שר האוצר, אביגדור ליברמן, פרסם אמש (ה') להערות הציבור תקנות לפיצוי עסקים בדרום בגין אובדן ימי עבודה ב"עלות השחר" ובימים שלפני המבצע. התקנות לפיצוי השכירים יובאו בעוד כשבוע לאישור ועדת הכספים, אך הן אינן דורשות חקיקה. בהתאם, העברת הכספים לזכאים צפויה לקחת מספר שבועות ואף יותר מכך, בין היתר בשל תהליך בדיקת תביעות התשלום ואישורן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי התקנות המוצעות, פיצוי בסך 430 שקל ליום עבודה יינתן לעוסקים שנעדרו מעבודתם בתקופה של 8-2 באוגוסט בשל המבצע ואשר עובדים באזור המרוחק עד 40 קילומטר מגדר המערכת המקיפה את הרצועה.
1 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה לישראל מבצע עלות השחר
ירי רקטות מעזה לישראל מבצע עלות השחר
ירי רקטות מעזה לישראל מבצע עלות השחר
(צילום: רויטרס)
מדובר בסכום פיצוי נמוך יחסית אשר לפי האוצר נובע מ"מספר ימי הלחימה המצומצם יחסית". עוד מציעים באוצר לקבוע כי תנאי הכרחי לפיצוי הוא תשלום שכר עבודה לעובד בימי הלחימה.
הכסף יועבר למעסיקים עבור העובדים וההערכה היא שמדובר בסך הכל בכמה אלפי עובדים בלבד, ולכן הפיצוי יעלה למדינה כמה מיליוני שקלים - סכום יחסית זניח לעומת המבצעים הקודמים.
בתוך כך, לפי כ-230 תביעות שהוגשו עד כה, פגיעות הטילים ששוגרו לישראל במהלך המבצע גרמו נזקים קלים יחסית בשווי של כ-30-20 מיליון שקל בלבד. יחד עם זאת, רשות המיסים מממנת כבר שהייה של שתי משפחות במגורים חליפיים ואלה ימשכו עד שביתם ישופץ ויהיה ראוי למגורים.

יום לחימה ב"עלות השחר" עלה יותר מב"שומר החומות"

יודגש כי על אף שהפיצוי עבור ימי עבודה אומנם נמוך יחסית, יום לחימה במבצע "עלות השחר" עלה יותר מב"שומר החומות", בין היתר בשל שימוש באמצעים חדישים ויקרים וזינוק באינפלציה.
על פי הערכות, שלושה ימי לחימה של צה"ל, כולל גיוס מילואים, שימוש בתחמושת, שעות טיסה רבות ושימוש באמצעים חדישים כמו כטב"מים וטילים מונחים חדשים, עלו כבר קרוב לחצי מיליארד שקלים.
לסכום זה יש להוסיף כמה עשרות מיליוני שקלים של הערכות מיוחדת של כוחות המשטרה ומשמר הגבול בגזרות שונות, כולל בערים מעורבות ובמזרח ירושלים, הלנת אלפי אנשי ביטחון בקרבת מוקדי מתיחות והפעלת אמצעים חדישים שונים, כולל באוויר, גם על ידי המשטרה וזרועות הביטחון האחרות.
במבצע "שומר החומות" הוערך יום לחימה של צה"ל בכ-120 מיליון שקל. אולם, בשל אמצעים חדישים ויקרים המופעלים במבצע "עלות השחר", גיוס כמה אלפי אנשי מילואים (קיים היתר שעליו חתם שר הביטחון בני גנץ לגיוס 25 אלף חיילים) וכמו כן אינפלציה של קרוב ל-5% מאז מבצע "שומר החומות", העלות המשוערת של יום לחימה של יחידות צה"ל וחיל האוויר מגיעה כעת לכ-160-150 מיליון שקל.