הדולר ממשיך להחלש בעולם ובארץ ויורד לשערים הנמוכים מאז חודש ספטמבר. היום (ד') הדולר ירד ושערו היציג נקבע על 3.37 שקלים, ירידה של כחצי אחוז. גם האירו נחלש ושערו היציג נקבע על 3.66 שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
הפער בין הדולר לאירו כבר הגיע ל-30 אגורות, כ-9%, לאחר שרק לפני חודשים מעטים הדולר היה גבוה עד כ-2% מהאירו.
1 צפייה בגלריה
נראה שירידת הדולר מקזזת חלק מהעלייה הקלה במחירי הנפט החודש
נראה שירידת הדולר מקזזת חלק מהעלייה הקלה במחירי הנפט החודש
נראה שירידת הדולר מקזזת חלק מהעלייה הקלה במחירי הנפט החודש
(צילום: shutterstock)
הירידה החדה בשער הדולר מתחילה להקשות בתקופת האינפלציה על היצוא הישראלי לארצות גוש הדולר, בעוד שישראלים היוצאים בימים אלה לארה"ב נהנים מהוזלת הוצאותיהם שם וברכישת כרטיסי הטיסה, חדרי מלון ושכירת רכב בכ-10%.
היום מתחילים לחשב במשרד האנרגיה את מחירי הנפט ושער הדולר לקראת קביעת מחיר הדלק החל ב-1 בפברואר. בחמשת הימים הבאים יחושב ממוצע מחיר הנפט באגן הים התיכון ושער הדולר בישראל כדי לקבוע את המחיר של הדלק לחודש הבא, ולפי שעה נראה שירידת הדולר מקזזת חלק מהעלייה הקלה במחירי הנפט החודש.
לפי המצב הנוכחי, יתכן שמחיר ליטר דלק אוקטן 95 עלול לעלות מעט ובכך לקזז את הירידה של 10 אגורות במחיר הליטר שעליה החליטו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסגרת התוכנית לבלימת האינפלציה שפרסמו לפני כשבועיים.
לפי שעה לא בוצעו הצעדים האחרים בתוכנית. מיסי הארנונה התייקרו כבר ב-1.4% ובישובים רבים כבר נגבו התשלומים הראשונים לשנת 2023 במחיר החדש. מחיר המים עלה ב-3.5% וטרם בוצעה ההפחתה להתייקרות של 1% בלבד.
מחיר החשמל יעלה ב-1 בפברואר ב-6.7% לעומת הכוונה הראשונית להעלותו ב-8.2%, בשל המשך ביטול המס על הפחם בהיקף של 440 מיליון שקל בשנה, לעומת הצורך של חברת החשמל ב-2.2 מיליארד שקל למניעת ההתייקרות. לפי שעה לא בוצעו מהלכים נוספים לקיום הבטחת נתניהו וסמוטריץ' להפחתת ההתייקרות ב-70%.
מליאת רשות החשמל תתכנס היום כדי לקבוע את שיעור ההעלאה הסופי החל בשבוע הבא. גורם ברשות החשמל מסר ל-ynet כי המחיר צפוי לעלות בכ-15% פחות מ-8.2% אם לא יהיו התפתחויות נוספות.
פורסם לראשונה: 10:51, 25.01.23