פושט הרגל הסדרתי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מנסה לגייס לצדו את קהילת הקריפטו. ככל הנראה, לתפיסתו, כמו גם לדעת גורמים מסוימים בקהילת הקריפטו, אין ראויה יותר מתמיכתו של המועמד המוביל לנשיאות ארצות הברית עבור הקהילה שקמה כדי להתנתק מהממשלה. "מדיניות הממשל שלי תהיה לשמור על 100% מכל הביטקוין שממשל ארצות הברית מחזיק בו או ירכוש בעתיד כגרעין של מאגר הביטקוין הלאומי האסטרטגי", אמר היום (א') בוועידת הקריפטו בנאשוויל אליה הוזמן כדובר מרכזי. המטרה, לטענתו, היא שארצות הברית תהיה "בירת הקריפטו של העולם".
ארצות הברית מחזיקה בכ-213 אלף מטבעות ביטקוין. את המטבעות הללו היא לא רכשה, אלא החרימה בשורה של פעולות אכיפה נגד שחקנים לא חוקיים כמו Silk Road, השוק האפל שהיה מרכז עולמי משגשג לסחר בסמים, נשק ובני אדם. אחרי שערכו של הביטקוין זינק מתחילת השנה ביותר מ-50%, והוא נסחר היום לפי שווי של כ-67.5 אלף דולר, שוויו של המאגר הזה כ-14.5 מיליארד דולר. זהו סכום לא מבוטל, אף שהוא מחוויר לעומת עתודות הזהב של הממשל הפדרלי - 8,133 טונה, הגדולות בעולם, בשווי כ-480 מיליארד דולר.
1 צפייה בגלריה
דבריו של דונלד טראמפ על ירי הרקטות ורצח הילדים במג'דל שמס
דבריו של דונלד טראמפ על ירי הרקטות ורצח הילדים במג'דל שמס
דונלד טראמפ
(צילום: AP /Alex Brandon)
טראמפ, שבדומה ליריבתו קמלה האריס מקושש כעת כל קול אפשרי, מבטיח הרבה יותר מזה. בין השאר, הוא הכריז בפני באי הכנס, כי ב-100 הימים הראשונים לכהונתו הוא יקים ועדה מייעצת לביטקוין וקריפטו כדי "לעצב כללים רגולטורים שקופים לטובת התעשייה". כמו כן הוא יפעל להקמת מסגרת לקידום מטבעות קריפטו יציבים (שערכם מוצמד לדולר) לצורך הרחבת הדומיננטיות של הדולר. "אני מתחייב בפני קהילת הביטקוין שביום שבו אשבע לתפקיד יסתיים מסע הצלב האנטי-קריפטו של ג'ו ביידן וקמלה האריס", הכריז בפני קהל חבוש מצחיות אדומות עם הכיתוב "Make Bitcoin Great Again", קריצה לסלוגן שלו: "Make America Great Again".
טראמפ קלע לכל מטרה שקהילת הקריפטו היתה יכולה לבקש. הוא הבטיח שהרעיון של מטבע יציב ריבוני כמו דולר דיגיטלי (CBDC), אחת הצורות המדינתיות הבודדות שמאתגרות את שוק הקריפטו, לעולם לא יקרום עור וגידים כל עוד הוא נשיא, הוא הודיע שידאג לפיטורי ראש רשות ני"ע האמריקנית (SEC) גארי גנסלר שידוע בעוינותו לתעשייה (הבטחה שזכתה לתשואות כה רמות, שטראמפ סינן שהוא לא ידע שגנסלר "כל כך לא פופולרי"), הוא הבטיח תקנות ידידותיות לעסקי כריית קריפטו וגם שחרור פושעי קריפטו. "הביטקוין לא מאיים על הדולר. ההתנהגות של ממשל ארצות הברית הנוכחית מאיימת על הדולר", אמר וסיכם: "הסכנה לעתיד הפיננסי שלנו לא נובעת מהקריפטו, היא מגיעה מוושינגטון הבירה".
בזמן ממשל ביידן ידעה תעשיית הקריפטו כמה ממהלכי הרגולציה הכבדים ביותר, שהגיעו על רקע קריסה של חברות ענק לרבות צלזיוס הישראלית-אמריקנית וענקית המסחר FTX. חברות אלו לא רק פשטו את הרגל בעקבות פעילות מסוכנת ואיבדו למשקיעים קטנים את כספם, אלא לעתים נמצא כי פעילותם איננה חוקית וכללה התנהגות תרמיתית, הונאת משקיעים ולקוחות, הלבנות הון והפרה של איסורים למימון טרור.
