בשיא העונה, היצוא החקלאי לרוסיה נעצר והמגדלים חוששים מנזק של עשרות מיליוני שקלים. ל-ynet ו"ממון" נודע כי מפעלי חבל מעון, בעלי מותג תפוחי האדמה "הדוד משה", עצרו את המשלוחים לרוסיה והורו בעצה עם חברות הספנות להשיב אוניות מטען שהיו בדרכם למדינה עמוסות בצנונית גזר ותפוחי אדמה מחשש כי לא ניתן יהיה לפרוק אותן – מאחר שהים הבלטי ייסגר לתנועה בעקבות הפלישה לאוקראינה.
חן איציק מנכ"ל מפעלי חבל מעון: "אנחנו הולכים להיתקע חזק. עכשיו שיא העונה, אנחנו מייצאים מדי שנה לרוסיה גזר, צנונית ותפוחי אדמה בהיקף של 70 מיליון שקלים. העונה 30 אלף טון תוצרת הייתה אמורה להישלח לרוסיה, מתוכה 10,000 טון תפוחי אדמה, שאני מקווה שנמצא להם לקוחות באירופה שם יש מחסור, אבל לגזר ולצנונית אין לנו פתרון.
2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה תפוח תפוחי אדמה
אילוס אילוסטרציה תפוח תפוחי אדמה
אילוס אילוסטרציה תפוח תפוחי אדמה
(צילום: shutterstock)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"בימים האחרונים התייעצנו עם חברת הספנות והחלטנו להחזיר את המטען חזרה מכמה סיבות – אי הוודאות הנוגע לים הבלטי, רשתות השיווק הרוסיות לא היו מוכנות לדרישה שלנו לערוב לתשלום עבור הסחורה גם אם לא יהיה ניתן לפרוק אותה בנמל ברוסיה, ויש גם את החשש שעקב העיצומים הכלכליים שיוטלו עליהם לא היה ברוסיה ואוקראינה דולרים לשלם עבור הסחורה".
יש לציין כי גם בכוון ההפוך, יבוא הביצים מאוקראינה, שרפורמת הביצים של שר האוצר ושר החקלאות נשענת עליה ברובה, גם נעצר. גם ללא הרפורמה, כל שנה בגלל המחסור בביצים שנוצר בפסח משרד החקלאות נותן היתרים לייבוא ביצים ללא מכסים, רובן היו מגיעות מאוקראינה. כעת לא ברור אם לפסח הקרוב ימצא תחליף, או שנחווה חוסר.
2 צפייה בגלריה
יהיה מחסור בביצים?
יהיה מחסור בביצים?
יהיה מחסור בביצים?
(צילום: AP)
חגית ציטיאט לוין, מנכ"לית חברת ביטוח האשראי בססח: "אנו צופים כי התמשכות הלחימה תביא לעצירת תשלומים, וסיכון משמעותי לכשל תשלום של חייבים מרוסיה ואוקראינה ליצואנים הישראלים (בססח היא חברה ממשלתית המבטחת יצואנים מפני מקרה של אי תשלום לקוח בחו"ל).
לדבריה, הפגיעה בשלב זה הינה בעיקר בחברות יצוא מתחומים שונים כגון חקלאות, פלסטיק, תשומות בניה, תקשורת ועוד. כמו כן, חברות ישראליות בעלות תלות גדולה במחירי האנרגיה יפגעו, וחברות בעלות נוכחות פיזית באוקראינה של עובדים, מפעלי יצור וכדומה באיזור.
הצניחה בשער הרובל והעלייה במחיר הנפט מגדילות את חוסר הוודאות בסחר מול רוסיה ואוקראינה. זאת, בנוסף להטלת הסנקציות להן יש משמעות כבדה ביותר על היכולת של חברות רוסיות לשלם את חובותיהן בדולר או בכל מטבע זר אחר. סיכון נוסף לחברות ישראליות מתבטא בחשיפה לעיצומים וקנסות באם ימשיכו לסחור עם חברות שיש להן קשר ישיר או עקיף עם מי שהוטלו עליו סנקציות. כזכור, מדינות וגופים רבים כבר הטילו סנקציות על רוסיה, מה שמקשה את המעקב אחר גופים תחת סנקציות, דבר שעלול לסבך את החברות שבשוגג יסחרו עם גורמים אלה.