו מעתה והלאה תינתן לשרת התחבורה סמכות, בהתייעצות עם שר הכלכלה והתעשייה ובאישור ועדת הכלכלה, להשהות חלק מהזכויות הצרכניות ובהן לצמצם את חובת מתן הלינה במקרה של ביטול טיסה לעד שני לילות, למעט במקרים של אובר בוקינג. בנוסף תוכל השרה לקבוע בצו כי לא תהיה זכאות לפיצוי כספי במקרה של ביטול, אם שוכנעה שיש פגיעה משמעותית ביכולת לתכנן את לוח הטיסות, או לחלופין לקבוע כי תקופת ההודעה מראש על ביטול טיסה או הקדמתה ביותר מ-8 שעות שבשלה נוסע לא יהיה זכאי לפיצוי תצומצם מ-14 ימים לפחות לעד 3 ימים בלבד.
בהתאם לדרישת הוועדה, חברת התעופה תצטרך להציע לנוסעים כרטיס טיסה חלופי ליעד הכי קרוב או מיעד הכי קרוב. צו כזה תוכל השרה להחיל, במקרה של מצב חירום, על כל הטיסות או חלקן ולתקופה שלא תעלה על 60 ימים, כאשר תקופת שלילת הפיצוי לא תעלה על 45 ימים.
בנוסף, על מנת להגדיל את היצע הטיסות לארה"ב, בשיח משותף של משרד התחבורה עם משרד האוצר, רת"א, חברות התעופה הישראליות ארקיע וישראייר עם יו"ר ועדת הכלכלה, הוסכם כי לצד התיקון וכתנאי לו, תועבר גם החלטת ממשלה שתספק רשת ביטחון לחברות התעופה שיגדילו את כמות הטיסות לצפון אמריקה ב-2 טיסות שבועיות נוספות. רשת הביטחון תשתתף בכ-50% מעלות הפיצוי שיושת על חברת התעופה במקרה של ביטול או קושי תפעולי.
היו"ר ביטן הודיע שיקדם את ההצעה לאישור סופי במליאה רק אחרי שיראה שהממשלה עומדת בסיכום ומאשרת החלטה לשיפוי חברות התעופה שיגבירו טיסות לצפון אמריקה. ח"כ אחמד טיבי מיתן מעט את הפגיעה בחוק: "אני שמח שההסתייגות שלי התקבלה - כי אם השינוי היה מתקבל - היה מדובר בשינוי קבוע שירוקן את החוק מתוכן כמעט. הצלחנו לפחות בזה. אבל שינוי חוק טיבי תמוה, אנטי צרכני ולא מחויב המציאות. חברות התעופה הזרות לא מגיעות בגלל המצב הבטחוני ולא בגלל חוק טיבי".
חברות התעופה מצדן לחצו לשנות באופן קבוע את נוסח הפטור מפיצוי על עיכובי וביטולי טיסות - ללא קשר לחזרת חברות התעופה הזרות. אך התנגדותו של ח"כ טיבי התקבלה כאמור.
בפתח הישיבה הזכיר היו"ר ביטן כי מדובר בחוק חשוב ביותר שאפשר לצרכנים לקבל פיצוי במקרה של ביטול טיסה וגרם לחברות התעופה לבטל או לדחות הרבה פחות טיסות. יחד עם זאת הוא הוסיף, כי צריך להתאים את החקיקה למצב חירום, שכן הצרכן נפגע מכך שאין מספיק טיסות, אנשים נתקעים בחו"ל ולא יכולים לחזור והמחירים עולים. "חיכינו לראות מה האוצר יעשה, הם נכנסו לתמונה והביאו מתווה שמניח את דעתי. נצביע היום על ההצעה ואני מקווה שחברות התעופה יחזרו כמה שיותר מהר לפעילות", אמר.
בנוסף אושרה הוראת שעה לפיה בין ה-7 באוקטובר 2023 ועד 30 בנובמבר 2023, וכן מה-12 עד 18 באפריל, מה-3 עד 8 באוגוסט ומה-1 עד 5 באוקטובר 2024 – נוסעים שטיסתם בוטלה לא יהיו זכאים לפיצוי הכספי. מי שטיסתו בוטלה מ-1 בדצמבר 2023 עד 29 בפברואר 2024 וקיבל על כך הודעה של 3 ימים לפחות לפני מועד הטיסה - גם הוא לא יהיה זכאי לפיצוי הכספי. לכך ביקשה רשות התעופה האזרחית להוסיף גם את המועדים של המתקפה האיראנית הראשונה והשנייה, ואת הימים שאחרי חיסול הנייה. ראש אגף כלכלה ברת"א, ישי דון יחיא, ציין כי גם בתקופות הללו נמצא שהיו שינויים דרמטיים בביקושים.
למרות שח"כ טיבי התעקש להבין מול חברי הוועדה לקבל תשובה ברורה באילו חברות תעופה זרות מתחייבות לחזור לטוס במידה וחוק טיבי יתוקן, לא התקבלה תשובה מנציגת החברות הזרות עו"ד שירלי קציר ממשרד עו"ד פישר, שנמנעה מלפרט למרות שנתבקשה לפרט שוב ושוב על ידי יו"ר הוועדה.
הרקע לתיקון החוק
על פי החוק הקיים, נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה או נדחתה טיסתו בשמונה שעות זכאי לשירותי סיוע כגון מזון ומשקאות, בהתאם לזמן המתנה, אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר ושירותי הסעות מנמל התעופה לבית המלון. אם חברת התעופה לא מספקת לנוסע את שירותי הסיוע המגיעים לו בגין ביטול הטיסה היא חושפת את עצמה לתביעה אזרחית בסכום שמעל ל-10,000 שקל וזאת ללא הוכחת נזק. בנוסף, החוק מחייב את חברות התעופה בהשבת תמורה או במתן כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירת הנוסע, ובפיצוי כספי שנע בין 1,300 ל-3,130 שקל.
בעקבות מלחמת חרבות ברזל חברות רבות ביטלו או דחו טיסות. למרות שהחברות השיבו את דמי הכרטיס, כנדרש על פי החוק, הוגשו נגדן בנוסף גם תביעות פיצוי בהתאם לחוק. התיקון שעבר בועדת הכלכלה הבוקר (ד') מבקש להסדיר את הנושא.
תיקון חוק "שירותי תעופה - פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה" נועד להקטין את אי הוודאות של חברות התעופה, להגדיל את כמות הטיסות לישראל וממנה, תוך שמירה על זכויות הנוסעים במקרים של ביטולי טיסות. חובת החזר דמי הכרטיס לנוסע בגין טיסה שבוטלה תישאר.