חברת הדירוג S&P מפרסמת הערב (ה') הודעה חריגה על רקע המצב הביטחוני: הפוטנציאל להסלמת הסכסוך במזרח התיכון התרחב ומהווה סיכון מהותי עבור ישראל - ביטחונית, כלכלית וחברתית.
לפי ההודעה, "תרחיש הדירוג הבסיסי שלנו עבור ישראל מניח שתימנע מלחמה אזורית רחבה יותר, אך סיכוני ההסלמה הולכים וגוברים בעקבות ההתנקשויות בבכירי חיזבאללה וחמאס בביירות ובטהרן השבוע".
1 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות חטיבת הצנחנים בחאן יונס
תיעוד מפעילות חטיבת הצנחנים בחאן יונס
פעילות חטיבת הצנחנים בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל )

לדברי הסוכנות, "קשה לכמת באופן אמין את ההשפעה של סכסוך אזורי שעלול להיות רחב יותר על הביצועים הכלכליים, הפיסקאליים ומאזן התשלומים של ישראל (כניסה ויציאה של דולרים, א.פ). עם זאת, אנו צופים כי ההשפעה עלולה להתבטא, בין היתר, באמצעות גיוס מילואים נוספים בישראל, שיבושים הקשורים לביטחון והוצאות תקציביות גבוהות יותר".
בהמשך ההודעה כותבים ב-S&P כי "הסיכונים הגיאופוליטיים והביטחוניים נותרו גבוהים מאוד עבור ישראל (בעקבות החיסולים) והכוונה המדווחת של איראן להגיב - אם כי העיתוי וההיקף של תגמול כזו עדיין לא ברורים. מוקדם יותר באפריל 2024, איראן ביצעה את המתקפה הישירה הראשונה שלה על ישראל, תוך שיגור מאות טילים ומל"טים, אך הנזק נבלם כשהאירוע לא הוביל לסכסוך רחב יותר".
בחברת הדירוג מתארים שני תרחישים אפשריים עיקריים להתרחבות הסכסוך: הראשון הוא עימות משמעותי יותר בין ישראל לחיזבאללה - למשל, אם התקפות רחבות של חיזבאללה או פעולה צבאית של ישראל בלבנון המיועדת להרחיק את חיזבאללה מהצד הלבנוני של הגבול (זה התרחיש ה"קל"); התרחיש השני: עימות ישיר רחב יותר ומתמשך עם איראן. "אנו רואים שהסיכון ל'תאונה' או לחישוב שגוי נותר גם אם ישראל, איראן וחיזבאללה לא מתכוונות ספציפית להסלים", מדגישים ב-S&P.
כלכלני הסוכנות מבקשים להדגיש כי תרחישי ההסלמה הפוטנציאליים שצוינו "אינם חלק מתרחיש הדירוג הבסיסי שלנו עבור ישראל ועלולים להוות סיכון דירוג נוסף אם יתממשו, אשר כבר בא לידי ביטוי בתחזית השלילית הנוכחית על דירוג A+ לטווח ארוך". נזכיר כי בהודעת הדירוג האחרונה, ובה הדירוג הורד יחד עם תחזית שלילית, תרחיש ההסלמה היה ההסבר העיקרי לכך.
"החרפה נוספת בסכסוכים המתמשכים עבור ישראל וההשפעות שלה - גיוס מילואים, עקירת תושבים נוספת והפרעה במערכת החינוך - עלולה להכביד ביתר שאת על סנטימנט הצרכני והעסקי, התוצר וההשקעות, כמו גם בהיבט הפיסקאלי", מסכמים ב-S&P ומדגישים כי האפקט של כל המתרחש כעת קשה לאמידה מדויקת.