סינגפור היא המדינה הראשונה בעולם שמאפשרת מכירת מוצרי בשר מתורבת בסופרמרקט, ותמכור מוצרי עוף שגודל במעבדה - ישירות לצרכנים.
הבשר מתורבת תאים, הידוע גם כבשר שגדל במעבדה, יצר כבר סערה לא קטנה בארצות-הברית. על אף שהוא עדיין לא זמין בארה"ב - לפחות שתי מדינות, פלורידה ואלבמה, אסרו מראש על הבשר המתורבת להיכנס לשוק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בשר מתורבת
בשר מתורבת
בשר מתורבת
(צילום: שאטרסטוק)
בעוד מושל פלורידה למשל, רון דה-סנטיס, התנגד להכנסת הבשר המתורבת לשוק בטענה להגנה על תעשיית הבקר של המדינה, סוג הבשר המתורבת שיוצא כעת לשוק הקמעונאי בסינגפור הוא העוף המתורבת. אותו עוף שגודל במעבדה מהווה רק 3% מהמוצר הכולל שנמכר - ובכל זאת מדובר בפריצת דרך עבור שוק הבשר המתורבת. בנוסף ל-3% העוף שנוצר במעבדה, המוצר כולל חלבונים מהצומח, וכך יכול להציע מחיר אטרקטיבי יותר לצרכנים.
מוצר העוף המתורבת שיוצא לשוק כעת בסינגפור נוצר על ידי חברת GOOD Meat מקליפורניה ונמכר בשיתוף עם Huber's Butchery. עד כה ניתן היה למצוא בסינגפור מוצרים מבית Good Meat רק בתחום ההסעדה.
מהו בעצם בשר מתורבת, ומדוע יש לו תומכים ומתנגדים נלהבים באותה מידה? בשר שגדל במעבדה, הלא הוא בשר מתורבת, הוא בדיוק מה שזה נשמע - בשר שמקורו במעבדה ולא בחוות בקר או עופות. זה מסווג בצדק כבשר מכיוון שהוא גדל מתאים של בעלי חיים אמיתיים. זה, בין השאר, מה שמבדיל אותו מבשרים מהצומח או מה שנקרא מוצרי חלבון מהצומח.
תומכי הבשר המתורבת מצביעים על הידלדלות אספקת המזון ברחבי העולם, ועל הפוטנציאל יוצא הדופן של גישה מדעית זו, היכולה לייצר כמויות מזון בשפע עם רמות תזונה גבוהות יותר, בלי צורך בשחיטת בעלי חיים - ותוך צמצום הנזקים הסביבתיות והמחלות הנישאות במזון.
המתנגדים, לעומת זאת, מתייחסים אליו כאל "בשר פרנקנשטיין", בשל החשש מגורמים לא ידועים של מזונות שנוצרו במעבדה. בנוסף יש הטוענים כי מדובר במניפולציה של שרשרת המזון על ידי תאגידים גדולים, וכן צריך להגן על תעשיית הבשר והחקלאים.
כבר ב-2023 אישר מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) ייצור של בשר מתורבת. מיליוני דולרים הושקעו בבשרים מתורבתים על ידי הקרן הלאומית למדע והמכון הלאומי למזון וחקלאות של USDA בארצות-הברית, בנוסף ל-3 מיליארד דולר לפחות שהושקעו על ידי המגזר הפרטי.

בינואר: ישראל אישרה בשר מתורבת

משרד הבריאות העניק לפני ארבעה חודשים אישור רגולטורי ראשון מסוגו לחברת Aleph Farms, והפך את ישראל למדינה הראשונה בעולם שמאשרת לאכול בשר בקר מתורבת - אחרי שארה"ב וסינגפור אישרו מוצרי עוף מתורבתים.
לפי ההודעה שפרסמה Aleph Farms, הנפיק לה משרד הבריאות אישור רגולטורי המכונה "No Questions Letter", שמשמעותו כי המוצר שלה בטוח למאכל. בסופו של הליך בירוקרטי שצפוי להימשך עוד כמה חודשים, תוכל החברה להתחיל למכור את המוצר שלה בישראל.
הנתח הראשון ש-Aleph Farms מתכוונת להגיש לסועדים בישראל, תחת המותג Aleph Cuts ("נתחי אלף"), נקרא "פטיט סטייק מתורבת". מדובר בנתח סטייק דקיק שלפי החברה עשוי מתאים של פרה משובחת מזן אנגוס שחור בשם לוסי, אשר לא עברו שום שינוי גנטי או תהליך של אימורטליזציה (הנצחה), וכן מפיגום של חלבון צמחי העשוי מסויה וחיטה. ההערכה היא שהסטייק הראשון של החברה יגיע למסעדות כבר במהלך השנה.