בין היתר, בתקופת ממשל ביידן נחקרו חברות מסחר רבות על הפרות כללי ני"ע, ונאסר על כמה מהן להציע למסחר נגזרים או מטבעות לא רשומים. עם זאת, באותה תקופה, ממשל ביידן והיו"ר גנסלר הפסידו במאבק אחד דומיננטי - תעודות סל הביטקוין שאותן ניסה גנסלר למנוע אך נכשל במאבק המשפטי.
טראמפ, שבמשך שנים היה עוין לתעשיית הקריפטו והגדירה לפני כמה שנים תעשייה "שנשענת על אוויר", מתרפק היום על אותו "אוויר" כחלק מהקמפיין שלו. בשבועות האחרונים הוא נפגש עם בכירים בתעשייה, לרבות מייסדי חברות כרייה, ארנקים ופלטפורמות מסחר, שחלקם אף ערכו עבורו ימי התרמה. במסגרת חימום היחסים הוא הוזמן, כאמור, לוועידת הביטקוין.
מי שנאם יום לפניו, המועמד העצמאי רוברט קנדי ג'וניור, ניסה להזכיר לקהל מי היה בצד שלהם קודם. "אני מבין שמחר הנשיא טראמפ עשוי להכריז על תוכניתו לבנות פורט נוקס של ביטקוין ולאשר לממשלת ארצות הברית לקנות מיליון ביטקוין כנכס רזרבה אסטרטגי", אמר. "אני מברך על ההתלהבות החדשה של הנשיא טראמפ מהביטקוין. אבל הוא נמצא רק מספר שבועות בדיאלוג הביטקוין", ציין והטיל בכך ספק במניעים של טראמפ. "ביטקוין עוסק בנשמה שלנו. זה קשור לערכים שלנו. הנשיא טראמפ צריך להסביר כיצד הערכים האישיים שלו עולים בקנה אחד עם אלה של הביטקוינרים. אם הוא לא יעשה זאת, אין לנו באמת ערובה לכך שהתמיכה שלו בהם היא לא עוד שיגעון אופנתי של מדיניות מוניטרית".
גם אם מדובר באופנה חולפת, טראמפ כבר זוכה בתמיכתם של בכירים בתעשייה, כמו גם בכתבות ומאמרי מערכת בעיתוני התעשייה שקוראים לתמוך בו. כתבה כזו שהתפרסמה ב-Bitcoin Magazine ביוני האחרון, שיתף טראמפ ברשת החברתית שלו Truth Social וציין "השנאה של ביידן לביטקוין עוזרת רק לסין, לרוסיה ולשמאל הקומוניסטי הרדיקלי. אנחנו רוצים שכל הביטקוין שנשאר יהיה תוצרת ארצות הברית!", מילים נחושות, אף שהמטבע המבוזר אמור להיות חסר מדינה.

קשרים עם עמק הסיליקון

ההתכנסות סביב קריפטו היא תלת-ראשית. לא רק טראמפ וקנדי ג'וניור, אלא גם קמפיין האריס מגלה פתיחות יחסית והתנתקות מהקו הנוקשה שהוביל ביידן. לפי דיווחים, יועציה של סגנית הנשיא פנו לבכירים בתעשיית הקריפטו כדי "לאפס" את מערכת היחסים ביניהם. בין היתר הם פנו לפלטפורמת המסחר האמריקנית הגדולה ביותר קוינבייס, חברת Circle מנפיקת מטבעות יציבים (USDC), כמו גם ריפל, חברת תשלומים שהיתה יעד לפעילות משפטית בתקופת נשיאות טראמפ.
בצוות של האריס מעוניינים לייצר תדמית "פרו-עסקים" טובה יותר מזו שבדרך כלל נהנים ממנה מועמדים דמוקרטים. לאלו מסייעת העובדה כי האריס כיהנה כתובעת ראשית בסן פרנסיסקו וכתובעת כללית בקליפורניה, תפקידים שיצרו עבורה קשרים עמוקים בעמק הסיליקון. גם הנשיא אובמה אהד את תעשיית עמק הסיליקון ופעילותו נחשבה כאחראית על הצמיחה החזקה של מגזר הטכנולוגיה, אך גם על ריכוז הכוח המונופוליסטי בידי חברות טכנולוגיה בודדות.
החנופה לקהילת הקריפטו מצד טראמפ, וגם פתיחות מטה האריס, נובעים אולי מהעוצמה הכלכלית שהקהילה הזו החלה להפעיל בוושינגטון בשנים האחרונות. תעשיית הקריפטו גייסה עבור פעילות לובינג לבחירות 2024 מעל 200 מיליון דולר, בין השאר מקוינבייס, קרן ההון סיכון אנדריסן הורוביץ וחברת ריפל. עד כה הושקעו 121 מיליון דולר בלובינג, זאת לפי נתוני OpenSecrets.