1 צפייה בגלריה
ישראלי במעצר, אילוסטרציה
ישראלי במעצר, אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ביולי האחרון נכנס לתוקף חוק המידע הפלילי שהחליף את חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים מ-1981. אחת המטרות המובהקות שלו היא עידוד שיקומם של בעלי רישום פלילי על מנת לשלבם מחדש בחברה ובשוק העבודה, כך שיוכלו לפתוח דף חדש בחייהם. לשם כך, קבע החוק מספר חידושים שיש בהם כדי לקדם לעבר המטרה שהוגדרה. החידוש המשמעותי ביותר הוא קיצור התקופות שבמהלכן יימסר מידע פלילי. אלה מכונות "תקופות ההתיישנות והמחיקה".
תקופת ההתיישנות היא זו שלאחריה מצטמצם מספר הגופים שרשאים לקבל את המידע מהמרשם הפלילי. היא נספרת החל מיום פסק הדין או החלטת בית המשפט בעניין ההרשעה. תקופת המחיקה היא תקופה נוספת לאחר תקופת ההתיישנות, שבסיומה חל צמצום נוסף במספר הגורמים הזכאים לקבל את המידע.
בעוד שעל פי החוק הישן עבירות התיישנו בחלוף שבע שנים ונמחקו בחלוף 10 שנים נוספות ללא כל אבחנה, החוק החדש מייצר מדרג שלפיו מי שהורשע בעבירה ראשונה ויחידה ללא עונש מאסר, וזו אינה עבירת אלימות סמים או מין, תחול לגביו התיישנות בחלוף ארבע שנים והרישום הפלילי יימחק בחלוף ארבע שנים נוספות.
כשמדובר בעבירת סמים אלימות או מין, יהיה מניין השנים חמש וחמש. במקרה שבו נגזר על אדם עונש מאסר של עד חמש שנים, תתיישן העבירה בחלוף שבע שנים בתוספת תקופת המאסר ותימחק בחלוף שבע שנים נוספות. מי שהוא בעל רישום נוסף, יהיה המניין בעניינו שבע שנים להתיישנות ושבע שנים למחיקה. לגבי מי שנגזר עליו עונש של יותר מחמש שנות מאסר, ההתיישנות תחול לאחר 10 שנים בתוספת תקופת המאסר והמחיקה תחול בחלוף 10 שנים נוספות.

איסור על פסילה אוטומטית

חידוש נוסף של החוק נוגע לכללים לשקילת המידע הפלילי. החוק קובע אמות מידה שלפיהן יישקל המידע הפלילי על ידי גופים הזכאים לקבל מידע זה לשם מתן זכות (העסקה, רישיון, מכרזים או זכות אחרת). זאת, על מנת להבטיח שגופים אלו לא יפסלו פסילה אוטומטית מועמדים שיש בעניינם מידע פלילי.
על פי החוק החדש, כל גוף שנותן זכות וזכאי לקבל מידע פלילי, יהיה חייב בניסוח נהלים שיכללו התייחסות לאופן שקילת המידע הפלילי ושמירתו. כל גוף הזכאי לקבל מידע פלילי ומוגדר כגוף נותן זכות מחויב למנות "ממונה מידע פלילי". הממונה יהיה אחראי לגיבוש הנחיות ונהלים פנימיים לעניין שקילת המידע הפלילי ושמירתו בהתאם להוראות החוק.

מניעת זליגה של מידע פלילי

החוק גם מתייחס לזליגה של המידע הפלילי אל מי שלא זכאי לקבלו. החוק החדש מתמודד עם תופעות שצמחו על מנת לעקוף את המגבלה על מסירת המידע הפלילי וקובע איסור חד משמעי על דרישה מאדם לחתום על תצהיר או כל מסמך שמתייחס לעבר הפלילי שלו, מאת מי שלא זכאי לקבל את המידע הזה.
לפני כניסת החוק החדש לתוקף נעשה שימוש בתצהירים ובהצהרות בכתב ביחס לעבר פלילי על ידי גורמים שאינם זכאים לקבל מידע פלילי, דוגמת מעסיקים, וועדות קבלה ליישובים וגורמים נוספים. החוק קובע כי הדבר אסור ומהווה עבירה פלילית.
עו"ד יהל בן-עובדעו"ד יהל בן-עובד
עוד חידוש שמביא החוק בהקשר זה הוא ביטול האפשרות למסירת מידע פלילי על אדם בתדפיס. לפני כניסת החוק החדש לתוקף, גורמים פרטיים שאינם זכאים לקבל מידע פלילי, דרשו ממועמדים לעבודה תדפיס מרשם פלילי (המכונה גם "תעודת יושר").
על מנת להימנע ממצבים אלה נקבע בחוק החדש כי זכות העיון לאדם בכל הרישומים אודותיו, גם במרשם הפלילי וגם במרשם המשטרתי, יכולה להיעשות בדרך של הצגה בצג המחשב בכל תחנת משטרה, מבלי שיימסר לאדם תדפיס מהמידע ומבלי שתינתן לו האפשרות לצלם או ליצור עותק. קביעה זו מונעת את האפשרות לאלץ את האדם למסור מידע פלילי אודותיו בניגוד לרצונו וכן מונעת זליגת מידע.
בעיה שקיימת בהקשר זה של זליגת מידע היא מידע שפורסם בתקשורת. הנושא אינו מוסדר באופן ברור בחקיקה, אך נראה כי עולה צורך אמיתי לטפל בתופעה זו.
במקרים שבהם נלקח בחשבון עברכם הפלילי כאשר שלא היה מקום לכך, או שניתן לו משקל רב מדי, החוק מעניק אפשרות לפנות אל "הממונה על הביקורת". תפקידו של הממונה על הביקורת הוא לבקר את אופן הפעלת שיקול הדעת ושקילת המידע הפלילי על ידי הגוף נותן הזכות, ומהווה כתובת לאזרח שנפגע.
והערה אחרונה וחשובה: יש שטוענים כי מחיקת הרישום הפלילי תוביל לכך שעברייני מין מורשעים יוכלו להסתיר את העבר שלהם ולשוב ולבצע עבירות דומות. בהקשר לכך ראוי להעיר כי בכל הנוגע למורשעים בעבירות מין, קיימים דינים מיוחדים המתייגים אותם כעברייני מין למשך 20 שנה. בנוסף, במקומות ציבוריים והמקומות בהם שוהים קטינים נדרש להנפיק "אישור העסקה", אישור שאינו ניתן למי שהורשע בעבירות מין.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד יהל בן-עובד עוסקת בדין הפלילי • ynet הוא שותף באתר פסקדין