מכנסי ג'ינס שנשלפו מתא מטען של ספינה טרופה ששקעה מול חופי צפון קרוליינה ב-1857, שהיו ככל הנראה של כורה זהב וזכו לכינוי "מכנסי הג'ינס הישנים בהיסטוריה", נמכרו במכירה פומבית עבור סכום שיא של 114 אלף דולר.
מכנסי הג'ינס בצבע לבן היו בין 270 חפצים מעידן "הבהלה לזהב" בארצות הברית (באמצע המאה ה-18), שנמכרו בסכום כולל של כמעט מיליון דולר בבית המכירות הולבירד ווסטרן אמריקה ברינו, קליפורניה, בסוף השבוע האחרון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
מכנסי הג'ינס שנמכרו במכירה הפומבית
מכנסי הג'ינס שנמכרו במכירה הפומבית
מכנסי הג'ינס שנמכרו במכירה הפומבית
(צילום מתוך אתר בית המכירות holabirdamericana)
יש חילוקי דעות האם המכנסיים קשורים לאבי הג'ינס המודרני, לוי שטראוס, שכן הם נמצאו על הספינה שטבעה 16 שנים לפני שהג'ינס הרשמי הראשון של ליווייס יוצר בסן פרנסיסקו (1873). יש עדויות היסטוריות שמצביעות על כך שיש קשר לשטראוס, שהיה סיטונאי של מוצרים באותה תקופה, והמכנסיים יכולים להיות גרסה מוקדמת מאוד של הג'ינס האייקוני.
מנגד, ההיסטוריונית ומנהלת הארכיון של ליווייס, טרייסי פאנק, אמרה שמדובר בספקולציות: "המכנסיים הם לא של ליווייס, ואני גם לא מאמינה שהם מכנסי עבודה של כורה".
ללא קשר למי ייצר אותם, אין ספק שהם יוצרו לפני שהספינה המדוברת טבעה מול חופי צפון קליפורניה, אחרי שהייתה בדרכה מסן פרנסיסקו לניו יורק דרך פנמה. כמו כן, אין שום עדויות על מכנסי עבודה ישנים יותר שנמצאו מהתקופה המדוברת. "הג'ינס הזה הוא כמו הדגל הראשון על הירח. רגע היסטורי", אמר דווייט מאנלי, שותף ב-Gold Marketing Group, שבבעלותה החפצים שהועמדו למכירה הפומבית.
בנוסף לג'ינס, נמכרו במכירה פריטים נוספים שנמצאו על הספינה, שהיו קבורים במשך יותר מ-100 שנה (הספינה התגלתה ב-1988) בהריסותיה בעומק של 2,200 מטר באוקיינוס האטלנטי, כמו למשל מפתחות לחדר האוצרות שבו אוחסנו טונות של מטבעות ומטילי זהב שנמכרו ב-103 אלף דולר, מכסה קופסת אוצר של וולס פארגו, שככל הנראה הוא הישן ביותר שהתגלה, ב-99 אלף דולר, אקדח קולט ב-30 אלף דולר ומטבע זהב של 20 דולר, שהוטבע בסן פרנסיסקו ב-1856, ומאוחר יותר הוטבע במודעה של חנות תקופות בסקרמנטו, נמכר ב-43 אלף דולר.
זהב בשווי של עשרות מיליוני דולרים מאותה ספינה נמכרו מאז שהיא התגלתה, אבל בשבת האחרונה זו הייתה הפעם הראשונה בה חפצים מהספינה נמכרו במכירה פומבית. אחת נוספת מתוכננת לחודש פברואר.