הקריפטו עושה קפיצה נוספת בדרך למיינסטרים: ענקית התשלומים האמריקנית וריפון (Verifone) תאפשר תשלום במטבעות וירטואליים בעסקים אשר משתמשים במערכות התשלום שלה - כאשר העסק יוכל לקבל בתמורה תשלום במטבע רגיל, כדוגמת דולר (מכונה גם "פיאט").
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדברי החברה, הפיתרון החדש אשר יושק במסגרת שיתוף פעולה חדש עם חברת ביט-פיי (BitPay), המנפיקה כרטיסי אשראי נטענים המאפשרים תשלומים בביטקוין, יתאפשר בארה"ב כבר ברבעון הקרוב וצפוי להגיע גם לישראל בשנה הבאה, כאשר עוד לא ברור מה תהיה העלות לצרכן המקומי.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של ביטקוין ומסוף של וריפון
אילוסטרציה של ביטקוין ומסוף של וריפון
אילוסטרציה של ביטקוין ומסוף של וריפון
(צילום: Shutterstock)

כיצד זה עתיד לעבוד?

דן סופר, סגן נשיא וריפון העולמית ומנכ"ל השווקים הישירים בחברה, מסביר כי "יש לנו שתי טכנולוגיות מרכזיות במסופים שלנו. הראשונה זה NFC, אותה רבים מכנים בישראל 'וויפי' כי היא מאפשרת תשלום באמצעות האשראי או הפלאפון ללא מגע. השנייה היא ברקוד (QR), בה אנחנו עושים שימוש למשל באפליקציות כמו וויצ'אט (WeChat), עליפיי (AliPay), קלרנה ונוספים.
"במקרה הזה, אנחנו משתמשים באותה טכנולוגיית QR ומקשרים באמצעות ביט-פיי בין הארנקים של הלקוחות, אשר יכולים להחזיק מטבעות שונים כמו ביטקוין, דוג'קוין וכד', ומאפשרים עסקה בדולרים אל מול המסוף בחנות. למעשה, ביט-פיי הם אלו שהם עושים את ההמרה של המטבע הווירטואלי למטבע 'רגיל', כרגע דולר, ואנחנו מעבירים את הכסף כמו שאנחנו מעבירים בעסקאות רגילות".
2 צפייה בגלריה
דוגמה לתשלום באמצעות ביט-פיי וחישוב העמלה ללקוח
דוגמה לתשלום באמצעות ביט-פיי וחישוב העמלה ללקוח
דוגמה לתשלום באמצעות ביט-פיי וחישוב העמלה ללקוח
(צילום מסך מתוך האתר של BitPay)
כלומר, סדר הפעולות הוא כזה: המסוף בחנות יציג את המחיר, הלקוח סורק את הקוד וביט-פיי מבצעים את ההמרה בין מטבע כדוגמת ביטקוין למשל לדולרים ומחזירים לוריפון, שבתורה משלמת לבית העסק.
ומה לגבי העמלות? סופר מסביר כי מבחינת וריפון, העמלות הן אותן עמלות סליקה כמו בכרטיס אשראי. יחד עם זאת, הלקוח כן צפוי לשלם עמלה נוספת על ההמרה בין המטבע הווירטואלי למטבע פיאט שהוא מבצע באמצעות ביט-פיי, כאשר ביט-פיי כן מספקת מצידה שער המרה קבוע ומתחייבת אליו במהלך העסקה.
בנוסף, מכיוון שמדובר ברשת תשלומים מבוזרת ועל מנת לוודא שהעסקה אכן מתבצעת ובמהירות מספקת לשימוש מיידי, ביט-פיי משלמים סכום נוסף כתמריץ לקידום העסקה ברשת. במקרים שאותו סכום עולה על 0.01 דולרים, הוא מתגלגל בחזרה ללקוח ומגולם בנפרד ממחיר העסקה.

העלות לצרכן הישראלי עדיין לוט בערפל

הסתבכתם? גם אנחנו. החידוש העיקרי כאן, כאמור, הוא שוריפון - אחת מחברות התשלומים המובילות בעולם, תאפשר במסופים שלה תשלום באמצעות מטבעות וירטואליים, כאשר הצד השני של העסקה מקבל בתמורה דולרים.
גישה קלה לכלכלה: כך תשקיעו בשוק ההון
(בימוי: אסף קוזין, צילום: ירון שרון, עריכה: גיא פוקס)
יחד עם זאת, עדיין לא ברור לגמרי מה תהיה העלות לצרכן, האם זה אכן יהיה כדאיי בסיטואציות של קניות בסופר או בקניון, באיזו מהירות זה יעבוד (במיוחד אם יהיה לכך ביקוש רב) והאם הפיתרון אכן יפעל בהצלחה גם בארץ.
לטענת וריפון, "שיתוף הפעולה בין החברות יאפשר תשלומים באמצעות מטבעות קריפטוגרפיים למיליוני בתי עסק קטנים ובינוניים בארה"ב, הן חנויות פיזיות והן חנויות מסחר אלקטרוני. הפיתרון החדש מאפשר לבתי עסק להרחיב את קהל הלקוחות שלהם ולקבל תשלום במטבעות קריפטוגרפיים תוך הגנה מפני תנודתיות המחירים של שוקי הקריפטו".
דן סופר, סגן נשיא וריפון העולמיתדן סופר, סגן נשיא וריפון העולמיתצילום: נופר חסון אדלמן
סופר הוסיף כי "מחזיקי המטבעות מחפשים מקומות להשתמש בהם ובתי העסק מעוניינים בהגדלת המחזור, מבלי להיחשף לתנודתיות בערך המטבע, עלויות המרה גבוהות, או הכחשות עסקה בשל הונאות. הפיתרון שיישמנו עם ביט-פיי מטפל בנושאים אלה. עלויות היישום הן נמוכות והצרכנים יראו שחווית התשלום ידידותית מאוד".
גבי בנד, מנכ"ל וריפון ישראל, אמר כי "בישראל מאות אלפי לקוחות מחזיקים במטבעות בשוק הקריפטו, הפתרון יגיע בשנה הבאה לישראל ויאפשר לבעלי העסקים בארץ ליהנות מהגדלת ההכנסות על-ידי תשלום במטבעות וירטואליים וללקוחות ליהנות מאמצעי תשלום נוסף וחווית תשלום חדשנית".