מדליה אולימפית היא החלום של מרבית הספורטאים ברחבי העולם, שמקדישים את חייהם כדי לזכות בהזדמנות לעלות על הפודיום באחד מאירועי הספורט הבינלאומיים הגדולים ביותר. באולימפיאדת פריז, שיצאה לדרך לפני שבוע המנצחים מקבלים בנוסף למדליות גם בובת פרווה של הסמל של האירוע וקופסה "מיסתורית" שמכילה את הפוסטר הרשמי, זאת בנוסף כמובן להגשמת החלום והכבוד והגאווה הנלווים להישג. בצד המדליה, יש גם תמורה חומרית נוספת שתלויה במדינה אותה הם מייצגים.
באופן כללי, הוועד האולימפי הבינלאומי לא מחלק פרסים כספיים לזוכים במדליות, אך חלק מהמדינות, ביניהן ישראל מבטיחות בונוסים למנצחים.
2 צפייה בגלריה
ענבר לניר ופיטר פלצ'ק לאחר התחרות
ענבר לניר ופיטר פלצ'ק לאחר התחרות
לניר תקבל 700 אלף שקל, פלצ'יק 500 אלף
(צילום: עוז מועלם)
באתר CNBC פרסמו את הסכומים שיחלקו המדינות השונות, בהתבסס על נתונים שאספו מוועדים אולימפיים לאומיים, התאחדויות ספורט ודיווחים בכלי התקשורת המקומיים.
כך, המדינה שמחלקת את המענקים הגבוהים ביותר לזוכי המדליות היא הונג קונג. הזוכים במדליית זהב יקבלו 768 אלף דולר, שהם 6 מיליון דולר הונג קונגי, והמסיימים במקום השני - 384 אלף דולר. השחיינית שיבון הוהי, שסיימה השבוע שלישית בגמר 100 מטרים חופשי תקבל 192 אלף דולר בזכות מדליית הארד הזו. מדובר בזינוק של 20% בגובה הפרסים מאז אולימפיאדת טוקיו לפני שלוש שנים.
בניגוד למצבנו העגום בטבלת המדליות של האולימפיאדה, בטבלת הבונוסים ישראל מדורגת במקום הרביעי, בזכות מענקים של מיליון שקל (271 אלף דולר) לזוכים במדליות זהב, 700 אלף שקל (185 אלף דולר) לכסף ו-500 אלף שקל (135 אלף דולר) לארד, עליהם הכריז שר התרבות והספורט מיקי זוהר ביוני. המדינה העלתה ב-50% את שווי המענקים לעומת אולימפיאדת טוקיו.
מדינות נוספות המחלקות כסף לזוכים, כוללות את סינגפור עם פרס של 745 אלף דולר למדליית זהב (מיליון דולר סינגפורי), 373 אלף דולר לכסף ו-186 אלף דולר לארד ואינדונזיה עם פרסים של 300 אלף דולר לזהב, 150 אלף דולר לכסף ו-60 אלף דולר לארד.
ארה"ב, שכבר זכתה ביותר מ-30 מדליות בתוך פחות משבוע של משחקים, מעניקה פרסים צנועים יותר לזוכים: 38 אלף דולר לזהב, 23 אלף דולר לכסף ו-15 אלף דולר לארד. צרפת המארחת מחלקת 87 אלף דולר לזהב, כך שכוכב השחייה המקומי לאון מרשאן כבר הגדיל את חשבון הבנק שלו ביותר מ-160 אלף דולר. זוכי מדליות כסף ירוויחו 43 אלף דולר וזוכי ארד 22 אלף דולר.
הספורטאים ההודים שזוכים לעלות על הפודיום יקבלו כסף גם מהממשלה, שתעניק 90 אלף דולר (7.5 מיליון רופי) לזוכים במדליות זהב וגם מהוועד האולימפי ההודי, שיעניק 10 מיליון רופי נוספים. לעומת זאת, במדינות כמו בריטניה ונורבגיה לא מחלקים לזוכים פרסים כספיים.
2 צפייה בגלריה
לאון מרשאן
לאון מרשאן
מרשאן. קיבל יותר מ-160 אלף דולר
(צילום: EPA/MAST IRHAM)
בחלק מהמדינות הזוכים נהנים מפרסים נוספים מלבד כסף. כך, האלופים האולימפיים של קזחסטן מקבלים מלבד בונוס של 250 אלף דולר גם דירה. בדומה, במלזיה חברות פרטיות מספקות תמריצים בדמות דירות יוקרה, זאת בנוסף לפרסים כספיים של 216 אלף דולר למדליית זהב, 65 אלף דולר לכסף ו-22 אלף דולר לארד שמחלקת מועצת הספורט הלאומית. שר הספורט של מלזיה אף הבטיח להעניק לכל זוכי המדליות המקומיים "מכונית תוצרת חוץ".
בדרום קוריאה, זוכי המדליות מקבלים גם קרן פנסיה בנוסף לפרסים של 38 אלף דולר, 25 אלף דולר ו-18 אלף דולר, לזוכי מדליות זהב, כסף וארד, בהתאמה. לפי הדיווחים בכלי התקשורת המקומיים. האלופים האולימפיים יכולים לבחור בין פנסיה חודשית לכל החיים בגובה מיליון וון או סכום חד פעמי של 67.2 מיליון וון. גם סרביה תעניק לזוכי המדליות שלה פנסיה, שתיכנס לתוקף כשיגיעו לגיל 40.
מתנות נוספות שמקבלים הזוכים במדינות השונות כוללות, נסיעות חינם לכל החיים בתחבורה הציבורית בהונג קונג. בעוד שבפולין מחלקים ציור יחיד מסוגו של "אמן פולני מוכשר ומוערך", שובר זוגי לחופשה, מילגה ויהלום. כמו כן, זוכי מדליית זהב אינדיבידואליים יקבלו דירת שלושה חדרים בוורשה, והזוכים בקבוצות יקבלו כל אחד דירת שני חדרים בבירה.